Közleményükben rámutatnak: a tranzakció röviddel azután jön létre, hogy az OMV átvette a Nabucco Westből kiszálló RWE német energiatársaság részvényeit.
Ahogy arról a Privátbankár beszámolt, Magyarország volt az első, ahol a gázvezeték megkapta a szükséges engedélyeket. Részletek >> |
Az adásvétel véglegesítését az év második félévére tervezik, és még függ bizonyos feltételektől - fogalmaztak a bejelentésben. A felek megállapodtak egymással, hogy nem közölnek információkat a vételárról. Az OMV április közepén vásárolta meg az RWE-től 17 százalékos részesedését.
Az új partner belépése az OMV értékelése szerint "egyértelmű jele a Nabucco széles európai támogatottságának". A Shah Deniz II azeri gázmező konzorciuma - amelyben jelen van a brit BP, az azeri Socar, a francia TOTAL, valamint a norvég Statoil energetikai nagyvállalat - várhatóan június végén dönt arról, hogy a Nabuccónak vagy a szintén tervezési fázisban levő TAP (Trans-Adriatic Pipeline) gázvezetéknek szállítja-e az első körben rendelkezésre álló, évi 10 milliárd köbméter azerbajdzsáni földgázt.
Még nem tudni, ki adják-e a gázt az azeriek
A Nabucco jelenlegi résztvevői az osztrák OMV, a bolgár BEH, a magyar Mol, a török Botas és a román Transgaz. A gázvezeték 1300 kilométer hosszú lenne, az Anatólián áthaladó török földgázvezetékhez csatlakozva a török-bolgár határtól indulva szállítana gázt Bulgárián, Románián és Magyarországon keresztül az ausztriai Baumgartenben található gázelosztó központba. A vállalkozás célja az európai földgázellátás függőségének csökkentése az orosz gázforrásoktól.
A Nabucco januárban ötven százalékos részvényopciós megállapodást kötött a Shah Deniz II. konzorciummal. Amennyiben a kitermelők a Nabucco West-nek adnak elsőbbséget, akkor a gázmező tulajdonosai ötven százalék erejéig részvényvásárlási jogot kapnak a Nabucco West-ben.