„S elhulltanak legjobbjaink a hosszu harc alatt”. A Klónok támadása sorozat befejező részére alaposan belefáradtak a tesztelők a monoton csokizabálásba, az utolsó kísérletre már csak a legerősebb szervezetűek vállalkoztak. Az elmúlt időszakban 5 féle termékcsoportot teszteltünk le, megkímélve Önöket a 20 különböző gyártmány silányabbik része által kiváltott sokktól.
Terroristák és devizakereskedők kedvence
A Mars szelethez számos érdekes történet és legenda is fűződik, melyekről a Wikipedia is beszámol.. A Die Hard (Drágán add az életed) című filmben például a terroristák ezt a csokit majszolják.
Amikor kiszivárgott, hogy a Veronica Mars című sorozatot a CW Television Network tovább nem akarja folytatni, tiltakozásul a rajongók több tonna Mars csokit küldtek a társaság székhelyére. A zsarolás azonban eredménytelennek bizonyult, a sorozatot (sajnos) megszüntették.
1999-ben Stephen King, a kiváló író súlyosan megsérült, amikor elütötte egy furgon. A sofőr a nyomozóknak elmondta: éppen Mars csokiért indult a boltba.
A „legendák” szerint a csoki egy érdekes momentum részese volt a Rolling Stones életében is. Amikor a 60-as években egy Stones-partin razziáztak a rendőrök, Mick Jagger – állítólag – éppen egy Mars csokit fogyasztott, melyet barátnője, Marianne Faithful a legintimebb testrészé(be)n szolgált fel. A hölgy később cáfolta, hogy az eset megtörtént, de a csoki „Pleasure you can’t measure”-kampányában főszerepet vállalt.
Több kutatás tárgya volt a csoki egy igen érdekes tulajdonsága. Azt figyelték meg, hogy a Mars szelet ára meglehetősen magas korrelációt mutat az angol font árfolyamával a II. Világháború óta. Egy technikai elemzőnek márpedig minden információ számít...
A végső teszt
A hosszú és eseménydús múlt korántsem akadályozta meg a másolókat, hogy a csokit annak rendje és módja szerint lekoppintsák – sőt. Az eredetivel ezúttal is a Tesco, a Lidl és a Plus üzleteiben kapható másolatokat vetettük össze.
A Mister Choc sorozat Caramel termékét a Lidlben 59 forintért szereztük be. A versenyző könnyű, habos, ezért nem is ragad bele annyira a fogba, mint az eredeti Mars. Nem is olyan édes: az egyik tesztelőnél épp itt bukott meg. A csokoládéborítás ropogós, egy tesztelő szerint kinézetre ez a legszebb. A klónok és az eredeti csoki mellesleg megszólalásig hasonlítanak egymásra, a másolatok között talán itt a legjellemzőbb a külső azonosság. 20 forinttal olcsóbb, mint az eredeti, így nem rossz eredmény a 6,6 pont, ami a 2. helyezésre elegendő.
A Match a Plusban 49 forintba kerül (nem a konkurens lánc, hanem az azonos nevű csoki). A legolcsóbb klón készítői alaposan mellélőttek, ami az ízvilágot illeti. Nyomokban sem hasonlít a Marsra, annyira mogyorós, hogy sokkal közelebb áll a Snickershez. A vaktesztelők közül senki sem merült fel, hogy esetleg ez lenne az eredeti csokoládé. Mindazonáltal volt, akinek jobban ízlett, mint az eredeti. Végül 4,6 pontos átlagot ért el a maximális 10-ből, ami elég volt a dobogóhoz.
A Tesco ugyanis minden szempontból alulmúlta önmagát a Crazy Caramellel, és pontszáma megdöntötte a negatív rekordot is. „Fhujj” – indított az egyik tesztelő. Avas, aszott, rossz utóíze van – kontráztak mások. A karamell olyan, mintha odaégett volna, valószínűleg ez az utóíz okozója is. Más Tesco-kolónokhoz hasonlóan ez is családi csomagolásban kapható, a 280 grammos tasakért 319 forintot adtunk ki, amit természetesen alaposan megbántunk. Egyetlen pozitívumként a leginformatívabb csomagolás díját tudjuk odaítélni, immár hagyományosan. Mivel nullást is sikerült begyűjtenie, kereken 1-es átlagpontszámot kapott. Elégtelen.
Az eredeti Marsot csak egy tesztelő nem ismerte fel. Általában megkapta a „nyúlós” jelzőt. „Minden benne van, ami miatt nem szeretem a Marsot” – írta valaki. Masszív, tömör, alaposan beleragad a fogakba. Intenzív, finom karamellaíze van, utána viszont nem árt egy-két pohár víz. Bár némileg megszorongatták, az első helyet 7,6 ponttal ezúttal is az eredeti termék szerezte meg.
A Klónok Támadása sorozat 5 csokitesztjén minden alkalommal az eredeti termékek végeztek az élen, hol nagyobb, hol kisebb előnnyel. A legjobb koppintónak a Lidl bizonyult: 3 ezüst- és egy bronzérem mellet csak 1 esetben bizonyult a Lidl-klón a legrosszabbnak. A Plus kiegyensúlyozott középszerű: két ezüst és három bronzérem szerepel a neve mellett, de minden teszten találtunk nála rosszabbat. Rendszerint a Tescos termékeket: egyetlen árva harmadik helyezés, és négy utolsó pozíció. A kék-fehér pizsamás áruháznak át kellene gondolnia a másolási stratégiáját, mivel a vakteszteken rendre elbuktak.
A legegyértelműbb győzelem az eredeti Milky Way csokié, a legjobban a Snickers-t szorongatták meg a riválisok. A legmagasabb átlagpontszámot holtversenyben a Milky Way és a Bounty szerezte (8,5), a legalacsonyabb a Tesco Crazy Caramelé lett (1,0).
Végső konklúzióként azt mondhatjuk: bár a másolatok egyszer sem érték el az eredeti termékek színvonalát, az alacsonyabb árak miatt esetenként megéri kipróbálni a koppintott édességeket is. Ha szeretné elkerülni a borzalmas élményeket, olvassa el a korábbi részeket is!
Gáspár András
A Klónok Támadása IV: Milky Way - nem tejesen mindegy
A Klónok Támadása III.: Snickers - bizarr sós örömök
A Klónok Támadása II: Bounty - nincs lehetetlen
A Klónok Támadása, I. rész: Twix
Tovább a Kosaras naplójához >>
Privátbankár