1p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

A Privátbankár Árkosár-felmérése szerint júliusban régen látott tempóban emelkedtek az élelmiszerárak a hipermarketekben. Hiába az alacsony infláció, a rezsicsökkentés nem gyűrűzik be az áruházakba - könnyen lehet, hogy az e-útdíj viszont felhajtotta az árakat. Elkapkodták a vevők a 73 forintos sört.

Július 8-án immár 78. alkalommal látogattuk végig három lánc egy-egy áruházát, hogy megvizsgáljuk, 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára hogyan alakult. Miközben a KSH májusban ismét 2 százalék alatti inflációt mért, a kedvező folyamatok hátterében jórészt a rezsicsökkentés és az üzemanyagárak csökkenése állt - ez utóbbi ugyan begyűrűzhet az áruházak kínálatába is, elsősorban azonban a benzinkútnál érezhetik meg az árcsökkenés hatását a fogyasztók. Az élelmiszerek árai rendre az átlag fölött emelkedtek, júliusra pedig rég nem látott drágulást mértünk a Privátbankár Árkosár felmérésében.

Felmérésünk egy héttel az e-útdíj bevezetése után készült - hogy az áremelkedés a fuvarozók megnövekedett terheinek egyenes következménye, vagy ez még csak a kezdet, és csak később épül be az élelmiszerárakba, következő havi felmérésünk alapján biztosabban lesz kijelenthető. Talán még az is lehet, hogy igaza lesz a kormánynak, és a vállalkozók nem hárítják át a terhet a fogyasztókra - minden áremelkedés véletlen egybeesés is lehet... az mindenesetre biztos, hogy az állam első heti útdíjbevétele meghaladta a 2,8 milliárd forintot.

Privátbankár Árindex - Az éves áremelkedés mértéke

A három hipermarketben tett látogatásunk során mindhárom egységben áremelkedést mértünk mind havi, mind pedig éves összehasonlításban. Júniushoz képest leginkább a Tesco drágult, 5,7 százalékkal, az Auchanban 5,1 százalékkal emelkedtek az árak. Az Interspar volt a "legszerényebb", mindössze 1,4 százalékkal drágultak az élelmiszerek átlagosan egy hónap alatt. Az átlagos havi áremelkedés 4 százalékos volt júliusra.

Egy év alatt jóval markánsabb a változás: az Auchan 10,5, a Tesco pedig 9 százalékkal drágábban adta ugyanazt az élelmiszerkosarat, mint egy éve. Az Árkosár éves árindexe így 9,7 százalék lett  (a Tesco és az Auchan árai alapján - az Intersparnak ez még csak a tizenegyedik hónapja a felmérésben, a Cora távozásával került be az Árkosárba.) Ez a legnagyobb áremelkedés a Privátbankár Árkosárban 2011 májusa óta,

 

Az átlagos kosárérték (természetesen történelmi csúcs) 18 717 forint lett. Az Auchanban 17 979, a Tescóban 18 909, az Intersparban 19 262 forintért telt meg a kosár.

 

Nem könnyű spórolni

A KSH csütörtökön közli az infláció júniusi alakulásával kapcsolatos adatait.

A legkevesebbet persze akkor kellene fizetnünk ugyanezért a 30 termékért, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban kínálják. Ezesetben 17 428 forint lenne a számla végösszege - ez nagyjából 1300 forinttal kevesebb, mint a kosár átlagára. Ha azonban figyelembe vesszük, hogy ehhez három hipermarketet is végig kell talpalnunk, vagy legalább három bevásárlócsapatot kell útnak indítanunk, máris kevésbé vonzó alternatíva. A mezőny egyébként is összerázódott júliusra: a legdrágább és legolcsóbb áruház között 1 284 forint volt a különbség, ami mindössze 6,6 százalékos.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Egy hónap alatt komolyabb, 20 százalékot meghaladó áremelkedést az almánál és a csirkemellnél mértünk. Bő 10 százalékot drágult a kávé és a tea, 15-öt a whisky. Több mint 10 százalékot csökkent viszont a kóla és a tojás ára, a sajt pedig negyedével olcsóbb lett, mint júniusban.

Tavalyhoz képest nagyot ugrott a krumpli ára, másfélszereséért adják a zöldségosztályokon. Sorban a második a száraztészta 80 százalékot meghaladó éves áremelkedéssel. Éves szinten bő 20 százalékkal lett drágább a banán, a liszt, a tej, a csoki, a sajt; a tavalyinál több mint 10 százalékkal kerül többe a narancslé, a whisky, a pezsgő és a margarin. Komolyabb (10 százalék körüli) árcsökkenést egy év alatt csak egyes felvágottaknál és az ásványvíznél mértünk.

Havi legolcsóbbak: jaj, úgy élvezném én a strandot...!

Mit tehet az, aki a magyar strandok hamisítatlan hangulatára vágyik, de éppen nem jut el se a Balaton, se a Velencei tó vagy a Tisza partjára, de még a városi lábáztatóba se? Kiül az erkélyre egy virágspriccelővel és egy rejtvényújsággal, és süt magának egy jó hekket sültkrumplival, és iszik hozzá egy dobozos sört.

Fagyasztott hekket (nem filét!) a legolcsóbban az Intersparban találtunk, a perui eredetű Seamaster termék kilónként 899 forintba került. Ugyanezt a márkát a Tescóban 1623 forintért adták. Az Auchanban a legolcsóbb egész hekktörzs 1690 forintba került kilónként. A Classic márkájú Hering Trade Kft. termék a zacskó felirata szerint "retro balcsi", valamint "balatoni halsütödék kedvence" - a strandélmény tehát garantált.

A hekk mellé sültkrumpli / hasábburi / hb jár, a sajátmárkás Tuti Tipp kilója csak 250 forint volt az Auchanban ottjártunkkor (ennyiért egyébként normál, héjas krumplit sem kaptunk volna mindenhol, nemhogy hámozott, darabolt, fagyasztott terméket...). Nem sokkal drágább az Intersparban kínált Eco, kilónként 299,60-ért. A Tesco saját márkás mirelit krumplija  319 forintba került kilónként.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ha pedig egy jó hideg dobozos sörrel szeretnénk leöblíteni a strandmenüt anélkül, hogy sokat fizetnénk érte, a 98 forintos Roger a legolcsóbb választás az Auchan kínálatából. A Tescóban ugyan 73 forintért is hirdette az árcímke a Schlossmühlét, azonban a polcokról már elkapkodták a vevők a terméket, így a versenyből kizártuk. Helyette Kanizsait vehettünk a britektől 109 forintért dobozonként. Az olcsósör-versenybe az Interspar nem igazán szállt be, ismeretlen söröket nem forgalmaztak, 179-ért kínálták a Kozelt, a Kőbányait és a Löwenbraut is.

Egy hónap alatt komolyabb, 20 százalékot meghaladó áremelkedést az almánál és a csirkemellnél mértünk. Bő 10 százalékot drágult a kávé és a tea, 15-öt a whisky. Több mint 10 százalékot csökkent viszont a kóla és a tojás ára, a sajt pedig negyedével olcsóbb lett, mint júniusban.

Tavalyhoz képest nagyot ugrott a krumpli ára, másfélszereséért adják a zöldségosztályokon. Sorban a második a száraztészta 80 százalékot meghaladó éves áremelkedéssel. Éves szinten bő 20 százalékkal lett drágább a banán, a liszt, a tej, a csoki, a sajt; a tavalyinál több mint 10 százalékkal kerül többe a narancslé, a whisky, a pezsgő és a margarin. Komolyabb (10 százalék körüli) árcsökkenést egy év alatt csak egyes felvágottaknál és az ásványvíznél mértünk.

Havi legolcsóbbak: jaj, úgy élvezném én a strandot...!

Mit tehet az, aki a magyar strandok hamisítatlan hangulatára vágyik, de éppen nem jut el se a Balaton, se a Velencei tó vagy a Tisza partjára, de még a városi lábáztatóba se? Kiül az erkélyre egy virágspriccelővel és egy rejtvényújsággal, és süt magának egy jó hekket sültkrumplival, és iszik hozzá egy dobozos sört.

Fagyasztott hekket (nem filét!) a legolcsóbban az Intersparban találtunk, a perui eredetű Seamaster termék kilónként 899 forintba került. Ugyanezt a márkát a Tescóban 1623 forintért adták. Az Auchanban a legolcsóbb egész hekktörzs 1690 forintba került kilónként. A Classic márkájú Hering Trade Kft. termék a zacskó felirata szerint "retro balcsi", valamint "balatoni halsütödék kedvence" - a strandélmény tehát garantált.

A hekk mellé sültkrumpli / hasábburi / hb jár, a sajátmárkás Tuti Tipp kilója csak 250 forint volt az Auchanban ottjártunkkor (ennyiért egyébként normál, héjas krumplit sem kaptunk volna mindenhol, nemhogy hámozott, darabolt, fagyasztott terméket...). Nem sokkal drágább az Intersparban kínált Eco, kilónként 299,60-ért. A Tesco saját márkás mirelit krumplija  319 forintba került kilónként.

Ha pedig egy jó hideg sörrel szeretnénk leöblíteni a strandmenüt anélkül, hogy sokat fizetnénk érte, a 98 forintos Roger a legolcsóbb választás az Auchan kínálatából. A Tescóban ugyan 73 forintért is hirdette az árcímke a Schlossmühlét, azonban a polcokról már elfogyott a termék, így a versenyből kizártuk. Helyette Kanizsit vehettünk a britektől 109 forintért dobozonként. Az olcsó sör versenybe az Interspar nem igazán szállt be, ismeretlen söröket nem forgalmaztak, 179-ért kínálták a Kozelt, a Kőbányait és a Löwenbraut is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
Vásárló Extrém ízeket kaphatnak a kenyerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 16. 11:36
A margetingguruk legújabb ötlete, hogy kézzelfoghatóvá, pontosabban ízlelhetővé teszik az emberi érzelmeket, amihez a mesterséges intelligenciát hívták segítségül. Kiderül, beveszik-e ezt az emberek.
Vásárló Hányszor kell mosni a paplant?
Buksza blog | 2024. március 15. 13:28
A matracokat kínáló cégek reklámszövege, hogy a termékeikben rejlik a zavaró álmok nélküli alvás titka. Kevesen tudják, hogy a jó matracnál egyszerűbben is tehetnek valamit a pihentetőbb alvásért.
Vásárló A „méret a lényeg” jegyében akar megújulni a Meki
Buksza blog | 2024. március 15. 10:21
Még az infláció megugrása előtt az embereknek több pénzük volt arra, hogy gyorséttermekben egyenek, és a McDonald’s azt vette a fejébe, hogy a jövőben visszatér ehhez.
Vásárló Teljes átalakulásról döntött a Decathlon, a magyar boltokat is érinti a lépés
Buksza blog | 2024. március 13. 12:39
Nagy lehetőségek nyíltak meg a francia Decathlon sportáruházlánc marketingesei előtt, a vállalat ugyanis a feje búbjától a talpáig átszabja imázsát azzal az ambícióval, hogy sportmárkává váljon.
Vásárló Az Aldi bátor lépésre készül, a jövőben összesen 800 üzletet nyitna az amerikai piacon
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 12. 16:29
A kiskereskedelem a fejlett országokban a legkeményebb versenypiacok közé tartozik, ám ezen belül vélhetően az Egyesült Államokban kell a legjobban megharcolni a vevőkért. Úgy tűnik, az Aldi nem riadt meg ettől.
Vásárló Környezetbarát megoldás a kellemetlen szagok megszüntetésére a lakásban
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 17:47
Az ózon kitűnően alkalmas a szagok semlegesítésére, ezért az ózongenerátorok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Különösen olyan helyeken, ahol kiemelten fontos a kellemetlen szagok megszüntetése, a tiszta, friss környezet megteremtése.   
Vásárló Mosdószekrény-választás a praktikum és esztétikum jegyében
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 13:57
A fürdőszoba egyik legpraktikusabb és legdominánsabb eleme a mosdószekrény. Sokan úgy vélik, hogy egyszerű kiválasztani azt az egyet, ami a fürdőhelyiségbe kerül, ez azonban nem feltétlenül van így, hiszen a széles körű választék könnyen bizonytalanná teheti a vásárlót.
Vásárló Megalapozottnak látszik a piros pont, amit a Tesco kapott
Buksza blog | 2024. március 11. 12:13
Növelni tudta piaci részesedését az Egyesült Királyságban a Tesco szakértők szerint annak köszönhetően, hogy tőzsdén jegyzett vállalatként jobb pénzügyi helyzetben van versenytársainál.
Vásárló Újabb forradalom indul az otthoni mosógépeknél, nyugdíjba mehetnek a kapszulák
Buksza blog | 2024. március 11. 10:33
Változást hoztak a mosásban a kapszulás mosószerek, amelyek célja a hagyományos mosószeres flakonok kiváltása volt kapszulákkal, ám úgy fest, egy évtizeddel megjelenésük után eljárt felettük az idő.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG