MTI Fotó: Kovács Attila |
Mától küldhet figyelmeztetést a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer a szabálysértő fuvarozóknak, miután 2017. szeptember 19-ével elindul annak objektív felelősség elve alapján funkcionáló automatikus üzemmódja.
Nemcsak a teherautóknak kell aggódnia
A tengelysúlymérés a fuvarozók számára régóta ismert. Ami új lesz a szűk két hét múlva startoló TSM-ben, hogy bármilyen túlterhelt járművel közlekedve bírság kiszabására kell számítani – írja az NFM korábbi közlésére hivatkozva a vezess.hu.
Az oldal szerint ez elég egyértelmű fogalmazás a minisztériumtól, azaz a túlsúlyos személyautók, utánfutók, és lakókocsik üzemben tartói is fizetnek majd.
Sok helyen mérnek
Összesen 89 mérőhelyet alakítanak ki az ország számos útján. Ebből 74-et az útdíj-ellenőrzési (UD) rendszerhez tartozó állomások tartószerkezetét használva építettek ki, 13 helyszínen új tartókat állítottak fel, kettő pedig már működő VJT-portálra (változtatható jelzésképű tábla) került.
Ezek kamerák, amelyek alá mind a 89 helyen úgynevezett WIM (Weigh In Motion) szenzorokat építettek az útburkolatba, amelyek képesek a mozgó járművek tengelyterhelését és össztömegét meghatározni.
Tényleg problémát jelentenek a túlterhelt járművek
A túlsúlyos tehergépkocsik fokozott baleseti kockázatot hordoznak (pl. a megnövekedett fékút, a rosszabb kormányozhatóság miatt), és felgyorsítják a közutak amortizációját. A szabályszegő fuvarozók jogtalan versenyelőnyre tesznek szert a jogkövető vállalkozásokkal szemben. A hagyományos módszerekkel (szúrópróbaszerű kiterelés utáni mobileszközös mérésekkel) e káros gyakorlat nem szorítható vissza az elvárható hatékonysággal.
Rövid türelmi időszak
A TSM előszűrő funkcionalitással 2017. március 31. óta működik. Így már nem találomra, hanem mért adatok alapján terelhetik ki a közúti ellenőrök a forgalomból a túlsúlyos teherautókat. 2017. szeptember 19-én elindul a rendszernek a bírságolást a jármű megállítása nélkül is lehetővé tévő, az objektív felelősség elve alapján működő ága. A TSM automatikusan mér, a következő hónapokban azonban még nem bírsághatározatot, hanem csak figyelmeztetést küld az üzembentartóknak.
Sok a kérdés
Az új csodafegyver körül egyébként még sok a megválaszolatlan kérdés. Például a vezess.hu szerint a nagy méretű, 5-5,5 méteres luxuslakókocsik tulajdonosai közül egyesek eleve a valósnál kisebb számot írattak be a forgalmiba az 1500-2000 kilós járművük súlyadójának mérséklése érdekében. Ráadásul ezeket erős, szintén nagy méretű, rendre 2000 kiló körüli terepjárókkal húzzák, ami így együtt – valós súlyt számolva – már 3,5 tonna fölött van.
De kérdéses a tréleresek sorsa is, sőt, ennél egyszerűbb esetek kifutása sem világos. Egyszerű példa: mi lesz, ha egy átlagos kisautóban öt túlsúlyos felnőtt utazik, és a súlyukkal a jármű össztömege már meghaladja a megengedettet?