4p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A budapesti 3-as (kék) metró olyan óriási forgalmat bonyolít, hogy felújítása alatt a pótlása mindenképpen csak nehezen, az utasok számára nagyon kellemetlen körülményeket okozva valósítható meg. Alapvetően működne is a dolog, de a hétvégéket sikerült teljesen értelmetlenül pokollá tenni.

Csúcsra jár

A 3-as metró 50 évvel ezelőtti tervezésekor azt vették figyelembe, hogy hol, mekkora a forgalom, és az Üllői illetve Váci út villamosai már akkor is megteltek. Korábban a tervezett vonal külsőbb részeiről egy komolyabb kirándulás volt bejutni a városba, amikor megnyílt a metró, hihetetlen menetidő-rövidülés következett be. A vonal olyan népszerű lett, hogy az autósok is rákaptak: valahol leparkolnak a vonal mentén, és átszállnak.

Az elmúlt másfél évtizedben aztán még egy tényező megnövelte a forgalmat: a repülőtér utasforgalmának sokszorosára növekedése. Miután közvetlen reptéri vonat nincs (egy rövid ideig volt, amikor az 1-es terminál működött még), az utasok tömött buszokon jönnek Kőbánya-Kispestig, onnan tovább a metróval a belvárosba. Nincs olyan nap és napszak, amikor a metró félig üresen járna, elképesztő forgalmat bonyolít.

Az elkerülhetetlen

A felújítás 30-40 év után elkerülhetetlen lett, és nem oldható meg a forgalom szüneteltetése nélkül. Nem lehet mást tenni, mint buszokkal helyettesíteni a lezárt szakaszokat, legfeljebb azon lehetett gondolkozni, mekkora szakaszokat és mennyire időre zárjanak le. Az első kérdést meghatározza, hogy hol vannak fordítóvágányok, azok azonban akadnak bőven, mivel építés sok részletben zajlott, így sok mai állomás eleinte végállomásként szolgált (Nagyvárad tér, Deák tér, Lehel tér, Árpád híd).

A szakaszokra osztás kérdése tehát adott, ha minden igaz, három szakaszban valósul meg a felújítás, ebből az első már november óta zajlik a Lehel tér és Újpest között. Hogy egy szakasz felújítása meddig tart, az már egy szubjektívebben megítélhető tényező. Most úgy tűnik, egy-egy szakasz bő egy évig lesz lezárva, nem tudjuk megítélni, hogy kell-e ennyi a munkákhoz, vagy kevesebb is elég lenne, tekintsük adottságnak.

Fölösleges gyötrés

Idáig még nem is lenne semmi különösebb probléma, a vonal harmadán kellemetlen a közlekedés legalább 3 évig, ez máshogy nem is oldható meg (a buszok mindig tömöttek, sokszor fel sem lehet férni, bármennyi busz is jön, a metró kapacitását nem lehet velük elérni). Van azonban egy meglepő. és látszólag teljesen értelmetlennek tűnő külön nehezítés. Esténként és hétvégén az egész vonalat lezárják, ezzel azt az előnyt tönkretéve, ami a szakaszos felújításból adódik, pokollá téve az utazást egyszerre 16 kilométeren.

Nem tudni, mi szükség van erre, biztos lehet közben valami hasznosat végezni az egész vonalon, na de pont azért van a szakaszokra bontás, hogy ezt el lehessen kerülni. Ha a hétvégi forgalom kicsi lenne, ez még nem is jelentene gondot, de erről szó sincs: a metróvonal mentén kiépített távolsági buszpályaudvarok és a repülőtér ontják az utasokat, nem beszélve arról, hogy a helyi forgalom is óriási, még ha kisebb is, mint a hétköznapi. Ráadásul az első két csoport bőröndökkel utazik, így aztán sokszor nehéz egy buszra felférni, akkor is, ha három áll egymás után a megállóban.

Még nem késő

Az utazóközönségnek épp elég a felújítás szakaszokban, érthetetlen, hogy miért kell minden hétvégére tönkretenni a többi szakasz utasainak életét. Azon túl, hogy a buszok állandóan tömöttek, rengeteg az útvonalon a közlekedési lámpa, amelyek még csak össze sincsenek hangolva a rendkívüli buszforgalom idejére. Az illetékesek vélhetően szembesültek a problémával, mert karácsony előtt három hétvégére megnyitották a metrót, de úgy tűnik, arra nem szánták rá magukat, hogy a tapasztalatok alapján lemondjanak a hétvégi extráról, akár annak árán is, hogy egy-egy szakasz felújítása valamivel hosszabb legyen.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Közérdekű Magyar Pétertől plagizál Orbán Viktor?
Privátbankár.hu | 2025. február 22. 10:59
Nem kizárt, a kormányfő a szombat délután 3-kor kezdődő évértékelőjén a Tisza Párt elnökének egy héttel korábban meghirdetett programpontjaiból néhány megvalósítását bejelenti. Például a 2022 közepén kinyírt kata feltámasztását.
Közérdekű Orbán Viktor: 800 ezer számlatulajdonost érintenek a kifizetések
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 08:42
A miniszterelnök a szuverenitásról is beszélt az állami médiában.
Közérdekű Rékassy Balázs: „Jó, hogy egy dinamikusan növekvő politikai erő ennyire fontosnak tartja az egészségügyet”
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 13:44
Magyar Péter február 15-i évértékelőjében komoly szerepet kaptak az egészségügyi programpontok. Dr. Rékassy Balázs orvossal, egészségügyi szakmenedzserrel vettük számba a javaslatokat sorozatunk következő részében. 
Közérdekű Nahalka István: Három különösen pozitív programpontja is van Magyar Péter javaslatcsomagjának
Privátbankár.hu | 2025. február 19. 11:03
Magyar Péter február 15-én tartotta évértékelő beszédét, amelynek főbb pontjait most induló sorozatunkban független szakértőkkel értékelünk. Elsőként a Tisza Párt oktatással kapcsolatos terveit vesszük górcső alá. A program tizenkét pontját Nahalka István oktatáskutató elemezte lapunknak, sőt, három hiányzó pontot is megfogalmazott. 
Közérdekű Nagy bizniszt készítenek elő Rogán Antalék
Privátbankár.hu | 2025. február 19. 07:26
Pedig éppen nyomoznak náluk.
Közérdekű Orbán Viktor bekeményített: birodalomról, kitiltásról, bábkormányról beszélt
Privátbankár.hu | 2025. február 19. 06:59
A kihelyezett frakcióülésen beszélt, Balatonfüreden.
Közérdekű Amíg ön aludt, a kormány milliárdokról rendelkezett
Privátbankár.hu | 2025. február 19. 06:24
Laosznak is segítünk.
Közérdekű Van valami, amiben csak ezüstérmes Karácsony Gergely
Privátbankár.hu | 2025. február 17. 12:08
A megoldás a fővárosi polgármesterek vagyonnyilatkozataiban keresendő.
Közérdekű Nem mindennapi fejleményre figyelhetnek fel a kedden tankolók
Privátbankár.hu | 2025. február 17. 11:11
Nem változik se a benzin, se a gázolaj ára.
Közérdekű Magyar Péter exkluzív: „Narancssárga hátizsákokat és Deutsch Tamás-os baseballsapkát kevesebbet lát az ember”
Privátbankár.hu | 2025. február 16. 15:34
Szombaton, a Hungexpón tartott beszéde után készített interjút laptársunk, szintén a Klasszis Médiához tartozó Mfor Magyar Péterrel, aki szólt a magukat baloldalinak tartó szavazókhoz is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG