7p

Csatlakozzon az év egyik legfontosabb egészségügyi szakmai eseményéhez,
ahol a finanszírozási kihívásoktól kezdve a menedzserbetegségek kezelésén át egészen a legújabb digitális egészségügyi megoldásokig minden fontos témát érintünk!

Egészséggazdaság - Menedzser egészség 2025. március 27-én
Merkely Bélával, Kóka Jánossal, Kulja Andrással, Zacher Gáborral
és más neves szakértőkkel - jelentkezzen március 11-ig kedvezményes áron!

Részletek és jelentkezés itt!

Mindenki úgy gondolja Magyarországon, hogy nagyon fontos dolog megtanítani a mindennapi pénzügyi ismereteket a gyerekeknek, azonban a pedagógusok nem érzik magukat kellően felkészültnek az oktatáshoz és hiányoznak a megfelelő eszközök, tananyagok is. A Pénziránytű Alapítvány több sikeres program mellett egy új hiánypótló tankönyvvel is segíti az iskolákat; a háttérről Szuromi-Kovács Ágnest, az alapítvány ügyvezető igazgatóját kérdeztük.
Szuromi-Kovács Ágnes

Abban mindenki egyetért Magyarországon, hogy a pénzügyeket tanítani kell az embereknek, és ezt a lehető leghamarabb el kell kezdeni. Hogyan tudják bevinni az iskolák falai közé a mindennapi pénzügyi ismereteket?

Amikor megkérdeztük a tanárokat, hogy miért nem oktatják a pénzügyeket, kétféle választ kaptunk. Egyrészt nem érzik megfelelően felkészültnek magukat, másrészt nincsen megfelelő tananyag, amit használhatnának. A Pénziránytű Alapítvány mindkét területen segíti a tanárokat: továbbképzéseket tartunk, amelyek között akkreditált középiskolai tanárképzés is található – a palettát pedig hamarosan kiegészítjük egy általános iskolai tanároknak szóló akkreditált továbbképzéssel is. Emellett több olyan programunk van, amelyekhez az iskolák csatlakozhatnak és segítséget szerezhetnek tanáraiknak; a Pénz7-hez kapcsolódóan tananyagot, tanári útmutatót és óravázlatot is adunk a pedagógusoknak. Az akkreditált Iránytű a pénzügyekhez című tankönyvünk is nagy segítséget jelent a tanároknak;  a kötet mellett ráadásul tanári kézikönyvet, iskolai órákon használható prezentációkat és feladatgyűjteményt is biztosítunk számukra.

Hogyan lehet a gyakorlatban is bemutatni az iskolásoknak a pénzügyeket?

Két iskolai hálózatunk van. Az általános iskolásoknak a BankVelem általános iskolai programot indítottuk el, amelyben a csatlakozó iskolák diákjai egyénileg, a tanárok segítsége mellett vesznek részt. A cél az, hogy a gyerekek megtanuljanak hatékonyan bánni a pénzükkel – a kapcsolódó PontVelem programban megszerzett pontjaikkal tudnak gazdálkodni, kipróbálhatják például az átutalást, az online vásárlást, de akár jótékony célokra is felhasználhatják pontjaikat. A BankVelem programhoz kapcsolódik az Utazó Iskola program is: ennek keretében meglátogatjuk az iskolákat, és saját környezetükben mutatunk be konkrét pénzügyi témákat. Ebben a tanévben a családi költségvetéssel foglalkoztunk, a következő tanév témája a pénzügyi célok kitűzése és a megtakarítás lesz.

A középiskolák a Pénziránytű Iskolahálózat programhoz csatlakozhatnak – ez is rendkívül sikeres, már több mint 110 iskola vesz benne részt, és folyamatosan lehet jelentkezni. Ezekkel az iskolákkal a legszorosabb a kapcsolatunk: ők voltak azok, akik a nemrég bemutatott Iránytű a pénzügyekhez című tankönyvünk oktatási anyagait tesztelhették, rendszeres workshopokat tartunk számukra. Az első 100 iskolának a tananyag mellé projektort és tabletet is tudtunk adni – ezzel egészítve ki a szakmai támogatást.

A 110 iskola az ország teljes területét lefedi – ez azt jelenti, hogy nagyon eltérő helyzetű települések és persze eltérő anyagi helyzetű diákok kerülnek kapcsolatba a programmal. Lehet ugyanazt tanítani a pénzügyekről egy nyírségi kistelepülésen és mondjuk Sopronban?

Ez a kérdés gyakran felmerül... Valóban az egész országot képviselik ezek az iskolák, bár jellemzően inkább vidéki városok intézményei csatlakoztak a programhoz. A tanári útmutató elkészítésekor fontos szempont volt, hogy figyelembe vegyük az ilyen különbségeket. A tankönyv egy teljesen átlagos magyar családra fókuszál, az útmutatóban igyekeztünk támpontokat adni ahhoz, hogy a tanárok hogyan tudják kezelni a valóban meglévő eltéréseket. Függetlenül attól, hogy mekkora pénzből gazdálkodunk, azt ugyanúgy be kell osztani.

Honnan tudják, hogy jól működik-e a program?

Kiemelten fontosak számunkra az iskolák visszajelzései – rendszeresen kérünk is ilyeneket. Ezeket mindig figyelembe is vesszük a program továbbfejlesztésénél. Folyamatosan kapcsolatot tartunk az ügyfélszolgálatunkon keresztül valamennyi iskolával, azonnal válaszolunk a beérkező kérdésekre, kérésekre, de gyűjtjük és keressük is az észrevételeket. Az élő, oda-vissza működő kapcsolat nagyon fontos ahhoz, hogy minél jobban ki tudjuk szolgálni az iskolákat.

A továbbképzésekre rendszeres a túljelentkezés, ebből is látszik, hogy a tanárok körében népszerű a program – de mit szólnak hozzá a diákok? Eljutnak önökhöz az ő visszajelzéseik is?

Mi elsősorban a tanárokkal állunk közvetlen kapcsolatban, amit azonban ők elmesélnek nekünk, az rendkívül pozitív. A tankönyvünk kerettörténete például egy családtörténet, a diákok erre abszolút vevők voltak – nagyon várták, mi fog történni a folytatásban, izgultak azon, mi lesz a következő sztoriban. Az Utazó Iskola programunk kiértékelésekor is nagyon pozitív jelzéseket kaptunk, a gyerekek rengeteg érdekes ismeretet kaptak, élvezték és izgalmasnak találták a csoportmunkát és szívesen vettek részt benne, érdekelte őket a téma. Kreatívak voltak a feladatok, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Ugyanígy a Pénz7 programban részt vevő diákoktól is csupa pozitív visszajelzés érkezett.

A diákok körében egyébként rendkívül népszerű az a társasjáték is, amit a forint 70. születésnapja alkalmából, a tankönyvvel egyidőben mutattunk be, s elsősorban iskolai keretek között történő játékos tanításra szánunk, főleg a 6-8. osztályos diákoknak. A gyerekek interaktív módon ismerkedhetnek meg a történelmi bankjegyekkel és érmékkel, másrészt játékos formában egyfajta kalandozásra hívjuk őket – a különböző korok jellemző életmódjával kapcsolatos kérdéseken és válaszokon keresztül ismerkedhetnek meg a magyar történelem különböző korszakaival is.

Szuromi-Kovács Ágnes

A Pénziránytű Iskolahálózattal milyen célokat tűztek ki, mikor mondhatjuk, hogy eredményes?

Az alapvető cél az, hogy meglegyen az aktív kapcsolat azokkal az iskolákkal, amelyeket érdekel a pénzügyi tudatosság, és minél hatékonyabban tudjuk őket abban segíteni, hogy mind tudással mind pedig oktatási anyaggal megfelelően el legyenek látva.

Mostanra létrejött egy olyan kör, amelynek tagjaival élő kommunikáció alakult ki, így folyamatosan tudjuk alakítani, fejleszteni a programot. A tavalyi év legfontosabb feladata az volt, hogy felhívjuk a figyelmet arra: a pénzügyi tudatosság témáját fontosnak tartjuk és támogatjuk őket abban, hogy ezt tanítsák. Ehhez elsősorban tananyag és tanárképzés formájában adtunk segítséget– ezek voltak a legsürgetőbb hiányosságok, amelyeket kezelnünk kellett. Megszületett az iskolák aktív közreműködésével az Iránytű a pénzügyekhez című középiskolai tankönyv, és folyamatosan dolgozunk azon, hogy milyen új elemeket vehetünk be a programba.

Az Iránytű a pénzügyekhez című tankönyv, a hozzá tartozó feladatbankkal, kiegészítő feladatokkal, tanári kézikönyvvel és prezentációval együtt ezen az oldalon – letölthető formában – minden érdeklődő számára ingyenesen elérhető. A tankönyv kemény fedeles, nyomtatott változatából a Pénziránytű Iskolahálózat tagintézményei ide kattintva – a bevezető szakasz korlátozott példányszámú készletének erejéig – ingyenesen, elsőként rendelhetnek. Az Iskolahálózathoz való csatlakozás díjtalan: mindössze az iskolavezető, majd a kapcsolattartó tanár regisztrációjára van szükség, mely ezen az aloldalon pár kattintással elvégezhető.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Lassan már 3 millió forint sem elég semmire – rohamtempóban adósodnak el a magyarok
Privátbankár.hu | 2025. március 5. 14:26
Két év alatt 50 százalék felett emelkedett a hiteligénylők által felvenni tervezett személyi hitelek átlagos összege, mostanra átlépte a 3 millió forintot is. De mi húzódhat meg a drasztikus növekedés mögött?
Személyes pénzügyek Szeretne Ön is részesedni az AI sikeréből?
Natív tartalom | 2025. február 28. 10:13
Március 7-ig jegyezhető az OTP Alapkezelő tőkevédett alapja, az OTP AI Infrastruktúra Alap. A részletekről, például, hogy miért indították az alapot, miért ebben a témában, mibe fektetik a befektetőktől összegyűlt pénzt, kiknek lehet jó alternatíva e befektetési alap, Tombácz Dóra Katalint, az OTP Alapkezelő portfóliómenedzserét kérdeztük.
Személyes pénzügyek 64 ezer bankszámla biztosan boldog tulajdonosáról már tudunk
Csabai Károly | 2025. február 27. 05:42
Ennyien vezettek számlát a tizenhárom magyarországi privátbanki szolgáltatónál – volt olyan família, amely többet is – 2024 végén, s nézhették elégedetten, hogy a kezelt vagyonuk átlagosan több mint 20 százalékkal ért többet, mint egy évvel korábban. Ennek következtében a hazai privátbanki összvagyon értéke már közelebb van a 12 ezer milliárd forinthoz, mint a 11 ezerhez – derül ki a szolgáltatók lapunknak adott válaszai alapján összeállított friss Privátbanki Körképből.
Személyes pénzügyek Itt vannak az újabb részletek arról, ami most minden nyugdíjast érdekel
Privátbankár.hu | 2025. február 26. 10:31
A miniszterelnök videóban jelentkezett be, itt beszélt az áfa-visszatérítésről.
Személyes pénzügyek „Végre transzparens lesz, hogy sok éven keresztül mi is lett a megtakarításnak a vége”
Natív tartalom | 2025. február 24. 13:45
Érdemes-e lakáscélra felhasználni az önkéntes nyugdíjpénztárban összegyűlt összeget? Mi a különbség a nyugdíjpénztár és a nyugdíjbiztosítás, valamint a megtakarítás és a befektetés között? Valóban elavult termék a unit-linked biztosítás? Ezen kérdések mellett arról is beszélgettünk Kőrösi Zoltánnal, a CIG Pannónia Biztosító értékesítési vezérigazgató-helyettesével, hogyan lehet kihasználni az adójóváírás lehetőségét. Interjú.
Személyes pénzügyek Van jobb megoldás, mint szétfűrészelni a Michelangelo márványszobrot?
Kenessei András | 2025. február 23. 14:17
Január végén három, világszerte ismert és nagyra tartott ikon hagyatéka került kalapács alá Párizsban és Kölnben. A francia fővárosban két divattervező – Yves Saint Laurent és Karl Lagerfeld –, Kölnben pedig Udo Jürgens hátrahagyott értékei, illetve egy részük. Mindhárman a XX. század második felének kimagasló egyéniségei voltak a saját műfajukban, s ezt a XXI. század első negyedének közönsége is méltányolta. Ha másképp nem, legalább a hagyatékban megmaradt holmik ár(fel)verésével.
Személyes pénzügyek A beígért adóváltozások számszerű hatásai a gyermekes családokra
Privátbankár.hu | 2025. február 23. 12:01
Komoly adócsökkentéseket jelentett be Orbán Viktor Miniszerelnök szombaton. Akár 18,9 százalékkal is emelkedhet egy háromgyermekes család jövedelme.
Személyes pénzügyek Van egy rossz hírünk a CIB Bank ügyfeleinek
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 10:04
Rengeteg szolgáltatás lesz elérhetetlen, fel kell készülni.
Személyes pénzügyek Jól nézze meg a bankszámláját, lehet, hamarosan többe fog kerülni!
Privátbankár.hu | 2025. február 15. 10:51
Közeledik az újabb banki díjemelés.
Személyes pénzügyek Elképesztő, mi történt még Trump beiktatásának napján
Kenessei András | 2025. február 9. 14:05
Idén januárban a szokásos „kezdjük jól az évet” címzetű közhely úgy látszik, bevált a világ legnagyobb (vagy a Christie’s versenytársaként második legnagyobb) árverőházánál. Ugyanis Charles F. Stewart, a Sotheby’s (S’s) vezérigazgatója szokásos év eleji összefoglalójában szégyenkezés nélkül vallott a sikerekről és rá néhány napra elárverezték az Egyesült Államok Függetlenségi Nyilatkozatát.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG