4p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Véget ért a hőség, és minden eddiginél kínosabb napokat élhettünk át a budapesti tömegközlekedésben. A legkeményebb legújabb kori találmány a nem működő légkondi és nyithatatlan ablak kombinációja, ugyanakkor találtunk egy roppant kellemes trolibusztípust, kár, hogy kevés van belőle.

Tavaly, amikor véget értek a nehéz napok, még csak azon szomorkodtunk, hogy míg két metróvonalunkon csendes, egyterű, hűtött Alstom típusú szerelvények futnak, addig a harmadikra sikerült kocsinként elzárt, zajos, és főleg jó meleg posztszovjet járműveket hoznia a fővárosnak, amit a pesti köznyelv el is nevezett Tarlós-szaunának. Ez azonban messze nem a legrosszabb, idén tömegesen megtapasztalhattuk, milyen az, ami régebben nem volt: a bezárt ablakú, de hűtés nélküli autóbuszok tömeges jelenléte.

Már a szelek sem a régiek

Mondhatnánk, hogy 20-30 éve, sőt mi több, az átkosban sem hűtötték a közlekedési eszközöket. Igen ám, de akkor volt rajtuk nyitható ablak, és ha nem állt a jármű a dugóban, hanem szépen haladt, olyan menetszél keletkezett, ami azért kibírhatóvá tette az utazást. Most azonban megjelentek a tömegesen a hűthető járművek, és ezzel tennénk egy nagy lépést is előre, igen ám, de azt tapasztaltuk, hogy bizonyos vonalakon a buszok felén sem működött a hűtés.

A probléma különösen azokon a helyeken volt súlyos, ahol a kötött pályás közlekedést pótolták annak felújítása miatt: nevezetesen a hármas metró vonalán és a Nagykörúton. Azt már korábban sem értettük, hogy hétvégén és esténként miért kell a metró teljes vonalát lezárni és buszokkal gyötörni a közönséget, de hogy ezt legalább a hőség napjaiban miért nem lehetett mellőzni, az végképp érthetetlen.

Nem erre tervezték

A különös az, hogy a buszok szinte mindegyike Volvo gyártmányú, vagyis meglehetősen jónevű. Ha egyszer úgy gyártották, hogy légkondit építettek bele és nyithatatlan ablakokkal látták el, akkor nyilván úgy gondolták, hogy csak jól működő hűtéssel állhatnak forgalomba a járművek, legalábbis Stockholmtól délre. Gyanítjuk, hogy a járműhöz adott üzemeltetési szabályzat kifejezetten tiltja is, hogy a hűtés meghibásodása esetén forgalomba állítsák őket. A gyártó úgy tervezte, hogy a hűtés ugyanúgy működjön állandóan, mint a motor vagy az ajtókat nyitó és záró szerkezetek.

Ha már nyáron...

Nos, ha így van, akkor hogy lehet, hogy szaunák sokasága árasztotta el a Körutat? Egy buszvezető azzal magyarázta a dolgot, hogy természetesen mindegyik buszon van hűtés, csak meg kéne javítani, de ezt nem teszik, majd talán valamikor később (esetleg a hideg évszakban, amikor nincs szükség rá). Nos, ezt jobb híján el kellett fogadni magyarázatnak, ezek szerint a döntéshozó azt találta ki, hogy a felújítások idején hadd menjenek a kínzójáratok, úgyis csak átmeneti az egész.

Hozzá kell tenni, hogy a nagy felújításokat az iskolai szünet idejére tették, hogy kevesebb forgalmi problémát okozzanak, viszont azt lehetett tudni, hogy akkor lesz hőség, ha már egyszer nyáron van a fő szünidő. Így két lehetőség lett volna: vagy megszervezni a buszok hűtésének megjavítását, vagy a régebbiek közül beállítani hűtés nélküli, de nyitható ablakú buszokat. A mostani megoldás a legrosszabb volt, elkerülni csak úgy lehetett a szenvedést, ha az utas várt 3-4 buszt, általában akkor jött egy, amelyen valamennyire működött a hűtés.

Üdítő kivétel

De hogy ne csak a rosszat nézzük: a Király utcában kifejezetten felüdítő élmény volt felszállni a 78-es trolira, pontosabban közülük a legtöbbre, remek hűtés van rajtuk. Megnéztük a típust: Solaris, kár, hogy az összes trolibusz között viszonylag kicsi az arányuk, viszont az említett vonalon sok jár belőlük. A többi vonalon ugyanakkor sok régi Ikarus típus jár, ezeken a menetszél hűt, úgy, mint 50 éve, ráadásul egy trolibusz lehet bármilyen öreg, nem szennyezi a levegőt.

És hogy ne csak a hazai tapasztalatokról számoljunk be, kitekintünk a közelkülföldre is: sikerült Pozsonyban is egy lassan és sokáig haladó, nem működő hűtésű és nem nyitható ablakú buszon eltölteni közel fél órát, és mivel az adott járat csak 20 percenként jön, még az sem opció, hogy kivár az utas egy normálisan működő járművet.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csak ámulunk-bámulunk, mi történhet a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 10:22
Meglehet, hogy kedden is ugyannyiért tankolhatunk, mint hétfőn.
Vásárló Itt van az újabb árrésstop – már nem csak élelmiszerekre
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 08:44
Az állami intézkedés hétfőtől a háztartási cikkekre is kiterjed.
Vásárló Érdemes várni a tankolással, vagy tovább drágul az üzemanyag? Itt a friss elemzés
Privátbankár.hu | 2025. május 17. 12:20
Emelkedtek az üzemanyagárak az utóbbi másfél hétben – de meddig tart még ez a trend?
Vásárló A szomszédban terjeszkedik a Müller
Buksza blog | 2025. május 15. 12:41
A német drogériahálózat Szlovákiában nyit boltot. 
Vásárló Újabb miniáruházat nyit az IKEA
Privátbankár.hu | 2025. május 15. 11:55
Az IKEA elismeri, hogy London rongyrázó miniáruházát a márka promóciós eszközének is tekinti. London után New York következik. 
Vásárló A fizetésünk több mint harmadát a kiskereskedelemben hagyjuk
Privátbankár.hu | 2025. május 13. 14:44
Tágul az olló a bérek és a kiskereskedelmi forgalom emelkedése között. 
Vásárló 30 éve együtt – az INTERSPAR múltja, jelene és jövője
PR | 2025. május 12. 09:42
1995-ben nyílt meg Győrben az első INTERSPAR hipermarket, és ezzel új korszak kezdődött a hazai vásárlási kultúrában. A SPAR Magyarország akkor nem csupán egy új üzlettípust hozott be az országba, hanem egy modern, kényelmes és családbarát vásárlási élményt is, amely azóta is milliók mindennapjainak része.
Vásárló Úttörő megoldások a jövő tetőfedéséhez
Márkázott tartalom | 2025. május 10. 15:19
A tetőfedés világa dinamikusan átalakulóban van, amely új kihívások elé állítja azokat, akik építkezésbe fognak. 
Vásárló Az élelmiszer árrésstop jogi szempontból a boltokra nézve
PR | 2025. május 9. 15:48
Újabb rendelettel szabályozza a magyar kormány az élelmiszerárakat, ami a korábbi árstoppal ellentétben mind a gyakorlati alkalmazhatóság, mind a jogi kérdések tekintetében rengeteg kérdést vet fel a vásárlók és a boltok szemszögéből egyaránt.
Vásárló Kezd kopni az árrésstop? Sokkal többe kerül a családi nagybevásárlás, mint egy éve
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. május 8. 05:36
A Privátbankár Árkosár-felmérésben szereplő árrésstoppal érintett termékek májusban valamivel drágábbak lettek, mint egy hónapja, összességében mégis csökkent a végösszeg áprilishoz képest – hála annak, hogy a hipermarketek nem próbálják meg a többi termék drágításával pótolni a veszteséget. Bár vannak árrésstopos termékek, amelyek jóval olcsóbbak most, mint tavaly, fájó látni, hogy mennyivel drágább a családi nagybevásárlás, mint 2024 májusában.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG