A kép illusztráció. |
Villámcsapás ért egy Wizz Air repülőgépet hétfő reggel. A radarképek szerint a Barcelaona-Budapest járat röviddel a felszállása után visszafordult, a diszkont légitársaság honlapján szereplő adatok alapján várhatóan 23:30-ra érnek Budapestre – írja a Népszava.
A repülésben viszonylag gyakorinak számít, hogy egy repülőt villámcsapás ér. Ez általában nem veszélyezteti a repülés biztonságát, de ettől függetlenül, minden ilyen eset után alaposan átvizsgálják az érintett járművet. A Scientific American szerint egy amerikai belföldi utasszállító gépet átlagosan évente egyszer éri villámcsapás. A gépek fém teste ráadásul gyakran maga is generál kisüléseket a viharfelhők töltöttebb régióiban. Bár pontos statisztika nem létezik, a visszajelzések alapján a nagyobb gépeket gyakrabban érik villámcsapások méretük miatt.
A repülőgép útvonala - Forrás:FlightAware |
Védve vagyunk?
A villámcsapás gyakorlatilag veszélytelen manapság, az utasok és a gép épségét az úgynevezett szkin-hatás biztosítja. A gépek külső burkolata gyakran alumíniumból, vagy más fémötvözetből készül, ami jó áramvezetőként viselkedik. A gépet érő feszültség ilyenkor végigfut a burkolaton, és - mivel a legkevesebb ellenállást adó anyagon halad végig - sosem jut be az utastérbe vagy a műszerekhez. Ugyanez a jelenség védi az vezetőket is, ha az autójukba csap a villám.
Ilyen magasan még nem szállt a A diszkont légitársaság újabb rekordméretű bevételeket könyvelhetett el. Tovább a cikkhez >>> |
Az utolsó regisztrált, villámcsapás okozta szerencsétlenség 1967-ben történt. Akkor egy repülőgép tankjába csapott a villám, lángra lobbantva a bent lévő kerozin gázt, a robbanásban mind a 81 ember életét vesztette. Az eset után komoly biztonsági fejlesztéseket eszközöltek, hogy hasonló ne forduljon elő többé: nem csak a tankokat tették villámállóvá, de még az üzemanyagok összetételét is módosították, hogy kevesebb gyúlékony gázt eresszen a tankban.
Bár egy erősebb kisülés akár lyukat is üthet a gép testében, az igazi problémát a navigációs rendszerek és az egyéb finomhangolt műszerek jelentik. A gondosan kalibrált eszközök használhatatlanná válnak egy nagyobb áramütés esetén, így az előírások szerint minden ilyen műszernek földelve kell lennie a gép testében, hogy a felesleges feszültséget elvezesse. Az alkatrészeket a Szövetségi Légiközlekedési Hivatal (FAA) szabványainak megfelelően kell legyártani és beszerelni.
Nem kispályázik a Wizz Air: nagy bejelentést tettek A Wizz Air érdeklődik az Alitalia rövid és középtávú járatainak az átvétele iránt - jelentette ki Váradi József, a fapados légitársaság vezérigazgatója az olasz La Repubblica lapnak adott interjúban. "Érdekel bennünket az olasz piac ... az Alitalia esetében pedig ez a rövid és középtávú járatokat jelenti, az interkontinentális járatokat semmiképpen sem". Részletek a Privátbankár.hu-n. >>> |