4p
Véget ért a hőség, és minden eddiginél kínosabb napokat élhettünk át a budapesti tömegközlekedésben. A legkeményebb legújabb kori találmány a nem működő légkondi és nyithatatlan ablak kombinációja, ugyanakkor találtunk egy roppant kellemes trolibusztípust, kár, hogy kevés van belőle.

Tavaly, amikor véget értek a nehéz napok, még csak azon szomorkodtunk, hogy míg két metróvonalunkon csendes, egyterű, hűtött Alstom típusú szerelvények futnak, addig a harmadikra sikerült kocsinként elzárt, zajos, és főleg jó meleg posztszovjet járműveket hoznia a fővárosnak, amit a pesti köznyelv el is nevezett Tarlós-szaunának. Ez azonban messze nem a legrosszabb, idén tömegesen megtapasztalhattuk, milyen az, ami régebben nem volt: a bezárt ablakú, de hűtés nélküli autóbuszok tömeges jelenléte.

Már a szelek sem a régiek

Mondhatnánk, hogy 20-30 éve, sőt mi több, az átkosban sem hűtötték a közlekedési eszközöket. Igen ám, de akkor volt rajtuk nyitható ablak, és ha nem állt a jármű a dugóban, hanem szépen haladt, olyan menetszél keletkezett, ami azért kibírhatóvá tette az utazást. Most azonban megjelentek a tömegesen a hűthető járművek, és ezzel tennénk egy nagy lépést is előre, igen ám, de azt tapasztaltuk, hogy bizonyos vonalakon a buszok felén sem működött a hűtés.

A probléma különösen azokon a helyeken volt súlyos, ahol a kötött pályás közlekedést pótolták annak felújítása miatt: nevezetesen a hármas metró vonalán és a Nagykörúton. Azt már korábban sem értettük, hogy hétvégén és esténként miért kell a metró teljes vonalát lezárni és buszokkal gyötörni a közönséget, de hogy ezt legalább a hőség napjaiban miért nem lehetett mellőzni, az végképp érthetetlen.

Nem erre tervezték

A különös az, hogy a buszok szinte mindegyike Volvo gyártmányú, vagyis meglehetősen jónevű. Ha egyszer úgy gyártották, hogy légkondit építettek bele és nyithatatlan ablakokkal látták el, akkor nyilván úgy gondolták, hogy csak jól működő hűtéssel állhatnak forgalomba a járművek, legalábbis Stockholmtól délre. Gyanítjuk, hogy a járműhöz adott üzemeltetési szabályzat kifejezetten tiltja is, hogy a hűtés meghibásodása esetén forgalomba állítsák őket. A gyártó úgy tervezte, hogy a hűtés ugyanúgy működjön állandóan, mint a motor vagy az ajtókat nyitó és záró szerkezetek.

Ha már nyáron...

Nos, ha így van, akkor hogy lehet, hogy szaunák sokasága árasztotta el a Körutat? Egy buszvezető azzal magyarázta a dolgot, hogy természetesen mindegyik buszon van hűtés, csak meg kéne javítani, de ezt nem teszik, majd talán valamikor később (esetleg a hideg évszakban, amikor nincs szükség rá). Nos, ezt jobb híján el kellett fogadni magyarázatnak, ezek szerint a döntéshozó azt találta ki, hogy a felújítások idején hadd menjenek a kínzójáratok, úgyis csak átmeneti az egész.

Hozzá kell tenni, hogy a nagy felújításokat az iskolai szünet idejére tették, hogy kevesebb forgalmi problémát okozzanak, viszont azt lehetett tudni, hogy akkor lesz hőség, ha már egyszer nyáron van a fő szünidő. Így két lehetőség lett volna: vagy megszervezni a buszok hűtésének megjavítását, vagy a régebbiek közül beállítani hűtés nélküli, de nyitható ablakú buszokat. A mostani megoldás a legrosszabb volt, elkerülni csak úgy lehetett a szenvedést, ha az utas várt 3-4 buszt, általában akkor jött egy, amelyen valamennyire működött a hűtés.

Üdítő kivétel

De hogy ne csak a rosszat nézzük: a Király utcában kifejezetten felüdítő élmény volt felszállni a 78-es trolira, pontosabban közülük a legtöbbre, remek hűtés van rajtuk. Megnéztük a típust: Solaris, kár, hogy az összes trolibusz között viszonylag kicsi az arányuk, viszont az említett vonalon sok jár belőlük. A többi vonalon ugyanakkor sok régi Ikarus típus jár, ezeken a menetszél hűt, úgy, mint 50 éve, ráadásul egy trolibusz lehet bármilyen öreg, nem szennyezi a levegőt.

És hogy ne csak a hazai tapasztalatokról számoljunk be, kitekintünk a közelkülföldre is: sikerült Pozsonyban is egy lassan és sokáig haladó, nem működő hűtésű és nem nyitható ablakú buszon eltölteni közel fél órát, és mivel az adott járat csak 20 percenként jön, még az sem opció, hogy kivár az utas egy normálisan működő járművet.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Összezavarta a lengyeleket a kenyércsoda
Privátbankár.hu | 2025. január 20. 08:33
Gratuláltak a lengyelek annak a péknek, aki azt az interneten megjelent fotó tanúsága szerint hatalmas lovat készített kenyérből. Később kiderült, hogy lóvá tették a jó kenyér szerelmeseit.
Vásárló A Lidl megfejeli az óránként 5100 forintos minimálbért a hazai pályán
Privátbankár.hu | 2025. január 18. 10:01
A Lidl és a Kaufland tulajdonosa, a Schwarz Group úgy kalkulál, hogy hosszabb távon akkor van esélye a piaci sikerre, ha megtartja a legjobb szakembereket. Ennek szellemében emelik a béreket.
Vásárló Fájdalmas pillanatok várnak a magyar autósokra
Privátbankár.hu | 2025. január 15. 14:41
Jön a drágulás a benzinkutakon. 
Vásárló Kiváló Minőségű Élelmiszerek az ALDI polcain
PR | 2025. január 15. 11:52
Az ALDI egyre több, olyan magas minőségű termékkel várja a vásárlókat, amely elnyerte a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegyet!
Vásárló Magyarországon bevált recepttel hódít külföldön a Lidl
Privátbankár.hu | 2025. január 13. 12:58
A Lidl Parkside névre keresztelt magyarországi outlet áruháza, amely Biatorbágyon található. Most a prágaiak is kaptak egyet. 
Vásárló PMS kezelése: a viszcerális terápia alkalmazása a menstruációs görcsök enyhítésére
Márkázott tartalom | 2025. január 13. 10:43
A premenstruációs szindróma sok nő életét megnehezíti, melynek tünetei rendkívül változatosak, mind fizikai, mind érzelmi szinten jelentkezhetnek. Az érintettek tapasztalhatnak ingerlékenységet, hangulatingadozást, feszültséget vagy akár depresszióra emlékeztető tüneteket. 
Vásárló Nagyon rosszul indul az év: olyasmi közeleg a magyar boltokban, amit soha nem akartunk látni
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. január 13. 05:47
Ismét hajszálra van a két számjegyűtől az élelmiszerárak emelkedése a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés szerint. Januárban újabb történelmi csúcs született. Ha ebben a tempóban folytatódna a drágulás, akár már 2 hónapon belül is elérheti a 40 ezer forintot a családi élelmiszer-nagybevásárlás ára. 
Vásárló Ezekbe fektess, ha az online jelenléted szeretnéd erősíteni!
Márkázott tartalom | 2025. január 12. 10:11
  Az online jelenlét egyre fontosabb szerepet játszik a vállalkozások sikerében, legyen szó egyéni vállalkozásról vagy multinacionális cégről. A digitalizáció térnyerésével már nem elég egy egyszerű weboldal vagy közösségi média profil. Ahhoz, hogy kitűnj a tömegből, és valódi eredményeket érj el, célzott stratégiára és befektetésekre van szükség. De melyek azok a területek, amelyekre mindenképp érdemes koncentrálni?
Vásárló Hitelprogramok, amelyek komoly segítséget jelenthetnek a cégek számára
Márkázott tartalom | 2025. január 11. 12:07
Modern világunkban különféle megoldások támogatják a cégek működését. Ilyen az az integrált szoftverrendszer is, az úgynevezett ERP, amely segítségével a vezetőség azonnal lehívhat fontos információkat.
Vásárló Az öntapadós címkék: egyszerűség és sokoldalúság
Márkázott tartalom | 2025. január 10. 11:00
Az öntapadós címkék napjainkban szinte minden területen jelen vannak, hiszen szükséges eszközök a termékek azonosításához és az információk közléséhez. Legyen szó kereskedelemről, gyártásról vagy logisztikáról, az etikett cédulák számos előnnyel bírnak: könnyen használhatóak, és szinte minden felületre tapadnak. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG