Hirdetés
Hirdetés

Az amerikaiaknak fogjuk köszönni a következő rezsicsökkentést?

Eidenpenz József, 2019. október 07., 06:06

Európában is, Amerikában is alacsony szinten vannak a gázárak, sok éves mélypontok közelében. Ami még érdekesebb, sokat csökkent a kettő közötti különbség. A jelenséget az amerikai exportgáznak, az USA és Oroszország versenyének tulajdonítják. De nem biztos, hogy fennmarad.

Gázpalackok. MTI Fotó: Rosta Tibor
Gázpalackok. MTI Fotó: Rosta Tibor

Az európai földgázárak az oroszok és az amerikaiak “gázexport-háborúja” miatt süllyedtek évtizedes mélypontra – írta egy olaj– és gázipari szaklap nemrég. “Az európai fogyasztók legnagyobb örömére” – tették hozzá.

Az európai piacon kapható import földgáz ára szeptemberben 4,205 dollár volt egységenként (MMBtu). Ez az ár augusztusban 3,677, júniusban viszont csak 3,588 dollár volt. A szeptemberi ár így 17,2 százalékkal feljebb van már a júniusi gödörnél és 14,4 százalékkal az augusztusinál. (Adatok: Ycharts.com.)

Hirdetés

A szeptemberi emelkedést részben a szaúdi olajlétesítmények elleni támadással magyarázzák. Ennek következményeire jellemző, hogy miatta Irán is olajvezetéket készül építeni a Hormuzi-szoros kikerülésére.

1. Grafikon: Európai import földgázárfolyam, USD/MMBtu (Ycharts)
1. Grafikon: Európai import földgázárfolyam, USD/MMBtu (Ycharts)

Egy éve duplájába került

De hosszabb távon még mindig nagyon alacsony ez az európai gázár. Egy évvel ezelőtt például még 9,522 dollár volt, a jelenleginek több mint kétszerese. Az ár 2016-ban is völgyben járt, de 2015 elején megint magasan, 10 dollár közelében tanyázott.

2. Grafikon: Az amerikai földgáz tőzsdei ára egy évre (Tradingview.com)
2. Grafikon: Az amerikai földgáz tőzsdei ára egy évre (Tradingview.com)

Eközben az amerikai földgáz is meglehetősen alacsonyan van, a legközelebbi határidő ára 2,3 dollár körül mozgott a napokban. A nyáron majdnem két dollárig süllyedt. De az árfolyam tavaly novemberben az öt dollárt is megközelítette.

Mit mutat a hosszú táv?

Hosszabb távon nézve volt ugyan ennél jóval alacsonyabb az amerikai gáz, mégpedig nem is olyan régen. De csak egy rövid ideig, 2016 elején, amikor a kőolaj ára is valósággal összeomlott. Alapvetően a jelenlegi árszint azonban inkább alacsonynak számít. Csak 2016-ban, 2012-ben és 2002-ben volt az ideinél alacsonyabban. Valamint 2000 előtt, de akkor huzamosabb ideig.

3. Grafikon: Az amerikai gáz tőzsdei árának hosszú távú alakulása (Tradingview.com)
3. Grafikon: Az amerikai gáz tőzsdei árának hosszú távú alakulása (Tradingview.com)

Az amerikai és európai gázárak között pedig régóta mély szakadék volt, aminek kihasználása sokáig nemigen volt lehetséges. A gáz szállításához vagy csővezetékre lenne szükség, vagy cseppfolyósított tengeri szállításra. Ehhez költséges beruházásokat kellett végrehajtani, cseppfolyósító és visszaalakító állomásokkal és speciális hajókkal.

Jó tett a konkurencia

Mára több ilyen beruházás befejeződött, így az amerikai gáz konkurensévé vált az Európában vagy Oroszországban kitermelt gáznak.

A kínálat hatására az amerikai és európai gázár közötti nagy különbség sokat csökkent. A Statista.com szerint a tavaly novemberi 5,5, dollárról (8,79-3,29 dollár) júniusra 1,19 dollárra (3,59-2,40.). De mit jelent ez a fogyasztók számára?

Ezt használták ki a rezsicsökkentők

A gázárképzés az EU-ban országonként különböző. Magyarországon az árat lényegében a politika tartja a markában. Az előző “rezsicsökkentést” akkor hajtották végre, amikor az európai gáz piaci ára amúgy is meredeken eső pályán volt (a hosszú lejtő mutatja ennek egy részét az első grafikonon). De utána még sokáig tovább esett.

Ennek állított emléket az Mfor.hu is annak idején. “A 2008 után intenzívvé váló verseny és a recesszió 15-20 százalékos árcsökkenést hozott a gáz és a villamos energia piacán is egyaránt. Tehát lényegében a piac elvégezte a rezsicsökkentést” – írták.

Ami még nagyon érdekes: Akkor, 2015-ben 19 euró körül volt a nyugat-európai határidős gázár egy rövid távú emelkedést követően (TTF). Most ugyanez a termék 15,77 euró, 17 százalékkal van lejjebb. (Tradingview.com.)

4. Grafikon: Lakossági gázárak az EU-ban, 2018 második félév. (Eurostat)
4. Grafikon: Lakossági gázárak az EU-ban, 2018 második félév. (Eurostat)

Hogy a mostani árfolyamesésnek lesz-e hatása a hazai árakra, azt nem tudni. Magyarországon egyébként a negyedik grafikon szerint a legalacsonyabb a lakossági gázár az EU-ban. De több környező ország, mint Románia vagy Horvátország árai is csak hajszálnyira vannak feljebb.

Az ÁFA ugyan itt magas, vagyis lehetne még alacsonyabb az ár egy kisebb adó mellett, de sok országban egyéb adókat is kivetnek a gázra – derül ki az Eurostat statisztikáiból. Vagyis ebben nincs akkora lehetőség, mint elsőre gondolnánk.

Nem várt fejlemény drágíthatja a gázt

Ám nem biztos, hogy az alacsony gázár nagyon sokáig fennmarad. Az Oilprice.com cikke szerint a hollandok a tervezettnél nyolc évvel előbb, már 2022-ben bezárhatják Európa legnagyobb gázmezőjét. A Groningen mező adta Nyugat-Európában évtizedeken keresztül a gázellátás gerincét.

Így még Hollandia is exportőrből importőrré válhat. Európának pedig, ahol eközben a szén és az atomenergia leépítésén is erősen fáradoznak, még gyorsabban kell alternatív gázbeszerzési források után néznie, mint gondolták – írja a cikk.

Két kapcsolódó cikkünk:

Nem kéne mégis atomerőművekkel megmenteni a Földet?

„Energiatermelési szempontból semmi értelme nincs atomerőművet építeni”

Kereskedjen az mfor trader rendszerével!

Esést vár a piacokon? Nálunk akkor is kereshet! Apple részvényeket venne, esetleg a Google és a Microsoft érdekli? Bízik az elektromos autókban: a Teslában vagy inkább a Mercedesben? Vagy inkább hazai pályán maradna? Ha a világ legnagyobb tőzsdéin, vagy 120 devizapárral kereskedne, adott a lehetőség. Tesztelje rendszerünket kockázatmentesen!

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Tőzsde és munkahelyek: Jó az a magyaroknak, ha a Tesla Berlinben termel?

Tőzsde és munkahelyek: Jó az a magyaroknak, ha a Tesla Berlinben termel?

A Tesla bejelentése a berlini “gigagyár” felépítéséről még a németeket is megosztja. Ami pedig rossz a német autógyáraknak, az nem lehet túl jó a magyaroknak sem. Más szempontból viszont csökkenni látszik a kereslet a cég járműveire, miközben a részvény árfolyama egyre közelebb kerül a mindenkori csúcshoz.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés

Videók

Powered by Saxo Bank

Utánajártunk

Mi mozgatja a befektetők fantáziáját

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Szavazás

Vettél már a szuper-államkötvényből (MÁP Plusz)?