4p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Alaposan lehűtötte a kedélyeket az elektromos autókat gyártó vezérigazgatója, Elon Musk. Az előző két évben igen népszerű volt a cég részvénye: a befektetők sokmilliós jármű eladást vizionáltak a közeljövőre. Az álomból rövidtávon nem lesz valóság, a remények a távoli jövőbe tolódnak.

Az elektromos autó ötlete igen régi, de korábban nem tudott versenyre kelni a belső égésű motorral hajtott járművekkel. Nem volt megfelelő akkumulátor, töltési lehetőség, rövid volt az egy töltéssel megtehető távolság, és igen hosszadalmas maga a töltés.

Ezt a sok akadályt, úgy tűnt, hirtelen megoldja a zseniális vállalkozó, Elon Musk, amikor belekezdett az elektromos autók gyártásába. Járművét elnevezte az egykori szerb származású, az elektromosságot széles körben használhatóvá tevő fizikusról, és már indulhatott is a sztori. A gyártott autók egyre hosszabb táv megtételére képesek, az akkumulátortöltés lerövidült, és immár otthon, a garázsban is lehet tölteni éjjel. Ami pedig igazán nagy dobás: Amerikában gyors ütemben kezdte kiépíteni az elektromos töltőállomásokat.

Ez mozgatta meg igazán a befektetők fantáziáját, hisz innentől kezdve el lehetett képzelni, hogy a világ ugyanúgy tele lesz töltőállomásokkal, mint benzinkutakkal, így aztán rövidesen sok millió környezetkímélő elektromos autó róhatja az utakat. Az addig 20 dollár környékén lévő részvény megtáltosodott: miután áttörte a korábbi tetőt jelentő 40 dollárt, pár hónap alatt 200-ig száguldott fel, ezzel a 2013-as egyik legjobb befektetése lett. Kisebb korrekciók után tavaly újabb rekordot döntött, immár a 300 dollárt közelítette.

Ezzel azonban a cég elképesztően megdrágult. Piaci kapitalizációja nagyobb lett, mint sok hagyományos autógyártóé, miközben azok sok millió autót adnak el, a Tesla csak pár ezret. A részvénybe tehát szinte végtelen növekedés volt beárazva. Különösen nagy reményt fűztek Kínához, ahol a környezetszennyezés miatt úgy gondolták, eleve nagy előnyük lesz az elektromos autóknak. Egy gond azért akadt: eddig a cég csak luxusautókat gyártott, és ezeket igen drágán adta, márpedig ebben a kategóriában nyilván nem lehet sokmilliós eladást elérni.

Most pedig megérkezett a kiábrándulás. Kiderült, hogy Kínában sokkal gyengébbek lettek az eladások, mint ahogy azt várták. Ennek több oka is lehet, de mindenképpen nagy súllyal eshet latba az olajár nagymértékű csökkenése. Ez azért óriási előny a hagyományos járműveknek, pláne hogy a most gyártott belsőégésű motorok már meglehetősen környezet kímélőek a korábbiakhoz képest.

Önmagában még nem lenne olyan nagy gond egy átmeneti visszaesés, de magyarázatképp Elon Musk alaposan lehűtötte a kedélyeket. Állítása szerint éves 500 ezer eladott autó kell a nyereségességhez, ezt pedig 2020 előtt nemigen fogják elérni. Hozzátette ugyan, hogy 2025-re már több milliós eladást vár, de hát ezek már igen távoli tervek.

A befektetők azt szeretik, ha rövidtávra látnak nagy sztorit. 5 évig várakozni a profitra, és reménykedni, hogy utána tényleg lesz nagy siker, kevéssé vonzó, pláne nem az egekben lévő árfolyam mellett. A jelenlegi, 200 dollár körüli ár akkor lenne indokolt, ha már 1-2 éven belül remény lenne a milliós eladásokra. Kétségkívül Musk többször figyelmeztetett arra, hogy az árfolyam túlzott, de a nagy növekedéshez és nyereségességhez fűzött reményeket igazából csak most hűtötte le. A papír elsőre 7 százalékos eséssel fogadta a hírt. Venni nem érdemes belőle, de szemünk sarkából azért figyelhetjük. Ha eluralkodik a pesszimizmus, és véletlenül le találna nézni 40 dollárra, ahol két éve kitört, akkor ismét megvehetjük. Távolinak látszik, de hát felfelé is csak pár hónap kellett hozzá…

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 27190 26830 27190 +1,15% 0 0 8 079 893 000 HUF 2025-06-04 17:08:54
MOL 2854 2852 2914 -8,17% 0 0 5 072 209 636 HUF 2025-06-04 17:10:42
MTELEKOM 1760 1742 1764 +0,23% 0 0 633 359 104 HUF 2025-06-04 17:10:18
RICHTER 10030 9950 10180 -0,20% 0 0 2 504 790 110 HUF 2025-06-04 17:07:49
OPUS 550 543 557 -0,18% 0 0 69 870 652 HUF 2025-06-04 17:05:08
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Beleolvadt az aszfaltba a forint
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 18:35
Hetek óta alig mozdul a forint, a szerdai hőségben sem voltak nagy izgalmak a devizapiacon.
Részvény / Deviza / Áru Óriásit esett a Mol – de van rá épeszű magyarázat
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 18:02
Alapvetően jó hangulatban zajlott a kereskedés a budapesti tőzsdén, a Mol 8 százalékot meghaladó csökkenésétől sem szabad megijedni.
Részvény / Deviza / Áru Betonba öntötték a forintot és született egy világcsúcs
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 11:57
Olyan sokszor volt már 2025-ben rossz hangulatuk a befektetőknek, hogy lepattant róluk az OECD gazdasági prognózisának rontása. A Nvidia újra a világ legértékesebb tőzsdei vállalata.
Részvény / Deviza / Áru Sok pénzt lehet keresni az energiapiacon
Király Béla | 2025. június 4. 09:31
A Klasszis Befektetői Klub május végi rendezvényének egyik vendége Szőcs Gábor, a Hold Alapkezelő munkatársa, az Orion Alap alapkezelője volt. A szakember, aki kiemelt figyelemmel követi a befektetései során az energiapiacokat, a 2025-ös évben Az Év Portfóliómenedzsere díjat nyerte a Klasszis megmérettetésén, amely a befektetési alapkezelői szakma legfontosabb díja.
Részvény / Deviza / Áru Aligha tudja visszatartani a könnyeit, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 07:21
Többet kell fizetni szerdán az uniós fizetőeszközért, mint kedden.
Részvény / Deviza / Áru Furcsa játékot űz a forint a pénzváltókkal
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 18:57
Az euróért és a dollárért többet, a svájci frankért kevesebbet kellett adni kedd este, mint reggel. 
Részvény / Deviza / Áru Betettek a lengyelek a Magyar Telekomnak – ez lett a vége
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 18:39
A BUX keddi csökkenéséhez az is nagyban hozzájárult, hogy a magyar távközlési részvényeket egy lengyel brókerház vételre ajánlás helyett csak tartásra javasolta, célár csökkentése mellett.
Részvény / Deviza / Áru Jó hírt közölt a Mol, ez is segíti az orosz olajról történő leválást
Herman Bernadett | 2025. június 3. 16:57
A Mol-csoport és az azerbajdzsáni SOCAR aláírta a Shamakhi–Gobustan régiót lefedő új szárazföldi szénhidrogén-kutatási, fejlesztési és termelésmegosztási megállapodás legfontosabb feltételeit.
Részvény / Deviza / Áru Biztos, stabil befektetés vérzivataros időkben – itt a válasz az ezermilliárd dolláros kérdésre
Herman Bernadett | 2025. június 3. 14:54
A Klasszis Befektetői Klub záró szekciójában konkrét eszközosztályokra, piaci szegmensekre és befektetési taktikákra fókuszálunk. Alapkezelők, elemzők és portfóliómenedzserek osztják meg, hogyan lehet a jelenlegi környezetben stabilitást és hozamot találni Csabai Károly főszerkesztő kérdéseire válaszolva.
Részvény / Deviza / Áru Euróban lenne jó pénzt keresni a mai helyzet szerint
Eidenpenz József | 2025. június 3. 12:31
Az eurózónában a vártnál alacsonyabb lett az infláció, egyben a jegybanki sáv teteje, két százalék alá süllyedt. A vámtárgyalások reménye nem volt képes pluszba lendíteni az indexeket, a BUX is süllyed, két részvényünk nemsokára osztalékot fizet. Egy elemző szerint a vámháború az EU-nak jobb.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG