Hónapok óta csúszik a Tesla Model 3-as típus gyártásának felfutása, ezért egyre többen kételkednek abban, hogy egyáltalán összejön a dolog, és nyereségessé válhat a cég. A fundamentálisan magas árfolyam arra késztet sokakat, hogy short pozíciót nyissanak a részvényben, vagyis lényegében kölcsönkapott részvényt adjanak el abban a reményben, hogy később olcsóbban visszavehetik.
Eddig nem jött be
Úgy tűnik, most nagyon fellelkesültek a shortosok, pedig párszor már megégették magukat. Tőzsdei adatok szerint ugyanis a Teslát többen shortolják, mint bármely más részvényt. A dollárban kifejezett shortállomány 28 százalékkal 10,7 milliárd dollárra nőtt múlt hónapban, és a shortolt részvények aránya már a cég elérhető részvényeinek negyedét is meghaladja.
Korábban volt már ilyen helyzet, de pórul jártak a pesszimisták: az árfolyam még magasabbra emelkedett, ők kikényszerültek finanszírozhatatlan pozíciójukból (a shortoláskor sokszor csak elég egy adott alapletétet befizetni, de ha az elfogy, újra fizetni kell, vagy zárni a pozíciót). Az idei év első két hónapjában ez történt, és nagyot is csökkent a short állomány, de az utóbbi öt hétben ismét felfutott.
Felelőtlen ajánlás
Ebben szerepet játszhatott az is, hogy a Goldman Sachs bátorította ügyfeleit, hogy shortolják a részvényt, mivel úgy gondolják, hogy a Model 3 termelése idén nem fog felfutni, sőt még a jelenleg elért heti 2000 darabot sem fogják tudni tartani. Egy ilyen ajánlás elég felelőtlennek mondható, hisz egy nagy befektetési banknál tudják a legjobban, hogy még akkor is hatalmas bajba kerülhetnek a shortosok, ha a cég tényleg rosszul teljesít, a részvénynek egyébként esnie illene.
Önmagában ugyanis, ha egy bizonyos arányt meghalad a shortosok aránya, előfordulhat, hogy a rossz hírek hatására várják az árfolyamesést, és közben zártni kezdik pozícióikat. Ezáltal ők maguk lesznek azok a vevők, akik keresletet támasztanak, és így az ár sem tud esni, sőt akár emelkedésbe is válthat. Ekkor a többi shortos pánikba esik, nem értik, miért nem esik az ár, mikor minden oka meglenne rá, így ők is zárni kezdnek. Kialakul egy spirál: maguk a shortosok hajtják magasra az árat, még jobban elszakítva azt a fundamentumoktól.
Láttunk már karón varjút
A másik lehetőség, hogy még csak be sem jön az elemzői várakozás, és mégiscsak jól fog menni a cégnek (erre ráadásul nagyobb esélyt adunk, mivel egy gyártás felfuttatás nem egy olyan nagy kihívás, különösen egy olyan embernek, aki már többször indítható űrrakétát is kifejlesztett). Ekkor aztán végképp beindulhat a shortosok közti pánik. Előfordult már egyébként a tőzsdetörténelemben, hogy valaki shortolást ajánlott, miközben ő maga jól bevásárolt a részvényből, hogy a pánikban kiszolgálja a shortosokat, remélhetőleg most nem erről van szó.
Kockázat és hozam
Természetesen lehet, hogy bejönnek a számítások, és az árfolyam zuhanni kezd, a probléma csak az, hogy nehezen felbecsülhető a különböző forgatókönyvek bekövetkeztének esélye, így nehezen meghatározható a kockázat és a hozam aránya. A részvény árfolyama kétségkívül magas, de már 5 éve folyamatosan az, többek között pont a shortosok miatt.
Ráadásul minden aggály ellenére a cég még sosem járt ilyen közel ahhoz, hogy nyereségessé váljon, hisz először gyárt olyan autót, amiből több százezerre van megrendelése, és vélhetően több milliót is el tud belőle adni. A nyereség persze ebben az esetben is valószínűleg lassan érné el az ár által indokolt szintet, de hát ez sok részvénynél előfordul, ha a befektetők egy része további nagy növekedést vár. A Tesla papírja ráadásul nem is minden mutató alapján drága már: 12 milliárd dollár az árbevétele, így az ár osztva az egy részvényre jutó árbevétellel 4 körüli érték, ami gyorsan növekedő cégnél nem magas, pláne, ha még tudna is bőven eladni, csak nem tud még eleget gyártani.