4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Washington és Berlin között belobbant politikai feszültségnek is komoly szerepe lehet abban, hogy a Deutsche Bank (DB) a pofonok völgyébe keveredett. A DB és a német nagypolitika másfél évszázada működik szorosan együtt. A DB válságával kapcsolatban nemcsak Berlinnek, hanem Rómának is nyugtalan napjai lehetnek.
A Deutsche Bank épülete Frankfurtban. Kép forrása: EPA

A német pénzügyi szektor zászlóshajójának, a Deutsche Banknak (DB) részvényeit az elmúlt 20 év legalacsonyabb árfolyamán jegyzik, többen párhuzamot vizionálnak a Lehman Brothers csőddel. Ezen a héten már tíz százalékot estek a részvényei, miután értesülések szerint Merkel kancellár kijelentette, hogy a kormány nem nyújt állami segítséget egyetlen bajba került pénzintézetnek sem. A viharos esések már a múlt héten elindultak, miután kiderült, hogy az amerikai hatóságok súlyos büntetést akarnak bevasalni a német pénzintézeten.

Az amerikai igazságügyi minisztérium ugyanis 14 milliárd dollárt követel a DB-től kártérítésként, mert a 2008-as hitelválság előtt fedezet nélküli, úgynevezett toxikus kötvényeket forgalmazott. A DB jelenlegi mélyrepüléséhez természetesen az is hozzájárul, hogy hatalmas kitettséggel rendelkezik nemzetközi határidős befektetéseinek köszönhetően, amelyek tőkeáttétel folytán sokszoros kockázatot hordoznak.

A DB és a német nagypolitika

A DB-t még 1870-ben alapították – még a német állam létrejötte előtt – és már a neve (Német Bank) mutatta, hogy milyen ambiciózus gazdasági és politikai elképzelései vannak a jövőre nézve. Az I. Világháború előtt a DB finanszírozta az elhíresült Berlin-Bagdad vasútvonalat, a Birodalmi Németország geopolitikai mega-projektjét, amely Berlint kötötte össze az Ottomán Birodalommal. II. Vilmos császár nagy támogatója volt az építkezésnek és kitüntetésekkel halmozta el a DB akkori vezetőjét.

A pénzügyi válságok alatt azonban gyakran feszült lett a viszony a DB és a politikai vezetés között. Így volt ez a Nagy Depresszió idején is, amikor Heinrich Brüning kancellár a DB-t okolta az 1931 júliusi német bankválságért. A DB ugyanis nem adta a támogatását egy közös német bankszektori garanciához a banki kötelezettségekre vonatkozóan.

A 2008 szeptemberi válság idején tanúsított DB magatartás sokban emlékeztet az 1931 júliusihoz. Bár a DB két héttel a Lehman-csőd után és Merkel személyes nyomásának hatására hajlandó volt 8.5 milliárd eurót betenni a közösbe a Hypo Real Estate megmentése érdekében, a közvélemény ezt kevésnek találta és a nagypolitikával való kollaborációval vádolta a DB-t. A nép azt sem felejtette el, hogy pár hónappal korábban a DB vezetője az adófizetők pénzén ünnepelte a 60. születésnapját Merkellel a kancellári hivatalban.

Káncz Csaba

A DB most áldozata lett Washington haragjának?

A DB válságával kapcsolatban nemcsak Berlinnek, hanem Rómának is nyugtalan napjai lehetnek. A 360 milliárd euróra becsült rosszhitel-állomány az olasz bankrendszerben négyszerese a 2008-as szintnek, és ez mára eléri a teljes olasz hitelállomány 17 százalékát. A DB válságával kapcsolatban érdemes egy pillantást vetnünk az amerikai politikai vetületre is.

A múlt heti amerikai támadást a 14 milliárd dolláros büntetéssel a DB ellen ugyanis nem a szabályozó hatóság, az ’Értékpapír-kereskedelmi Bizottság’ indította el, hanem a Fehér Ház kinyújtott karjaként az Igazságügyi Minisztérium (DoJ). A DoJ most tízszer akkora büntetést akar kiszabni a DB-re, mint a hasonszőrű amerikai pénzintézetekre tette hasonló ügyekben. Nem tekinthetünk el ennek kapcsán attól, hogy a politikai feszültség az utóbbi hetekben érezhetően megnőtt Washington és Berlin között.

Az egész kezdődött azzal, hogy az EU 13 milliárd dolláros büntetést szabott ki az Apple cégre, amely heves indulatokat váltott ki az amerikai pénzügyminisztériumban. Az Apple-féle csetepatét pedig betetőzték azon nyilatkozatok a német gazdasági miniszter részéről, miszerint a transzatlanti szabadkereskedelmi megállapodás gyakorlatilag megbukott. A DB válsága tehát – a saját strukturális gyengeségei mellett – a jelek szerint a nemzetközi nagypolitika viharainak is köszönhető és most önhibáján kívül is betévedhetett a pofonok völgyébe. Nagy kérdés, hogy ki tud-e onnan tántorogni.

Káncz Csaba jegyzete

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Négy évig felhőtlen lesz az ég a gazdaság felett, legalábbis a Pénzügyminisztérium szerint
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 19:35
Ezt ígérte a kormány a Brüsszelhez elküldött Konvergencia Programban.
Makro / Külgazdaság Erre senki nem számított a pénzügyi világban!
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 16:34
Noel Quinn, a HSBC csoport vezérigazgatója öt év után váratlanul bejelentette, távozik a bank vezérigazgatói székéből.
Makro / Külgazdaság A fogyasztás fellendülése lehet a gazdasági növekedés alapja
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 15:22
Az MBH Bank értékeli az első negyedéves GDP-adatokat.
Makro / Külgazdaság Földön, vízen, levegőben: megújítják az ukránok az európai közlekedési kapcsolataikat
Mester Nándor | 2024. április 30. 15:01
Ukrajna számára létfontosságú, hogy minden lehetséges módon eljuttassa mezőgazdasági terményeit az export célországaiba Európában és azon kívül is, felhasználva a közúti kapcsolatrendszert, valamint a folyami és a tengeri kikötőket is. A közvetlen személyforgalom vasúton fejlődhet, de új buszjáratok is megjelenhetnek a nyugat-ukrajnai városok és Kijev bevonásával. Mindehhez persze pénz kell, apróbb részletekben már sikerült is szerezniük.
Makro / Külgazdaság "Befagyott" a német munkaerőpiac
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 12:55
Majdnem 6 százalékos a munkanélküliség Németországban. 
Makro / Külgazdaság Rombolásra készül Trump, ha megválasztják
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 12:01
Donald Trump hatalomra kerülése a novemberi elnökválasztás nyomán egyértelműen több lenne kormányváltásnál – derül ki amerikai elnök ígéreteiből. 
Makro / Külgazdaság Olcsóbban jönnek az élelmiszerek
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 08:51
A magyar ipar termelői árai lejjebb mentek éves szinten. Az élelmiszereknél majdnem 7 százalékos a csökkenés. 
Makro / Külgazdaság Csalóka számok a turizmusban: csak a tavalyi padlónál jobb a helyzet
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 08:41
A vendégéjszakák száma 25, a vendégeké 30 százalékkal nőtt 2023 márciusához képest.
Makro / Külgazdaság Kulcsjátékos fogta vissza Magyarországot
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 08:30
Bár bővült a magyar gazdaság, az ipar teljesítménye rosszul alakult. 
Makro / Külgazdaság Hoppá! Hirtelen olcsóbb lett az üzemanyag a Mol-kutakon
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 07:49
Jelentősen csökkentette az árakat a Mol a saját töltőállomásain. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG