A cikk első részét itt érhetik el! >>>
Megkötöttem a szerződést, mi lesz most?
A termékbemutatón résztvevők számára kiemelt jogszabályi védelmet az úgynevezett elállási jog biztosítja. A fogyasztó termék megvásárlása esetén a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül, indokolás nélkül elállhat a szerződéstől, azaz nem feltétele ennek, hogy a termék hibás legyen – derül ki a Versenyhivatal közleményéből.
A cég köteles tájékoztatni
Szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés esetén a szerződéskötés napjától számított 14 nap elteltéig gyakorolhatja elállási jogát a fogyasztó.
Gyakran előfordul, hogy bár tájékoztatják az elállási jog lehetőségről a fogyasztót, de azt vagy olvashatatlanul apró betűmérettel, vagy a szerződés valamely alpontjában elrejtve. A jogszabály komoly formai követelményeket ír elő a termékbemutatók során történő szerződések megkötésére.
A vállalkozás köteles legkésőbb a szerződés megkötésekor a fogyasztót világosan és közérthető módon tájékoztatni az elállási/felmondási jogának gyakorlásának határidejéről és annak egyéb feltételeiről, valamint az ehhez szükséges nyilatkozat tartalmáról.
A vásárlónak is vannak kötelezettségei
Az elállás/felmondás esetén a termék visszaküldésének költségeit – a felek ettől eltérő megállapodásának hiányában - a fogyasztónak kell állnia.
A jogszabályban meghatározott tájékoztatási kötelezettség teljesítésének bizonyítása azonban a vállalkozást terheli és abban az esetben, ha e kötelezettségének a termékbemutató lebonyolítását végző vállalkozás nem tesz eleget az elállási határidő a fogyasztó számára tizenkét hónappal meghosszabbodik, de ha időközben ezt pótolja a vállalkozás, a fogyasztónak a tájékoztatás közlésétől számított tizennegyedik napon a szerződéstől történő elállási/felmondási joga lejár.
Az így kötött szerződéseknek részletesen tartalmazniuk kell – különösképpen - a fizetési, szállítási, teljesítési feltételeket, a teljes költséget és minden egyéb díjat. Azaz semmilyen rejtett költség, járulék nem rakódhat a feltüntetett árra.
Nincs használati díj
Elállási jogáról a fogyasztó nem mondhat le, azaz minden esetben megilleti e jog. Ráadásul a cég sem a termék értékcsökkenését, sem használati díjat sem fizetethet a vásárlóval, különösen akkor nem, ha nem tájékoztatott előzetesen megfelelően.
Viszont nem gyakorolhatja elállási jogát a fogyasztó, ha a terméket nem tudja teljes egészében visszaszolgáltatni az értékesítést végző vállalkozás részére. Ha azt csak részben tudja visszaadni úgy, hogy a megmaradt rész értéke és használhatósága nem csökkent, a vételár arányos részének visszaszolgáltatását követelheti. Ha a szolgáltatás nyújtására irányuló szerződést részben teljesítették, a fogyasztónak a díj visszafizetésére vonatkozó követelésével szemben a vállalkozás követelheti a szolgáltatás már igénybe vett részére arányosan járó díjat.
Utólag nincs elállás
Nem gyakorolhatja ugyanakkor természetszerűleg az elállási jogot a fogyasztó, ha a szolgáltatást már teljes egészében igénybe vette.
Az elállási jog gyakorlása során gyakori vállalkozói próbálkozás, hogy a fogyasztó már elkésett, mert nem érkezett meg elállási nyilatkozata időben. A szerződéstől történő elállás időpontjának az a nap tekintendő, amelyen a vásárlói igazoltan jelezte a vállalkozás számára ez irányú szándékát. Ennek igazolása érdekében célszerű tértivényes levélben az elállási szándékunkat a cég felé jelezni.
Senki nem köteles átvenni semmit
Szintén több esetben jelent vitát a vásárló és az érkékesítést végző vállalkozás között, hogy a cégek úgy vélik - bár a jogszabály alapján a fogyasztó már a termék átvételétől élhet elállási jogával - hogy erre a vásárlóknak csak a megrendelt termék átvételét követően van joguk, azaz feltétlenül át kell venniük az általuk korábban megrendelt berendezést és csak ezt követően élhet az elállás és visszaküldés lehetőségével.
Az átvételt követő elállás jelentős többletköltséget okoz a vásárlók számára és sok esetben a visszaküldött termék az értékesítést végző vállalkozás részéről nem kerül átvételre, így az visszakerül a fogyasztóhoz.
Ha a fogyasztó eláll a szerződéstől, a vállalkozásnak haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított 14 napon belül kell visszatéríteni a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is.