A kormány számításai alapján ez a jövedelemnövekedés alaposan húzza a családok költekezését, ami folyó áron számolva a 2017. évi 18 ezer milliárd forintos szinthez képest 26 ezer milliárd forintra hízhat 2022-re. A számítások szerint hiszen a megvásárolható javak mennyiségét nézve negyedével ugorhat a mérleg mutatója öt év alatt. A családok költekezését azonban nehéz prognosztizálni a következő öt évre.
Brutális bérnövekedésre számítanak - ez már a felzárkózás? A tervezett 50 százalékos reálkereset-emelkedés merész, de elérhető cél az érdekképviseletek szerint. Tovább >>> |
A háztartások fogyasztási kiadásainak növekedési mutatói nem szakadnak el jelentősebb nagyságrendben a gazdaságnak a kormány számításai alapján várható teljesítményétől. Gyorsabban emelkedhetnek a háztartási kiadások a GDP növekedésénél ugyan, de az eltérés 1 százalékon belül mozog. Kérdéses azonban, mennyire fenntartható a 4 százalék feletti éves GDP bővülés, mivel a növekedést jelentősen befolyásolja a nemzetközi környezet, a beruházási kedv és az uniós támogatások rendje.
Nem tartható sokáig ez az ütem
Az EU új költségvetési időszaka átrendezi a forráskiosztás rendjét, így egyáltalán nem biztos, hogy zökkenőmentes lesz az uniós pénzek csordogálása a jövőben a magyar költségvetésbe, és a gyorsan dráguló munkaerő csábítja-e továbbra is a befektetőket. Ráadásul a magyar gazdaság számára előnytelen irányokban is rendeződhet a világgazdaság egyes viszonylatokban.
A családok költekezési mérlegében a másik jelentős kérdés, hogy a bérek, keresetek növekedési üteme kitart-e a kormány programjában vázolt ütemben. Jelenleg sokkal gyorsabban nőnek a keresetek, mint a gazdaság. A bérfelzárkóztatás szükségességét a kormány is hangoztatja, mivel egyrészt megy kifelé a magyar munkaerő, másrészt a határon túlról nem vonzó a magyar munkaerő piac a munkavállalóknak.
Itt a legújabb IMF jelentés: nagyobb fokozatra kapcsol Magyarország? A Nemzetközi Valutaalap idén és jövőre is pozitívabb növekedést jelez előre a magyar gazdaság számára. Részletek >>> |
A közlemény szerint növekedést jelentősen túllépő béremelési ütem hátterében a munkaerőhiány áll, a vállalkozások nagy része azonban nem engedheti meg, hogy kategóriákkal vaskosabb fizetéseket osszon ki. Bár a minimálbér-emelések is hatottak a keresetek növekedésére, ez leginkább az egyébként is szűkös anyagiakkal gazdálkodó kisvállalkozói körben volt érzékelhető. Ebben a foglalkoztatási körben - ami nem kicsi - nincs már elegendő erőforrás további jelentős bérfejlesztésekre – tették hozzá.
Átalakulnak a vásárlási szokások
A gazdasági teljesítménynél nagyobb ütemű béremelés egy ponton túl már rombolja a versenyképességet és rontja a termelékenységet. Ott, ahol a béremelési kényszer miatt eddig is faragni kellett az egyébként szükséges fejlesztésekből, nagy a baj: így a kibocsátásnál jóval nagyobb ütemű béremelés hosszabb távon csak akkor tartható, ha a termelékenységet javító beruházásokkal fonódik össze. A versenyképesség javítása másik oldalról ugyanolyan feszítő kényszer a piacon maradáshoz, mint a munkaerőhiány nyomása a bérre. Tehát egyszerre kell sok pénz a béremelésekre és a beruházásokra.
Az elemzés szerint a közeljövőben átalakulnak a vásárlási szokások, vagyis:
- tovább nő a webkereskedelem súlya,
- a különféle szolgáltatások aránya (például turizmus, szabadidőtöltés) emelkedni fog a boltos kiskereskedelemmel szemben,
- a boltos vásárlásokban nagyobb lesz az iparcikk költekezés aránya az élelmiszerekkel szemben,
- a lakásszerzéssel kapcsolatos kiadások emelkedni fognak,
- az autóvásárlásokra fordított kiadások is nagyobbak lesznek, de még egy darabig a használtautó beszerzés fogja uralni a piac nagyját, a vásárolt személyautók darabszámát nézve,
- a kisboltok további teret fognak veszíteni.
Végül a kormány számításai szerint a következők várhatók a családok költekezésében a következő öt esztendőben. A legnagyobb kockázat, hogy meddig bírják a vállalkozások a béremeléseket:
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
háztartások fogyasztási kiadása volumenváltozás |
4,7% |
5,2% |
4,8% |
4,7% |
4,6% |
4,5% |
fogyasztási kiadás folyó áron |
18.214 |
19.616 |
21.088 |
22.690 |
24.415 |
26.246 |
munkavállalói jövedelem |
10,9% |
10,8% |
9,5% |
7,7% |
7% |
7,1% |
fogyasztói árindex |
2,3% |
2,5% |
2,7% |
2,9% |
3,0% |
3,0% |
munkavállalói jövedelemváltozás reálértéken |
8,6% |
8,3% |
6,8% |
4,8% |
4% |
4,1% |
Kormány konvergencia programja, érték: %, ezer milliárd forint |
Az elmúlt években pedig ennyi történt:
|
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2017/2012 |
háztartások fogyasztási kiadása |
15.028 |
15.311 |
15.874 |
16.377 |
17.020 |
18.214 |
+ 3.186 |
ezen belül kiskereskedelem |
8.249 |
8.514 |
8.949 |
9.278 |
9.668 |
10.400 |
+ 2.151 |
KSH, érték: ezer milliárd forint, folyó ár, |
Komoly kihívásokkal kell szembenézniük Orbánéknak – maguk alatt vágják a fát? Az újabb Fidesz-KDNP kormány várhatóan tovább erősíti majd az egycentrumú magyar modell kiépítését. A versenyképesség folytatódó romlása, az EU-val való viszony kiéleződése, valamint az EU-támogatások 2020 utáni bizonytalan csökkenése azonban nagy kihívást jelenthet ennek a politikának a fenntartásában. A GKI szerint ráadásul a lakossági hitelfelvétel ösztönzése csak újabb problémákat generál. Részletek a Privátbankár.hu-n. >>> |