4p
Ha a termékbemutatón papírozás és vásárlás történt, és nem elégedettek a termékkel, akkor ez a lehetőség lép életbe. A termékbemutatók úgynevezett üzleten kívüli értékesítési formák, jogilag az ilyen bemutatók során köttetett szerződések üzleten kívül kötött szerződésnek minősülnek.

A cikk első részét itt érhetik el! >>>

Megkötöttem a szerződést, mi lesz most?

A termékbemutatón résztvevők számára kiemelt jogszabályi védelmet az úgynevezett elállási jog biztosítja. A fogyasztó termék megvásárlása esetén a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül, indokolás nélkül elállhat a szerződéstől, azaz nem feltétele ennek, hogy a termék hibás legyen – derül ki a Versenyhivatal közleményéből.

A cég köteles tájékoztatni

Szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés esetén a szerződéskötés napjától számított 14 nap elteltéig gyakorolhatja elállási jogát a fogyasztó.

Gyakran előfordul, hogy bár tájékoztatják az elállási jog lehetőségről a fogyasztót, de azt vagy olvashatatlanul apró betűmérettel, vagy a szerződés valamely alpontjában elrejtve. A jogszabály komoly formai követelményeket ír elő a termékbemutatók során történő szerződések megkötésére.

A vállalkozás köteles legkésőbb a szerződés megkötésekor a fogyasztót világosan és közérthető módon tájékoztatni az elállási/felmondási jogának gyakorlásának határidejéről és annak egyéb feltételeiről, valamint az ehhez szükséges nyilatkozat tartalmáról.

A vásárlónak is vannak kötelezettségei

Az elállás/felmondás esetén a termék visszaküldésének költségeit – a felek ettől eltérő megállapodásának hiányában - a fogyasztónak kell állnia.

A jogszabályban meghatározott tájékoztatási kötelezettség teljesítésének bizonyítása azonban a vállalkozást terheli és abban az esetben, ha e kötelezettségének a termékbemutató lebonyolítását végző vállalkozás nem tesz eleget az elállási határidő a fogyasztó számára tizenkét hónappal meghosszabbodik, de ha időközben ezt pótolja a vállalkozás, a fogyasztónak a tájékoztatás közlésétől számított tizennegyedik napon a szerződéstől történő elállási/felmondási joga lejár.

Az így kötött szerződéseknek részletesen tartalmazniuk kell – különösképpen - a fizetési, szállítási, teljesítési feltételeket, a teljes költséget és minden egyéb díjat. Azaz semmilyen rejtett költség, járulék nem rakódhat a feltüntetett árra.

Nincs használati díj

Elállási jogáról a fogyasztó nem mondhat le, azaz minden esetben megilleti e jog. Ráadásul a cég sem a termék értékcsökkenését, sem használati díjat sem fizetethet a vásárlóval, különösen akkor nem, ha nem tájékoztatott előzetesen megfelelően.

Viszont nem gyakorolhatja elállási jogát a fogyasztó, ha a terméket nem tudja teljes egészében visszaszolgáltatni az értékesítést végző vállalkozás részére. Ha azt csak részben tudja visszaadni úgy, hogy a megmaradt rész értéke és használhatósága nem csökkent, a vételár arányos részének visszaszolgáltatását követelheti. Ha a szolgáltatás nyújtására irányuló szerződést részben teljesítették, a fogyasztónak a díj visszafizetésére vonatkozó követelésével szemben a vállalkozás követelheti a szolgáltatás már igénybe vett részére arányosan járó díjat.

Utólag nincs elállás

Nem gyakorolhatja ugyanakkor természetszerűleg az elállási jogot a fogyasztó, ha a szolgáltatást már teljes egészében igénybe vette.

Az elállási jog gyakorlása során gyakori vállalkozói próbálkozás, hogy a fogyasztó már elkésett, mert nem érkezett meg elállási nyilatkozata időben. A szerződéstől történő elállás időpontjának az a nap tekintendő, amelyen a vásárlói igazoltan jelezte a vállalkozás számára ez irányú szándékát. Ennek igazolása érdekében célszerű tértivényes levélben az elállási szándékunkat a cég felé jelezni.

Senki nem köteles átvenni semmit

Szintén több esetben jelent vitát a vásárló és az érkékesítést végző vállalkozás között, hogy a cégek úgy vélik - bár a jogszabály alapján a fogyasztó már a termék átvételétől élhet elállási jogával - hogy erre a vásárlóknak csak a megrendelt termék átvételét követően van joguk, azaz feltétlenül át kell venniük az általuk korábban megrendelt berendezést és csak ezt követően élhet az elállás és visszaküldés lehetőségével.

Az átvételt követő elállás jelentős többletköltséget okoz a vásárlók számára és sok esetben a visszaküldött termék az értékesítést végző vállalkozás részéről nem kerül átvételre, így az visszakerül a fogyasztóhoz.

Ha a fogyasztó eláll a szerződéstől, a vállalkozásnak haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított 14 napon belül kell visszatéríteni a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG