Az elektromos autó ötlete igen régi, de korábban nem tudott versenyre kelni a belső égésű motorral hajtott járművekkel. Nem volt megfelelő akkumulátor, töltési lehetőség, rövid volt az egy töltéssel megtehető távolság, és igen hosszadalmas maga a töltés.
Ezt a sok akadályt, úgy tűnt, hirtelen megoldja a zseniális vállalkozó, Elon Musk, amikor belekezdett az elektromos autók gyártásába. Járművét elnevezte az egykori szerb származású, az elektromosságot széles körben használhatóvá tevő fizikusról, és már indulhatott is a sztori. A gyártott autók egyre hosszabb táv megtételére képesek, az akkumulátortöltés lerövidült, és immár otthon, a garázsban is lehet tölteni éjjel. Ami pedig igazán nagy dobás: Amerikában gyors ütemben kezdte kiépíteni az elektromos töltőállomásokat.
Ez mozgatta meg igazán a befektetők fantáziáját, hisz innentől kezdve el lehetett képzelni, hogy a világ ugyanúgy tele lesz töltőállomásokkal, mint benzinkutakkal, így aztán rövidesen sok millió környezetkímélő elektromos autó róhatja az utakat. Az addig 20 dollár környékén lévő részvény megtáltosodott: miután áttörte a korábbi tetőt jelentő 40 dollárt, pár hónap alatt 200-ig száguldott fel, ezzel a 2013-as egyik legjobb befektetése lett. Kisebb korrekciók után tavaly újabb rekordot döntött, immár a 300 dollárt közelítette.
Ezzel azonban a cég elképesztően megdrágult. Piaci kapitalizációja nagyobb lett, mint sok hagyományos autógyártóé, miközben azok sok millió autót adnak el, a Tesla csak pár ezret. A részvénybe tehát szinte végtelen növekedés volt beárazva. Különösen nagy reményt fűztek Kínához, ahol a környezetszennyezés miatt úgy gondolták, eleve nagy előnyük lesz az elektromos autóknak. Egy gond azért akadt: eddig a cég csak luxusautókat gyártott, és ezeket igen drágán adta, márpedig ebben a kategóriában nyilván nem lehet sokmilliós eladást elérni.
Most pedig megérkezett a kiábrándulás. Kiderült, hogy Kínában sokkal gyengébbek lettek az eladások, mint ahogy azt várták. Ennek több oka is lehet, de mindenképpen nagy súllyal eshet latba az olajár nagymértékű csökkenése. Ez azért óriási előny a hagyományos járműveknek, pláne hogy a most gyártott belsőégésű motorok már meglehetősen környezet kímélőek a korábbiakhoz képest.
Önmagában még nem lenne olyan nagy gond egy átmeneti visszaesés, de magyarázatképp Elon Musk alaposan lehűtötte a kedélyeket. Állítása szerint éves 500 ezer eladott autó kell a nyereségességhez, ezt pedig 2020 előtt nemigen fogják elérni. Hozzátette ugyan, hogy 2025-re már több milliós eladást vár, de hát ezek már igen távoli tervek.
A befektetők azt szeretik, ha rövidtávra látnak nagy sztorit. 5 évig várakozni a profitra, és reménykedni, hogy utána tényleg lesz nagy siker, kevéssé vonzó, pláne nem az egekben lévő árfolyam mellett. A jelenlegi, 200 dollár körüli ár akkor lenne indokolt, ha már 1-2 éven belül remény lenne a milliós eladásokra. Kétségkívül Musk többször figyelmeztetett arra, hogy az árfolyam túlzott, de a nagy növekedéshez és nyereségességhez fűzött reményeket igazából csak most hűtötte le. A papír elsőre 7 százalékos eséssel fogadta a hírt. Venni nem érdemes belőle, de szemünk sarkából azért figyelhetjük. Ha eluralkodik a pesszimizmus, és véletlenül le találna nézni 40 dollárra, ahol két éve kitört, akkor ismét megvehetjük. Távolinak látszik, de hát felfelé is csak pár hónap kellett hozzá…