Hirdetés
Hirdetés

Így lehet valóban megtanítani a gyerekeknek, hogyan kell bánni a pénzzel

Gáspár András, 2016. május 30., 06:05

Mindenki úgy gondolja Magyarországon, hogy nagyon fontos dolog megtanítani a mindennapi pénzügyi ismereteket a gyerekeknek, azonban a pedagógusok nem érzik magukat kellően felkészültnek az oktatáshoz és hiányoznak a megfelelő eszközök, tananyagok is. A Pénziránytű Alapítvány több sikeres program mellett egy új hiánypótló tankönyvvel is segíti az iskolákat; a háttérről Szuromi-Kovács Ágnest, az alapítvány ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Szuromi-Kovács Ágnes
Szuromi-Kovács Ágnes

Abban mindenki egyetért Magyarországon, hogy a pénzügyeket tanítani kell az embereknek, és ezt a lehető leghamarabb el kell kezdeni. Hogyan tudják bevinni az iskolák falai közé a mindennapi pénzügyi ismereteket?

Amikor megkérdeztük a tanárokat, hogy miért nem oktatják a pénzügyeket, kétféle választ kaptunk. Egyrészt nem érzik megfelelően felkészültnek magukat, másrészt nincsen megfelelő tananyag, amit használhatnának. A Pénziránytű Alapítvány mindkét területen segíti a tanárokat: továbbképzéseket tartunk, amelyek között akkreditált középiskolai tanárképzés is található – a palettát pedig hamarosan kiegészítjük egy általános iskolai tanároknak szóló akkreditált továbbképzéssel is. Emellett több olyan programunk van, amelyekhez az iskolák csatlakozhatnak és segítséget szerezhetnek tanáraiknak; a Pénz7-hez kapcsolódóan tananyagot, tanári útmutatót és óravázlatot is adunk a pedagógusoknak. Az akkreditált Iránytű a pénzügyekhez című tankönyvünk is nagy segítséget jelent a tanároknak;  a kötet mellett ráadásul tanári kézikönyvet, iskolai órákon használható prezentációkat és feladatgyűjteményt is biztosítunk számukra.

Hogyan lehet a gyakorlatban is bemutatni az iskolásoknak a pénzügyeket?

Két iskolai hálózatunk van. Az általános iskolásoknak a BankVelem általános iskolai programot indítottuk el, amelyben a csatlakozó iskolák diákjai egyénileg, a tanárok segítsége mellett vesznek részt. A cél az, hogy a gyerekek megtanuljanak hatékonyan bánni a pénzükkel – a kapcsolódó PontVelem programban megszerzett pontjaikkal tudnak gazdálkodni, kipróbálhatják például az átutalást, az online vásárlást, de akár jótékony célokra is felhasználhatják pontjaikat. A BankVelem programhoz kapcsolódik az Utazó Iskola program is: ennek keretében meglátogatjuk az iskolákat, és saját környezetükben mutatunk be konkrét pénzügyi témákat. Ebben a tanévben a családi költségvetéssel foglalkoztunk, a következő tanév témája a pénzügyi célok kitűzése és a megtakarítás lesz.

A középiskolák a Pénziránytű Iskolahálózat programhoz csatlakozhatnak – ez is rendkívül sikeres, már több mint 110 iskola vesz benne részt, és folyamatosan lehet jelentkezni. Ezekkel az iskolákkal a legszorosabb a kapcsolatunk: ők voltak azok, akik a nemrég bemutatott Iránytű a pénzügyekhez című tankönyvünk oktatási anyagait tesztelhették, rendszeres workshopokat tartunk számukra. Az első 100 iskolának a tananyag mellé projektort és tabletet is tudtunk adni – ezzel egészítve ki a szakmai támogatást.

A 110 iskola az ország teljes területét lefedi – ez azt jelenti, hogy nagyon eltérő helyzetű települések és persze eltérő anyagi helyzetű diákok kerülnek kapcsolatba a programmal. Lehet ugyanazt tanítani a pénzügyekről egy nyírségi kistelepülésen és mondjuk Sopronban?

Ez a kérdés gyakran felmerül... Valóban az egész országot képviselik ezek az iskolák, bár jellemzően inkább vidéki városok intézményei csatlakoztak a programhoz. A tanári útmutató elkészítésekor fontos szempont volt, hogy figyelembe vegyük az ilyen különbségeket. A tankönyv egy teljesen átlagos magyar családra fókuszál, az útmutatóban igyekeztünk támpontokat adni ahhoz, hogy a tanárok hogyan tudják kezelni a valóban meglévő eltéréseket. Függetlenül attól, hogy mekkora pénzből gazdálkodunk, azt ugyanúgy be kell osztani.

Honnan tudják, hogy jól működik-e a program?

Kiemelten fontosak számunkra az iskolák visszajelzései – rendszeresen kérünk is ilyeneket. Ezeket mindig figyelembe is vesszük a program továbbfejlesztésénél. Folyamatosan kapcsolatot tartunk az ügyfélszolgálatunkon keresztül valamennyi iskolával, azonnal válaszolunk a beérkező kérdésekre, kérésekre, de gyűjtjük és keressük is az észrevételeket. Az élő, oda-vissza működő kapcsolat nagyon fontos ahhoz, hogy minél jobban ki tudjuk szolgálni az iskolákat.

A továbbképzésekre rendszeres a túljelentkezés, ebből is látszik, hogy a tanárok körében népszerű a program – de mit szólnak hozzá a diákok? Eljutnak önökhöz az ő visszajelzéseik is?

Mi elsősorban a tanárokkal állunk közvetlen kapcsolatban, amit azonban ők elmesélnek nekünk, az rendkívül pozitív. A tankönyvünk kerettörténete például egy családtörténet, a diákok erre abszolút vevők voltak – nagyon várták, mi fog történni a folytatásban, izgultak azon, mi lesz a következő sztoriban. Az Utazó Iskola programunk kiértékelésekor is nagyon pozitív jelzéseket kaptunk, a gyerekek rengeteg érdekes ismeretet kaptak, élvezték és izgalmasnak találták a csoportmunkát és szívesen vettek részt benne, érdekelte őket a téma. Kreatívak voltak a feladatok, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Ugyanígy a Pénz7 programban részt vevő diákoktól is csupa pozitív visszajelzés érkezett.

A diákok körében egyébként rendkívül népszerű az a társasjáték is, amit a forint 70. születésnapja alkalmából, a tankönyvvel egyidőben mutattunk be, s elsősorban iskolai keretek között történő játékos tanításra szánunk, főleg a 6-8. osztályos diákoknak. A gyerekek interaktív módon ismerkedhetnek meg a történelmi bankjegyekkel és érmékkel, másrészt játékos formában egyfajta kalandozásra hívjuk őket – a különböző korok jellemző életmódjával kapcsolatos kérdéseken és válaszokon keresztül ismerkedhetnek meg a magyar történelem különböző korszakaival is.

Szuromi-Kovács Ágnes
Szuromi-Kovács Ágnes

A Pénziránytű Iskolahálózattal milyen célokat tűztek ki, mikor mondhatjuk, hogy eredményes?

Az alapvető cél az, hogy meglegyen az aktív kapcsolat azokkal az iskolákkal, amelyeket érdekel a pénzügyi tudatosság, és minél hatékonyabban tudjuk őket abban segíteni, hogy mind tudással mind pedig oktatási anyaggal megfelelően el legyenek látva.

Mostanra létrejött egy olyan kör, amelynek tagjaival élő kommunikáció alakult ki, így folyamatosan tudjuk alakítani, fejleszteni a programot. A tavalyi év legfontosabb feladata az volt, hogy felhívjuk a figyelmet arra: a pénzügyi tudatosság témáját fontosnak tartjuk és támogatjuk őket abban, hogy ezt tanítsák. Ehhez elsősorban tananyag és tanárképzés formájában adtunk segítséget– ezek voltak a legsürgetőbb hiányosságok, amelyeket kezelnünk kellett. Megszületett az iskolák aktív közreműködésével az Iránytű a pénzügyekhez című középiskolai tankönyv, és folyamatosan dolgozunk azon, hogy milyen új elemeket vehetünk be a programba.

Az Iránytű a pénzügyekhez című tankönyv, a hozzá tartozó feladatbankkal, kiegészítő feladatokkal, tanári kézikönyvvel és prezentációval együtt ezen az oldalon – letölthető formában – minden érdeklődő számára ingyenesen elérhető. A tankönyv kemény fedeles, nyomtatott változatából a Pénziránytű Iskolahálózat tagintézményei ide kattintva – a bevezető szakasz korlátozott példányszámú készletének erejéig – ingyenesen, elsőként rendelhetnek. Az Iskolahálózathoz való csatlakozás díjtalan: mindössze az iskolavezető, majd a kapcsolattartó tanár regisztrációjára van szükség, mely ezen az aloldalon pár kattintással elvégezhető.
Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Trumpból papírtigris lett? Kína fogja kitölteni a keletkező hatalmi vákuumot

Trumpból papírtigris lett? Kína fogja kitölteni a keletkező hatalmi vákuumot

Sokan úgy vélik, Donald Trump igen fontos csatát veszített el máris a kínaiakkal szemben, aminek komoly világpolitikai következményei lehetnek. Peking az USA helyére léphet sok területen. A Föld még mindig kerek, bizonyos szabályokat Donald Trump akarata sem tud felülírni.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • február 20
    Átlagos bruttó béremelkedés (év/év)
    Import (év/év) - január
    Export (év/év) - január
    Termelői árindex (év/év) - január
    Fogyasztói bizalom - előzetes - február
    február 21
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Home Depot - 2017 Q4
    Wal-Mart Stores - 2017 Q4
    Beszerzési menedzser index
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    február 22
    Magyar Telekom - 2016 Q4
    Bayer - 2016 Q4
    IFO üzleti hangulatindex - február
    GDP (év/év) - előzetes
    Fogyasztói árindex (végleges) - január
    Fed jegyzőkönyv
    Tesla - 2017 Q1
    Hewlett-Packard - 2017 Q1
    Airbus - 2016 Q4
    február 23
    GDP (év/év, naptárhatástól megtisztított) - Q4
    Henkel - 2016 Q4
    Axa - 2016 Q4
    Telefonica
    február 24
    BASF - 2016 Q4
    Újlakás értékesítések (ezer/hó) - január
    Újlakás építések (hó/hó) - január

Szavazás

5 százalékra csökkentenék a hal- és vadhús áfáját. Ha ezek a termékek olcsóbbak lennének, többet venne belőlük?