Miután az elektromos autózás még gyerekcipőben jár, érthető, hogy a gyártók megpróbálják ingyenes töltéssel csábítani az ügyfeleket. A Tesla ki is épített Amerikában egy komolyabb hálózatot, hogy gyártmányai az egész országot átszelhessék ugyanúgy, ahogy a belső égésűek. Miután ezek az autók még nem mennek annyit egy töltéssel, mint az üzemanyagot égető társaik, viszonylag sűrűn kell a töltőket elhelyezni. Ráadásul a töltés még a gyorstöltővel is 30 perc, szemben a tankolás 2-3 percével, így végképp érthető, hogy a gyártó eddig ingyenárammal kompenzálta vevőit a kényelmetlenségért.
Mint a telefont
Ez azonban nem megy akármeddig. Még ha a töltőállomásokat saját költségen ki is építi a Tesla, az áramot nem adhatja ingyen a végtelenségig, hisz ő ki kell, hogy fizesse az áram nagykereskedelmi árát. Ezért Elon Musk azt mondja, hogy az egyébként már jóval olcsóbb Model 3 tulajdonosainak nem lesz ingyenáram, tessék kifizetni a tankolást, így is sokkal olcsóbb lesz, mint most a benzin.
Egyébként meg töltse a kedves tulajdonos otthon vagy a garázsban éjjel, mint a telefonját. Természetesen ekkor is fizeti a villanyszámlát a kedves autós, és miután tetemes mennyiséget kell beletölteni egy ilyen járműbe, és az áram, ha nincs rezsicsökkentés, nem egy olcsó mulatság, az otthoni villanyszámla már közelítheti a most benzinre kifizetett összeget.
Nincs ingyenebéd
Jelenleg 632 Tesla gyorstöltő van a világon, ezek a Model X és a Model S tulajdonosainak még ingyenesek. Észrevették azonban, hogy az autósok nem csak akkor töltenek ott, ha átutazóban vannak, hanem az otthoni töltés helyett is ezeket használják. Ez teljesen logikus, hisz ha ott ingyen van, otthon pedig a drága áramot kell fizetni, miért is ne tenné ezt az autós. Nincs ingyenebéd, tartósan semmit nem lehet ingyen, vagy áron alul adni.
Költségvetési kérdés
Hosszabb távon fel fog merülni még egy probléma, ami már nem Elon Musk gondja, hanem az egyes államok, sőt a világgazdaság komoly kérdése lesz. Ma a legtöbb ország rendkívül magas adót tesz a benzinre és gázolajra, ami a sok helyen a költségvetés bevételeinek nem kis hányadát adja. Csak a példa kedvéért: nálunk ez éves szinten 500 milliárd körüli összeg, míg a teljes ÁFA bevétel 3000 milliárd.
Ha előbb-utóbb átállunk az elektromos autózásra, akkor ez az összeg hiányozni fog, a költségvetésnek máshonnan kell beszednie (az áramra értelemszerűen nem terhelhető rá). Hogy ezt hogy fogják megoldani, még a jövő kérdése, egyelőre nem is sürgető. A mai kb. 1,2 milliárdos autóállomány a becslések szerint 2050-ig a duplájára növekszik, és nagyon nehéz azt az időpontot vizionálni, amikor olyan sok elektromos autó fog már futni, hogy a belsőégésű autók száma aláessen a mai szintnek.