5p
Tegnap hozta ki negyedéves jelentését a Facebook. A számok a várakozásokhoz képest kissé gyengébbek lettek, ugyanakkor a cég még mindig szépen növekszik, és amit elért eddig, az már önmagában is egy csoda. Az emberiség színe-javát elérte.

Az emberiség java

A Facebook egy dologban kiemelkedik az összes mostanában sikeres vállalkozás közül: meghódította a létező legnagyobb ügyfélkört, azaz az emberiség színe-javát. A negyedév végére másfél milliárd olyan felhasználója volt, aki havonta egyszer belép a felületre, őket már valódi ügyfélnek lehet tekinteni. Jóllehet ezek közül sok cég, egyesület stb. is van, tehát az elért emberek száma valamivel kevesebb, de ha mondjuk csak 1,4 milliárd, akkor is az emberiség egyötöde.

És ha figyelembe vesszük, hogy a 7 milliárdos emberiségből mennyi az, aki elvileg sem lehetne felhasználó (gyerekek valamint olyan szegénységben élők, akik nem jutnak telefonhoz, internethez stb.), akkor azt mondhatjuk, hogy a cég elérte a világon elméletileg lehetséges teljes felhasználói kör felét. Ez páratlan siker, ezt ebben a formában valószínűleg nem is fogja senki felülmúlni.

A legtöbb önkéntes felhasználó

Persze vannak a jelenlegi legsikeresebb cégek között olyanok, akik igen sok ügyfelet érnek el, de legfeljebb egy van, aki a Facebookkal összemérhető, de az ő esetében az felhasználók nem feltétlen tudnak erről. Ez a Google, amely a keresőmotor és a Gmail által eleve milliárdos közönséget érhet el, azt pedig fel sem tudjuk mérni, hány számítópépre, telefonra jut be így vagy úgy a keresőrendszerével. Lehet, hogy az összes létezőre, de ezt nem tekinthetjük az ügyfelek részéről tudatos választásnak, szemben a Facebook regisztrációval.

Ami a Facebook és a Google esetében egyaránt zseniális, az, hogy az ügyfeleket nem kell közvetlen pénzköltésre rávenni. Jönnek maguktól, ingyenes szolgáltatást vesznek igénybe, és ha akarnak, igénybe vehetnek persze fizetős extrákat is, de végül is majdnem minden mást a reklámozók fizetnek, akik így elérik az emberiség fizetőképes részét, ráadásul egyre kifinomultabban, célzottabban.

Miért nem a legnagyobb?

A kérdés az, hogy ha ez így van, akkor miért nem a Facebook a világ legnagyobb cége, miért nem övé a legnagyobb profit? A válasz benne is rejlik az előző gondolatmenetben: az ügyfél nem fizet közvetlenül, az árbevétel közvetetten érkezik. Reklámból pedig nem lehet fejenként olyan értékben eladni, mint más termékből, mondjuk egy iPhone-ból. Apple vásárló kevesebb van, mint Facebook felhasználó, de ők sokat költenek, nagy rajtuk a cég profitja, így jogosan az Apple a világ legnagyobb cége.

Na de visszatérve a Facebookra: a cég még mindig növekszik, és ez a lényeg. Felhasználóinak számát nyilván nem növelheti akármilyen ütemben tovább, ha egyszer elérte már az emberiség színe-javát. A naponta aktív felhasználók száma 970 millió, a profit szempontjából ők a lényegesek, és a cég szerint örvendetes, hogy a havonta aktív felhasználók közül sokan válnak napi felhasználókká, így ez a szám rövidesen vastagon meghaladhatja a milliárdot.

Ami növelhető még, az a felhasználónkénti árbevétel. Ezt a cég komoly beruházásokkal próbálja elérni, ami el is viszi profitja nem kis hányadát: fejleszti a Messangert, a WhatsApp-ot és az Oculust. Így a költségek 55-60 százalékkal nőttek az idei első félévben, de a cég várakozásai szerint már nem sokáig kell ilyen nagy összegeket költeni a fejlesztésekre, azok ugyanakkor már kezdenek termőre fordulni, mivel a felhasználók egyre aktívabbak.

A reklámokból származó árbevétel a negyedévben 43 százalékkal nőtt, 3,83 milliárd dollárra. Az összes árbevétel kevéssel 4 milliárd dollár fölött volt, a részvényenkénti profit 50 cent lett.

