5p
Olcsóbb a nagybevásárlás idén márciusban, mint tavaly ilyenkor, igaz februárhoz képest hajszálnyival emelkedtek az árak. A krumpli már majdnem csak feleannyiba került, mint tavaly, de sok más terméknek is lejjebb ment az ára - mi lett olcsóbb és mi drágult? Mennyibe kerül a kevert, a meggylikőr, a csoki-nyuszi és a snidling? Utánajártunk.

Március 5-én ismét elmentünk a három kiskereskedelmi lánc egy-egy hipermarketébe megnézni, hogy hogyan alakultak az árak. Szokásunkhoz hűen, most is az Auchanban, a Tescóban és az Intersparban jártunk. A több, mint hét éve tartó vizsgálatnak most különös aktualitást ad a kormányzat és a kereskedelmi láncok viszonya.

A kormány idén több intézkedést is bevezet, amelyek rosszul érintik a hipermarketeket. A jogszabályváltozások alapján például a két egymást követő évben veszteséges, legalább 50 milliárd fölötti árbevételű cég nem forgalmazhat napi fogyasztási cikket. Emellett drasztikusan emelkedik az árbevétel-arányos élelmiszer-ipari felügyeleti díjat és vasárnap ki sem nyithatnak a 200 négyzetméternél nagyobb üzletek. Ezek súlyos milliárdokba kerülnek a cégeknek, akik válaszul elhalasztják beruházásaikat, üzleteket zárnak be, elbocsátják dolgozóikat. És az is valószínű, hogy az új terhek előbb-utóbb a fogyasztói árakban is meglátszódnak majd. Egyelőre azonban nem látszik egyértelmű trend. Az elmúlt két hónapban ugyan drágulást mértünk, de márciusban estek az árak a hipermarketekben.

Mennyivel drágultak a hipermarketek?

Márciusban mindhárom hipermarket-lánc engedett az árakból tavalyhoz képest: az Auchanban 0,3, az Intersparban 3,2, míg a Tescóban 3,6 százalékkal lett olcsóbb a bevásárlás. Februárhoz képest azonban a Tesco emelte az árakat 2,2 százalékkal, ezért hiába csökkentek az árak a másik két üzletláncnál, a havi árindex 0,1 százalékkal emelkedett, vagyis ennyivel drágább lett a nagybevásárlás.

Ez méginkább összerázta a mezőnyt, az élen még sincs változás: továbbra is az Auchan az első, de a Tesco és az Interspar árai között már alig van különbség, most a Tesco lett hajszálnyival drágább. Mintaárkosarunkért az Auchanban 17 444 forintot fizettünk volna, a Tescóban pedig ugyanezekért a termékekért  17 956 forintot kérnek. Az Intersparban is 18 ezer forint alá ment a mintakosár ára: most 17 927 forintot fizettünk volna. A három áruház átlagára így 17 776 forintra emelkedett. Így éves alapon összességében 2,4 százalékkal lettek alacsonyabbak az árak, havi alapon pedig 0,1 százalékkal magasabbak.

Az árak változása az előző év azonos időszakához képest, azaz a Privátbankár.hu éves árindexe

A legkevesebbet (16 597 forint) persze akkor kellene fizetni, ha mindent ott vennénk, ahol az a legolcsóbb: 1179 forintot spórolhatnánk így az átlagárhoz képest. Ez azonban tripla utazgatással vagy tripla létszámú bevásárlócsapattal járna.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH holnap (kedden) közli az infláció februári alakulásáról szóló adatait. Londoni pénzügyi elemzők viszont már hétfőn közzétették várakozásaikat >>>

Havi alapon drágább lett a krumpli, a sajt, és jelentősen (34%) drágult a rizs is. Olcsóbb lett viszont a liszt, a kávé, a tea, a felvágott és a pezsgő is. 

Tavaly februárhoz képest a banán, a margarin és jelentős mértékében a szeszes ital drágult, míg olcsóbb lett a kenyér, a tej, a kávé, a tea, a csoki, a cukor, a felvágott és 43,9 százalékot esett a krumpli ára. 

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk?Kosaras módszertan >>

Nem egész egy hónap van Húsvétig, ezért megnéztük, hogy mennyibe kerül a csoki-nyuszi, a metélőhagyma és a kevert, legalábbis ez volt a terv. Aztán jött az első meglepetés: a három hipermarketből még csak egy tette ki a csoki-nyulakat: egyedül az Intersparban találtunk ilyen figurákat, a legolcsóbbat 109 forintért, amely Boci márkájú, igaz nem túl nagy, csupán 18 grammos. 

A következő meglepetést az okozta, hogy kevertet sem találtunk két üzletben. Kevertet csak a Tesco tart: a Győri Kevert Likőrből 2 decit 1025, 5 decit 2105 forintért kapni. Az Intersparban ezzel szemben nem volt kevert, így végül egy másik klasszikust kellett választanunk - a meggylikőr árát jegyeztük fel: 899 forintért 2 decit kapunk. Az Auchanban az 5 decis Dream bonbon meggy 989 forint. A Tesco tart meggylikőrt is: a Győriből 1865 forintba kerül 5 deci.  

Végül sokak kedvenc kora-tavaszi zöldfűszerét is megkerestük a hiperekben, ahol már egy ideje nem fehér műanyagpohárban árulják a snidlinget, hanem ültetőcserépben, mint a többi fűszernövényt. Ez a váltás egyébként az árakon is meglátszik, igaz jóval több hagyma fér egy cserépbe, mint a pohárba. Az Auchanban 348, a Tescóban 349, az Intersparban pedig 399 forint a metélőhagyma, amely egyébként átültetve a teraszon és a kertben is jól érzi magát, ráadásul a snidling évelő, így ha télre kint hagyjuk, akkor ugyan elszárad, de tavasszal újabb hagymák hajtanak ki a földből.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG