Hirdetés

Elég volt Trump baklövéseiből – Párizs és Berlin közelebb húzódik Moszkvához

Káncz Csaba, 2020. január 08., 09:55

Akárcsak a 2003-as iraki válság idején, Washington a merénylettel újra megrendítette a transzatlanti tengelyt. Noha Ursula von der Leyen az új Bizottságot másfél hónapja geopolitikai Bizottságként aposztrofálta, ehhez képest a Szulejmáni-gyilkosság után három teljes napnak (!) kellett eltelnie, mire egyáltalán megszólalt. Káncz Csaba jegyzete.

European Commission President Ursula Von Der Leyen attends the weekly college meeting of the European Commission in Brussels, Belgium, 08 January 2020. The Commission debrief on the outreach to different stakeholders related to developments in Iraq and beyond. EPA/STEPHANIE LECOCQ
Von der Leyen kissé elaludt - az Európai Biozttaság elnöke a testület mai ülésén Brüsszelben. EPA/STEPHANIE LECOCQ

Jeremy Hunt volt brit külügyminiszter pontos helyzetértékeléssel állapítja meg friss írásában, hogy történelmi léptékben is elképesztően mély hasadékok keletkeztek a Washington és London által összetartott nyugati szövetségi rendszerben Szulejmáni tábornok meggyilkolása következtében.

Elfordulás Washingtontól

Hirdetés

Valóban, Macron elnök az elmúlt pár napban telefonon konzultált Putyin elnökkel, ahogyan felhívott számos arab vezetőt, köztük az iraki elnököt is, hogy biztosítsa ez utóbbit Párizs támogatásáról Irak „biztonsága és szuverenitása” ügyében.

A francia  idegesség a térség kapcsán több, mint érthető, hiszen a Renault 2017-ben írt alá egy 660 millió eurós megállapodást Iránnal évi 150 ezer autó gyártásáról – mi több, a Renault idén már 20 százalékos piaci részesedést célzott meg az iráni autópiacon. A PSA Peugeot Citroënnek már 35 százalékos részesedése van, és 2016-ban írt alá egy évi 200 ezer autós gyártási szerződést.

A német kancellár és a külügyminiszter pedig egyenesen Moszkvába utazik szombaton, hogy Putyinnal megvitassák a robbanás szélén álló Közel-Kelet fejleményeit. Putyinnak a válság lehetőséget ad arra, hogy tovább lazítsa a transzatlanti tengelyt, egyben Washington megbízhatatlanságát hangsúlyozza a közel-keleti vezetőknél.  Ha pedig az amerikai csapatok távoznának Irakból, az csak újabb behatolási lehetőséget kínálna föl – és valóban, az elmúlt órákban Moszkva már föl is ajánlotta S-400-as légvédelmi rendszerét Iraknak.

Washington nem véletlenül szigetelődik el napról napra európai szövetségesei körében. Berlinben és Párizsban még pontosan emlékeznek a 2003-as törvénytelen iraki invázióra és máig ható tragikus következményeire.  Kontinensünknek nem hiányzik egy újabb - ráadásul potenciálisan jóval nagyobb - katasztrófa, amely terrorista támadásokban, óriási menekülthullámban, égbe törő olajárakban és politikai instabilitásban jelentkezne.

Impotens Európai Bizottság

S noha Ursula von der Leyen az új Bizottságot másfél hónapja geopolitikai Bizottságként aposztrofálta, ehhez képest a Szulejmáni gyilkosság után három teljes napnak (!) kellett eltelnie, mire egyáltalán megszólalt.  Hétfő este aztán jelentőségteljesen deeszkalációra szólított fel. Az amerikai elnök cselekményét azonban nem volt hajlandó megítélni.

Az sem tekinthető véletlennek, hogy bár Josep Borrell, az EU külügyi főnöke Brüsszelbe hívta az iráni külügyminisztert, az eddig még válaszra sem méltatta őt.

Káncz Csaba
Káncz Csaba

De hát napjainkban nemcsak az iráni kérdésben áll tehetetlenül Brüsszel, hanem Líbiában is, amely a szemünk láttára alakul egy újabb proxi-háború színhelyévé a török csapatok megérkeztével.  A Bloomberg szerkesztőségi állásfoglalásában nem véletlenül emeli ki, hogy az európai külpolitika újonnan képtelen volt megvédeni a saját érdekeit.

Az, hogy Erdogan csapatokat küld a líbiai viszályba, közvetve arra is emlékeztetheti az EU-t, hogy az mennyire impotens a nemzetközi színtéren. Hiszen Brüsszelnek kellett volna közbeavatkoznia diplomáciai eszközökkel a válságban, ehelyett a jelek szerint Moszkva és Ankara alakít ki érdekövezetet a térségben.

Peking horgászik a zavarosban

Az amerikai lap emlékeztet arra, hogy az EU esetében a kül- és védelmi politika továbbra is a tagállamok nemzeti ügyének számít. A külpolitikában azonban nincs egység, mert ahhoz egyhangú döntés kellene. Így akár egyetlen tagállam is vétót emelhet, amire példa, hogy Magyarország és Lengyelország megakadályozta a nyitást az arab világ felé a migráció ügyében.

Természetesen a nagyhatalmak kihasználják ezt a helyzetet. Kína például egy sor, feltételekhez kötött infrastruktúra fejlesztési beruházást finanszíroz a többi közt a portugáloknál, görögöknél, magyaroknál, így ezek a kormányok meghiúsítottak több nyilatkozatot is Peking ellen.

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

Raiffeisen CIB Cetelem További ajánlatok

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés
Hirdetés

Címlapon

1800 fővel többen dolgoztak a magyar McDonald's-nél – de mennyiért?

1800 fővel többen dolgoztak a magyar McDonald's-nél – de mennyiért?

A magyarországi McDonald's teljes GDP-hatása 2014 és 2018 között elérte a 153,4 milliárd forintot. Különböző adók és járulékok formájában 2009 és 2018 között a vállalat és franchise partnerei 82,6 milliárd forintot fizettek be a magyar államháztartásba, miközben több mint 27 milliárd forint értékben végeztek beruházásokat.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Videók

Utánajártunk

Powered by Saxo Bank
Hirdetés

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Szavazás

Mennyi lesz a nyugdíjkorhatár 20 év múlva?