A 90-es évek végén már nagyon régóta tartott a szakadatlan emelkedő trend a tőzsdéken, tulajdonképpen 1982 óta, de ha figyelembe vesszük az 1987-es krachot és az 1990-es, Kuvait Irak általi lerohanásának időszakát, akkor is 8-9 éves trendről volt szó (a mostani trend is közelíti ezt az időtartamot). A trend vége felé, ahogy ez lenne szokott, begyorsult a folyamat, de volt egy szektorcsoport, ahol ez különösen heves mértékű lett.
A dotcom lufi
Az internet akkoriban terjedt el, és mint új iparágban, óriási lehetőséget láttak benne a befektetők. Igen ám, de válogatás nélkül venni kezdtek minden technológiai, internetes és telekommunikációs papírt (a mi Telekomunk és ekkor volt 2500 forint, míg most 500), hisz nem tudták még kiszűrni, hogy melyik lesz az igazán jól működő, és egyáltalán, milyen lesz az iparág, amikor teljesen kialakul. Ráadásul minden céget teljesen irreális értékeltség mellett, több 100-as P/E érték mellett vásároltak.
Így egy egészen ritka lufi alakult ki, a technológiai részvényeket tömörítő Nasdaq értéke 5000 ponton tetőzött. Aztán 2000 elején, ahogy ez lenni szokott, a lufi kipukkadt, a sok részvény a tized-, vagy akár századrészére zuhant, de még a legmasszívabbak és legnyereségesebbek, mint a Microsoft is a harmadukig estek. Maga az index, a Nasdaq az ötödére, 1000 pontig zuhant vissza, ami azt jelenti, hogy az összes benne szereplő papír átlagára 20 százaléka volt csak a tetőn elértnek. Vagyis ha valaki több részvényből vásárolt 2000-ben, elosztva a kockázatot, akkor is csak pénze ötödét látta viszont, ha kiszállt a papírokból 3 évvel később.
Kialakult
Mindez azonban régen volt, azóta kialakult, letisztult az internetes iparág, hisz a világháló nagyjából 20 éve terjedt el robbanásszerűen. Ennek megfelelően az is kialakult, hogy mire van igény a fogyasztók részéről, ezt mely cégek nyújtják, és melyek lettek a legsikeresebbek. Mint kiderült, abban nem tévedtek a befektetők, hogy az internet lesz a jövő iparága, hisz mostanra a világ legnagyobb öt tőzsdei cége mind az internetes iparágban van (az Apple is, noha telefont gyárt, azt a netezés miatt veszi mindenki, telefonon beszélgetni elég lenne egy butatelefon is).
Tévedés csak egy dologban volt: hogy mindent vettek egykoron, pedig hosszútávon logikusan csak azok emelkedtek a magasba, melyek ténylegesen sikeresek is voltak. A mai 5 gigász közül a Facebook és a Google akkor még nem is létezett, az Apple jelentéktelen volt, csak a Microsoft és az Amazon voltak meg, fel is emelkedtek a magasba (a Microsoft mögött volt is valós teljesítmény, hisz jóval az internet elterjedése előtt monopóliuma volt a számítógépes szoftverpiacon), de a lufipukkadás őket is lerántotta.
A net viszi a piacot
17 év alatt maga a Nasdaq is elérte az egykori tetőt (jóllehet az index összetétele sokat változott, sok komponens cserélődött), sőt át is lépte az 5000 pontot, és azóta szakadatlanul emelkedik, valahogy úgy, mint 2000-ben, de messze nincs akkora túlértékeltség a részvények között. Az S&P 500 már nem is tartja vele az iramot, csak a netes sikercégek száguldanak (na meg a Tesla), ennyiben hasonló a helyzet az egykorihoz.
A legnagyobb cég az Apple, 770 milliárd dolláros összértékkel, őt követi a Google 642 milliárddal, harmadik a Microsoft 535 milliárddal, negyedik az Amazon 455 milliárddal, és ötödik a Facebook 442 milliárddal. Mindenképpen meg kell említeni még a Netflixet, mely ugyan nincs a legnagyobbak között, de ügyesen találta meg az internetes filmnézés szegmensét, és a papír 4 és fél év alatt több mint 20-szorosára emelkedett, az egyik legjobb befektetést nyújtva azoknak, akik felismerték benne a lehetőséget.
Kis lufi, kis pukkadás
Hogy ez a begyorsult vágta meddig tart ezekben a papírokban, és utána mekkorát esnek vissza, azt sokkal nehezebb megbecsülni, mint 2000-ben. Akkor teljesen nyilvánvaló volt, hogy a legtöbb papír a reális fundamentális értékének sokszorosát éri, ezért előbb-utóbb összeomlanak, és töredékökre esnek.
Most viszont ezek a gigászok, bármilyen óriási értéket képviselnek is, nem olcsók ugyan, de nem is extrémen árazottak. Óriási árbevételük van: mondhatni letarolják a világot (tevékenységük a világ nagy részére kiterjed, szinte a teljes emberiség potenciális ügyfélkörük). Nagy korrekció, sőt medvepiac bármikor jöhet, amikor a jó cégek is a felükre eshetnek, de a 17 évvel ezelőttivel össze sem hasonlítható a helyzet.