Márciusban az ipari termelés volumene 4,6%-kal elmaradt az egy évvel korábbitól; munkanaphatástól megtisztítva a termelés volumene 2,4%-kal kisebb volt 2015 márciusához képest. Az adatok megegyeznek az első becslésben közöltekkel.
Szakértők már akkor is azt valószínűsítették: romolhatott az ország külső piacainak a felvevőképessége és a járműgyártás mellet más szektorok is gyengébben teljesítettek - most látszik, hogy igazuk volt.
Az ipari export volumene 4,8%-kal kisebb volt, mint 2015 márciusában. Az ipar belföldi értékesítése 4,7, ezen belül a feldolgozóiparé 2,5%-kal maradt el az egy évvel korábbitól.
Mi van az autóiparral?
A feldolgozóipar tizenhárom alága közül ötben emelkedett (0,3 és 5,5% között), míg a többi alágban 0,5 és 23% közötti mértékben csökkent a termelés az előző év azonos hónapjához képest.
Fontosabb feldolgozóipari alágak |
Termelés változása az előző év azonos időszakához képest | Az alág részesedése a feldolgozóiparon belül, folyó áron, % |
Járműgyártás | -6,7 | 30,7 |
Számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása | 4,0 | 11,5 |
Élelmiszer, ital, dohánytermék gyártása | -1,6 | 10,6 |
Gumi-, műanyag és nemfém ásványi termék gyártása | -0,8 | 8,0 |
Gép, gépi berendezés gyártása | -14,6 | 7,5 |
Fémalapanyag és fémfeldolgozási termék gyártása | 0,3 | 7,3 |
A részletesebb adatok alapján jól látszik, miért óriási veszély a magyar iparra nézve, hogy mindent egy lapra, az autógyártásra tesz fel: a gyenge ipari adatok hátterében az áll, hogy a feldolgozóipari termelés közel egyharmadát kitevő járműgyártás kibocsátása 6,7%-kal visszaesett.
Ezen belül a közúti gépjármű gyártása számottevően, 14,4%-kal csökkent, és az új rendelések mutatóiban is tükröződik a gyenge teljesítmény a KSH összefoglalója szerint.
A külföldi piacokkal van baj
Külön rossz hír, hogy a feldolgozóipari ágazatok összes új rendelésének volumene 6,9%-kal csökkent 2015 azonos hónapjához képest. Az új belföldi rendelések ugyan 0,4%-kal nőttek, azonban az új exportrendelések 7,9%-kal visszaestek.