Árazás

Nézzük meg ezek után, milyen a részvények árazása. A papír nagy utat tett meg a két évvel ezelőtti 17 dolláros mélypontról, hisz közel 100 dollárig szárnyalt, vastagon megjutalmazva azokat, akik a bevezetés kudarcát követően vásároltak a mélységben, vagy amikor az árfolyam meghaladta újra a kibocsátási árat. Ami a P/E értéket illeti: részvényenként évi 2 dollár számolva ez 45-50 közti, ami önmagában igen magas, de a cég árbevétele és profitja még mindig nagy ütemben növekszik, így már sokkal reálisabb a kép. A P/S, vagyis az ár osztva a részvényenkénti árbevétellel 20 körüli, ami ugyancsak magas, de a növekedés fényében reális.

Facebook, 3 év

Mindent összevetve a részvény árfolyamába még nagy növekedés van árazva, és a növekedés zajlik is, így kissé leegyszerűsítve a dolgot: a papír árfolyama reálisnak tűnik, de olcsónak már semmiképp nem mondható. A kérdés az, hogy az árfolyam által számítható jövőbeni profitot túl tudja-e majd szárnyalni a cég eredménye. Ez konkrétan 100 dolláros ár mellett részvényenkénti 7-8 dolláros profitot jelentene, nagyjából a jelenlegi négyszeresét. A befektető fantáziájára van bízva, hogy el tud-e képzelni még ennél is nagyobb növekedést.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 27030 26860 27160 -0,26% 27030 27040 704 201 500 HUF 2025-07-01 10:07:08
MOL 2960 2958 2970 +0,20% 2956 2960 23 312 782 HUF 2025-07-01 10:06:00
MTELEKOM 1790 1776 1790 +0,56% 1786 1790 12 185 978 HUF 2025-07-01 10:07:14
RICHTER 9980 9855 10100 -0,20% 9970 9980 1 134 083 530 HUF 2025-07-01 10:07:31
OPUS 593 593 597 -0,67% 593 595 48 771 692 HUF 2025-07-01 10:07:24
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Kirobbanó formában ébredt a forint
Herman Bernadett | 2025. július 1. 09:42
A tőzsde csak enyhe pluszban állt a nyitás után, de a forint szárnyakat kapott. 
Részvény / Deviza / Áru Kirobbanó formában indítja a második félévet a forint
Herman Bernadett | 2025. július 1. 07:00
Erős a forint kedd reggel is. Az euró ára 400, a dolláré 339 forint alatt jár. 
Részvény / Deviza / Áru Véget ért az első félév – pompásan sikerült a finálé
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 06:12
Az első félév utolsó tőzsdenapján emelkedéssel zártak az amerikai piacok. A forint erős, hajnalban 400 forint alatt volt az euró. 
Részvény / Deviza / Áru Nézze csak, mit művelt a forint hétfőn
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 18:26
A hétfői forintárfolyam felemás képet mutatott. 
Részvény / Deviza / Áru Bizonytalanok voltak a befektetők, elmaradt a fényes hétkezdés Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 18:01
Estére ellaposodott a hangulat.
Részvény / Deviza / Áru Erőteljesen ébredt Amerika – így indul a kereskedési hét
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 15:54
Emelkedéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru Lengyel, magyar – két tőzsdei jó barát
Eidenpenz József | 2025. június 30. 15:07
Sok év emelkedés után húzós időszak jöhet a nemzetközi részvénypiacokon, felértékelődik majd a jó vagyonkezelők szerepe. Az európai gazdaság megindulhat, ami a magyar részvényeket is felértékelheti, amelyek egyébként sem drágák. Interjú Gyurcsik Attilával, az Accorde Alapkezelő vezérigazgatójával.
Részvény / Deviza / Áru Nem sok ok volt eddig az örömre Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 14:41
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a mínusz 0,15 pontos nyitás után csökkent hétfőn kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru 392 forintig gyengülhet az euró?
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 12:48
Ha kedvező marad a hangulat a következő hetekben. Akad azonban kockázat is – véli Németh Dávid, a K&H vezető elemzője.
Részvény / Deviza / Áru A Mol hátát nézi az OTP és társaik
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 11:58
A vezető budapesti részvények közül csak az energetikai regionális multi papírjai álltak pluszban a fél 12-es pillanatfelvételkor.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG