Hirdetés
Hirdetés

Így lehet valóban megtanítani a gyerekeknek, hogyan kell bánni a pénzzel

Gáspár András, 2016. május 30., 06:05

Mindenki úgy gondolja Magyarországon, hogy nagyon fontos dolog megtanítani a mindennapi pénzügyi ismereteket a gyerekeknek, azonban a pedagógusok nem érzik magukat kellően felkészültnek az oktatáshoz és hiányoznak a megfelelő eszközök, tananyagok is. A Pénziránytű Alapítvány több sikeres program mellett egy új hiánypótló tankönyvvel is segíti az iskolákat; a háttérről Szuromi-Kovács Ágnest, az alapítvány ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Szuromi-Kovács Ágnes
Szuromi-Kovács Ágnes

Abban mindenki egyetért Magyarországon, hogy a pénzügyeket tanítani kell az embereknek, és ezt a lehető leghamarabb el kell kezdeni. Hogyan tudják bevinni az iskolák falai közé a mindennapi pénzügyi ismereteket?

Amikor megkérdeztük a tanárokat, hogy miért nem oktatják a pénzügyeket, kétféle választ kaptunk. Egyrészt nem érzik megfelelően felkészültnek magukat, másrészt nincsen megfelelő tananyag, amit használhatnának. A Pénziránytű Alapítvány mindkét területen segíti a tanárokat: továbbképzéseket tartunk, amelyek között akkreditált középiskolai tanárképzés is található – a palettát pedig hamarosan kiegészítjük egy általános iskolai tanároknak szóló akkreditált továbbképzéssel is. Emellett több olyan programunk van, amelyekhez az iskolák csatlakozhatnak és segítséget szerezhetnek tanáraiknak; a Pénz7-hez kapcsolódóan tananyagot, tanári útmutatót és óravázlatot is adunk a pedagógusoknak. Az akkreditált Iránytű a pénzügyekhez című tankönyvünk is nagy segítséget jelent a tanároknak;  a kötet mellett ráadásul tanári kézikönyvet, iskolai órákon használható prezentációkat és feladatgyűjteményt is biztosítunk számukra.

Hogyan lehet a gyakorlatban is bemutatni az iskolásoknak a pénzügyeket?

Két iskolai hálózatunk van. Az általános iskolásoknak a BankVelem általános iskolai programot indítottuk el, amelyben a csatlakozó iskolák diákjai egyénileg, a tanárok segítsége mellett vesznek részt. A cél az, hogy a gyerekek megtanuljanak hatékonyan bánni a pénzükkel – a kapcsolódó PontVelem programban megszerzett pontjaikkal tudnak gazdálkodni, kipróbálhatják például az átutalást, az online vásárlást, de akár jótékony célokra is felhasználhatják pontjaikat. A BankVelem programhoz kapcsolódik az Utazó Iskola program is: ennek keretében meglátogatjuk az iskolákat, és saját környezetükben mutatunk be konkrét pénzügyi témákat. Ebben a tanévben a családi költségvetéssel foglalkoztunk, a következő tanév témája a pénzügyi célok kitűzése és a megtakarítás lesz.

A középiskolák a Pénziránytű Iskolahálózat programhoz csatlakozhatnak – ez is rendkívül sikeres, már több mint 110 iskola vesz benne részt, és folyamatosan lehet jelentkezni. Ezekkel az iskolákkal a legszorosabb a kapcsolatunk: ők voltak azok, akik a nemrég bemutatott Iránytű a pénzügyekhez című tankönyvünk oktatási anyagait tesztelhették, rendszeres workshopokat tartunk számukra. Az első 100 iskolának a tananyag mellé projektort és tabletet is tudtunk adni – ezzel egészítve ki a szakmai támogatást.

A 110 iskola az ország teljes területét lefedi – ez azt jelenti, hogy nagyon eltérő helyzetű települések és persze eltérő anyagi helyzetű diákok kerülnek kapcsolatba a programmal. Lehet ugyanazt tanítani a pénzügyekről egy nyírségi kistelepülésen és mondjuk Sopronban?

Ez a kérdés gyakran felmerül... Valóban az egész országot képviselik ezek az iskolák, bár jellemzően inkább vidéki városok intézményei csatlakoztak a programhoz. A tanári útmutató elkészítésekor fontos szempont volt, hogy figyelembe vegyük az ilyen különbségeket. A tankönyv egy teljesen átlagos magyar családra fókuszál, az útmutatóban igyekeztünk támpontokat adni ahhoz, hogy a tanárok hogyan tudják kezelni a valóban meglévő eltéréseket. Függetlenül attól, hogy mekkora pénzből gazdálkodunk, azt ugyanúgy be kell osztani.

Honnan tudják, hogy jól működik-e a program?

Kiemelten fontosak számunkra az iskolák visszajelzései – rendszeresen kérünk is ilyeneket. Ezeket mindig figyelembe is vesszük a program továbbfejlesztésénél. Folyamatosan kapcsolatot tartunk az ügyfélszolgálatunkon keresztül valamennyi iskolával, azonnal válaszolunk a beérkező kérdésekre, kérésekre, de gyűjtjük és keressük is az észrevételeket. Az élő, oda-vissza működő kapcsolat nagyon fontos ahhoz, hogy minél jobban ki tudjuk szolgálni az iskolákat.

A továbbképzésekre rendszeres a túljelentkezés, ebből is látszik, hogy a tanárok körében népszerű a program – de mit szólnak hozzá a diákok? Eljutnak önökhöz az ő visszajelzéseik is?

Mi elsősorban a tanárokkal állunk közvetlen kapcsolatban, amit azonban ők elmesélnek nekünk, az rendkívül pozitív. A tankönyvünk kerettörténete például egy családtörténet, a diákok erre abszolút vevők voltak – nagyon várták, mi fog történni a folytatásban, izgultak azon, mi lesz a következő sztoriban. Az Utazó Iskola programunk kiértékelésekor is nagyon pozitív jelzéseket kaptunk, a gyerekek rengeteg érdekes ismeretet kaptak, élvezték és izgalmasnak találták a csoportmunkát és szívesen vettek részt benne, érdekelte őket a téma. Kreatívak voltak a feladatok, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Ugyanígy a Pénz7 programban részt vevő diákoktól is csupa pozitív visszajelzés érkezett.

A diákok körében egyébként rendkívül népszerű az a társasjáték is, amit a forint 70. születésnapja alkalmából, a tankönyvvel egyidőben mutattunk be, s elsősorban iskolai keretek között történő játékos tanításra szánunk, főleg a 6-8. osztályos diákoknak. A gyerekek interaktív módon ismerkedhetnek meg a történelmi bankjegyekkel és érmékkel, másrészt játékos formában egyfajta kalandozásra hívjuk őket – a különböző korok jellemző életmódjával kapcsolatos kérdéseken és válaszokon keresztül ismerkedhetnek meg a magyar történelem különböző korszakaival is.

Szuromi-Kovács Ágnes
Szuromi-Kovács Ágnes

A Pénziránytű Iskolahálózattal milyen célokat tűztek ki, mikor mondhatjuk, hogy eredményes?

Az alapvető cél az, hogy meglegyen az aktív kapcsolat azokkal az iskolákkal, amelyeket érdekel a pénzügyi tudatosság, és minél hatékonyabban tudjuk őket abban segíteni, hogy mind tudással mind pedig oktatási anyaggal megfelelően el legyenek látva.

Mostanra létrejött egy olyan kör, amelynek tagjaival élő kommunikáció alakult ki, így folyamatosan tudjuk alakítani, fejleszteni a programot. A tavalyi év legfontosabb feladata az volt, hogy felhívjuk a figyelmet arra: a pénzügyi tudatosság témáját fontosnak tartjuk és támogatjuk őket abban, hogy ezt tanítsák. Ehhez elsősorban tananyag és tanárképzés formájában adtunk segítséget– ezek voltak a legsürgetőbb hiányosságok, amelyeket kezelnünk kellett. Megszületett az iskolák aktív közreműködésével az Iránytű a pénzügyekhez című középiskolai tankönyv, és folyamatosan dolgozunk azon, hogy milyen új elemeket vehetünk be a programba.

Az Iránytű a pénzügyekhez című tankönyv, a hozzá tartozó feladatbankkal, kiegészítő feladatokkal, tanári kézikönyvvel és prezentációval együtt ezen az oldalon – letölthető formában – minden érdeklődő számára ingyenesen elérhető. A tankönyv kemény fedeles, nyomtatott változatából a Pénziránytű Iskolahálózat tagintézményei ide kattintva – a bevezető szakasz korlátozott példányszámú készletének erejéig – ingyenesen, elsőként rendelhetnek. Az Iskolahálózathoz való csatlakozás díjtalan: mindössze az iskolavezető, majd a kapcsolattartó tanár regisztrációjára van szükség, mely ezen az aloldalon pár kattintással elvégezhető.
Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Gyenge a forint, zuhan a török líra, erős az euró

Gyenge a forint, zuhan a török líra, erős az euró

Továbbra is gyengélkedik az amúgy is mélyen alulértékelt forint, a török líra szabadesésben. A dollár esett az euróhoz képest. Amerika ma hálát ad, de előtte még azért csúcsra küldték a Nasdaqot. Gyengül a Mol, aztán napközben ki tudja mi lesz belőle, újabban mindig felpattan.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • november 20
    Termelői árindex (év/év) - október
    Külkereskedelmi termékforgalom (import, export)
    november 21
    MNB: Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    NGM: Gyorstájékoztató az államháztartás központi alrendszerének 2017. január-októberig tartó helyzetéről
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció
    Chicagói Fed index (október)
    Hewlett-Packard 2017 Q4
    november 22
    KSH: Átlagos bruttó béremelések (év/év) - szeptember
    Fed jegyzőkönyv
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek
    Fogyasztói Bizalmi Index - előzetes, november
    november 23
    KSH - Kiskereskedelmi forgalom, második becslés
    GDP Q3 (év/év, munkanaphatástól kiigazított)
    Thyssenkrupp 2017 Q4
    Feldolgozó- és szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - november
    {{uk}} GDP 2017 Q3 - előzetes
    Feldolgozó- és szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - november
    november 24
    IFO-index - november
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - november
    Feldolgozó- és szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - november

Szavazás

Idén is 10 ezer forint értékű Erzsébet-utalványt kapnak karácsonyra a nyugdíjasok a kormánytól. Ön szerint kiknek járna még az utalvány?