Hirdetés
Hirdetés

Megmenekülhet-e még Nagy-Britannia az összeomlástól?

2018. július 30., 06:07

Sebesen telik az idő, közeleg az ország kilépése az Európai Unióból, és egyelőre semmilyen megegyezés nincs, igaz, lehetett sejteni, hogy az utolsó pillanatig fog húzódni a dolog, akárcsak a három évvel ezelőtti görög dráma idején. Itt most azonban nem csak a miniszterelnök dönt, mint akkor ott, így könnyen előfordulhat, hogy megállapodás hiányában összeomlik az ország gazdasága.

Miben reménykedett?

Nem tudni, mire számított Theresa May brit kormányfő, amikor elődje, David Cameron félresikerült népszavazási hazárdjátékát követő menekülése után elvállalta a miniszterelnöki posztot. Nyilvánvaló volt, hogy szinte lehetetlen feladatra vállalkozik. Ha megállapodás nélkül elhagyja országa az Európai Uniót, annak gazdasága összeomlik, de ez láthatóan nem zavarja a konzervatív párt egy részét, akik nem akarnak engedni csökönyös és sehová nem vezető álláspontjukból (mint a Sziriza párt betonfejű része annak idején a görögöknél).

A másik lehetőség a svájci és norvég út, vagyis minden maradna a régiben, csak nem lennének tényleges tagok, hangoztathatnák a szuverenitást. Ennek kulcseleme a vámunió fenntartása lenne, most lényegében erről folyik a vita. Ezt támogatja az ellenzéki Munkáspárt és a konzervatívok egy része, de nem elég ahhoz, hogy egy parlamenti szavazáson biztosan átmenjen a dolog, a betonfejűek megbuktathatják.

Hirdetés

Hiú ábránd volt

Hogy May mégis belement ebbe a két éves huzakodásba, abból a reményéből adódhatott, hogy az EU jobban fél, ezért engedni fog, jöhet a cseresznyézés. Ez azonban hiú ábránd, az Unió ezt nem teheti meg, ahogy a görögökkel sem tehetett kivételt, hisz akkor a szervezet egész alapja roppanna meg. Arra gondolhatott még May, hogy ha ez mégsem megy, a végén még mindig beadhatja a derekát. Igen ám, de ha ezt teszi, felsorakozik-e mögé országa, hogy elkerüljék a legrosszabbat, vagy inkább megpróbálják megbuktatni őt a keményvonalasok?

Az utolsó esély

A tárgyalások augusztus közepén folytatódnak, és mindössze 10 hét lesz a megegyezésre, mivel utána még idő kell arra, hogy a 27 tagország elfogadja a megállapodást, és persze magának a londoni parlamentnek is igent kell mondania. Hacsak nem szerveznek még egy népszavazást a kérdésben (ez lenne a legbiztosabb: a ha a nép elfogadja a puha kilépést, megoldódik a kérdés, ha nem, és saját magát taszítja káoszba, az már szíve joga).

Megegyezés nélkül jövő március 29-én elakadna a kereskedelem, káosz lenne a londoni pénzpiacokon, ami az egész világot is megviselné, megszakadnának a brit gyártók beszállító láncai, ami gyártási zavarokat, áruhiányt és a gazdaság meredek visszaesését hozná. A Bloomberg elemzői szerint átmenetileg még élelmiszer-, és gyógyszerhiány is felléphetne, ilyen pedig csak a második világháborút követő években volt utoljára.

May a közelmúltban úgy hitte, megtalálta a megoldást arra hogy ne kelljen a belső ír határt vámhatárrá tenni: ő maga beszedné az EU helyett a vámokat, adókat, de országa nem maradna a vámunió része. Keményvonalas miniszterei a javaslatra ki is léptek a kormányból, az európai tárgyalófél nevében Michel Barnier azonban leoltotta a javaslatot. Barnier egyúttal jelezte, hogy kedvező kereskedelmi javaslatot fog May elé tárni, csak maradjon benn a vámunióban.

A keményvonalasokon múlik

Erre a 80 keményvonalas tory fog hőbörögni, így még egy lehetőség van: megmagyarázni nekik, mi is történik pontosan, ha nem jön össze a megállapodás, és hogy ebben az esetben elkerülhetetlenek az előrehozott választások, ahol a toryk által hozott teljes csőd árnyékában megnőne a munkáspárti győzelem esélye. A Munkáspárt aztán ráadásul valószínűleg meg is egyezne az Unióval, és így megmentené a brit gazdaságot, ahogy Görögországban is hirtelen megszűnt a követelőzés, amikor az EKB elzárta a pénzcsapot. Hirtelen rádöbbentek, mi az alternatíva.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Elő a milliárdokkal: ki kaszál a legtöbbet a villanyautózáson?

Elő a milliárdokkal: ki kaszál a legtöbbet a villanyautózáson?

Az elektromobilitás elkerülhetetlen robbanását csak óriási befektetésekkel tudja majd lekövetni az infrastruktúra. A villanyautók száma óriási tempóban növekszik, de még mindig csak kis részét adják a teljes járműállománynak, ami nagy potenciált jelent a befektetőnek. Egyelőre nem tudni, ki lesz ennek a legnagyobb nyertese - nálunk egyelőre egy állami cég a legnagyobb hal.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Videók

Utánajártunk

Powered by Saxo Bank

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Szavazás

Ön tud félretenni a nyugdíjas éveire?