Megerősítette a magyar államadós-osztályzatot pénteken a Standard & Poor's. Nem módosította sem a devizában és forintban fennálló hosszú és rövid futamidejű szuverén kötelezettségek "BB plusz/B" szintű besorolását, sem annak stabil kilátását.
A Standard & Poor's magyar államadós-besorolása így továbbra is azonos a másik két nagy nemzetközi hitelminősítő, a Moody's Investors Service és a Fitch Ratings magyar osztályzataival - magyarán továbbra sem vagyunk a befektetésre ajánlott kategóriában. Egyedül a Fitch tart a felminősítés lehetőségére utaló pozitív kilátást érvényben Magyarországra.
Hitelminősítő | Besorolás | Kilátás |
Moody's |
Ba1 | Stabil |
Standard & Poor's |
BB+ | Stabil |
Fitch Ratings |
BB+ |
Pozitív |
Japan Credit Rating Agency | BBB |
Stabil |
Rating and Investment |
BBB- | Stabil |
Vegyük sorra először azt, ami az S&P szerint jó:
- az idén 3 százalékos GDP-növekedési ütemet várnak,a mutató a 2015-2018-as időszakban is 2,4 százalékkal növekszik éves átlagban, reálértéken számolva.
- élénkül a háztartási szektor fogyasztása,
- a 6,8 százalékos munkanélküliségi ráta egy évtizedes mélyponton jár,
- a magyar folyómérleg-egyenleg öt éve folyamatos többlete 2016-ban tetőzik a GDP- 5 százalékának közelében, utána azonban valószínűleg szűkülni fog a háztartási és a vállalati szektor importigényének várható élénkülése miatt,
- a magyar gazdaság versenyképességi mérőszámai erőteljesek, a forint effektív reálárfolyama a július végi állapot alapján 15 százalékkal volt alacsonyabb a 2007 végén mértnél.
- egyre erősebb jelek vallanak arra is, hogy javul a bővülő magyar exportszektor hozzáadottérték-mutatója.
- a magyar munkapiac általánosságban rugalmas, a 7,30 eurós átlagos óránkénti munkaköltség kevesebb mint a harmada az EU-átlagnak,
- a bruttó államadósság-ráta fokozatosan a GDP-érték 74 százalékára csökken 2018-ig.
- az államháztartási hiány az idén a kormány által kijelölt 2,4 százalékos cél közelében lesz.
Ez mind szép és jó, de akkor miért nem javítanak?
Magyarország potenciális növekedési kilátásai gyengébbek, mint a régiós versenytársaké - nem először kapjuk meg ezt a kritikát. Hiába nő a gazdaság 2,4 százalékkal, ha közben a szomszédos országok 3-4 százalék fölötti ütemmel hagynak minket állva.
Az államadósság további csökkenését övező kockázatok közé tartozik a választási megfontolások mellett az is, hogy a kormány a múltban az adósságcsökkentés helyett az állami akvizíciókat részesítette előnyben - áll a Standard & Poor's elemzésében. Az államadósság szintje ugyan csökken, a külső államadósság aránya különösen, de összességében még mindig magas az adósságráta.
Ahogy évek óta mindig, most is "az általánosságban kevésbé kiszámítható" gazdaságpolitikai döntéshozatalt is a fejünkhöz vágják.
Mikor fognak felminősíteni?
A magyar adósbesorolás javulhat, ha a kormány beruházásösztönző és tartós növekedést elősegítő gazdaságpolitikát folytat, amelynek révén a pénzügyi mérleget és a magyar monetáris kondíciókat terhelő kockázatok enyhülnek.
Romolhat ugyanakkor a magyar adósosztályzat, ha a közfinanszírozási helyzet érdemben gyengül, vagy ha ismét növekedne a magyar gazdaság külső sérülékenysége - áll a Standard & Poor's pénteki londoni elemzésében.
Pedig volt remény
Az S&P pénteki döntése előtt voltak olyan londoni elemzői vélemények, amelyek valószínűsítették, hogy a cég javítja a magyar adósosztályzat kilátását.
Ez már idén így marad
A Nemzetgazdasági Minisztérium a döntést követő kommentárban a jelentés pozitívumait emeli ki, valamint azt, hogy az S&P szerint Magyarország a feltörekvő piacokon jelenleg az egyik legkevésbé kitett az esetleges negatív hatásoknak. Arra is felhívják a figyelmet: az S&P idén már nem fogja felülvizsgálni Magyarország minősítését.