6p
Az autónk egyéb alkatrészei jellemzően egyértelműen jelzik, ha valami nem stimmel: zörög, reped, villog. Ha azonban már látható jelei vannak a kerekeken a kopásnak, akkor talán a gumisig sem érdemes elgurulni vele. Az sem mindegy ráadásul, hogy milyen időben milyen gumit használunk. Összeszedtünk hét tippet, amivel biztosíthatjuk, hogy a téli zimankóban is biztonságosan autózhatunk.

Ha kigyullad az olajszintet jelző lámpa, ha indításkor fura hangja van a motornak, vagy ha nem ég a helyzetjelző, akkor egyértelmű, hogy szervizbe, szerelőhöz kell vinnünk a szeretett négykerekűnk. De mi a helyzet a gumikkal? Bár a télnek – remélhetőleg – lassan vége szakad, az utolsó nagy hidegben-havazásban még mindenképp szükségünk van biztonságos téli gumikra. Indulás előtt tehát érdemes gyorsan számba venni néhány apróságot, hogy meggyőződjünk a gumik állapotáról, és igény szerint útba ejtsünk egy kerékcserét. A Hankook Tire szakértői szerint az alábbi hét dolgot kell ellenőrizni, mielőtt útra kelünk, tudta meg a Privátbankár.hu:

1. Légnyomás

Talán az egyik legfontosabb, ugyanis ha a keréknyomás nem jó, akkor az egész autó működése módosul: rosszabb a tapadás, csökken a teljesítmény, a kanyarstabilitás romlásáról nem is beszélve. Az új járművekbe ma már kötelező keréknyomás-szenzort építeni, amikor pedig mi állítjuk be, úgy mindenképp a járműgyártó által megadott légnyomást vegyük alapul! A nyomást mindig az abroncsok hideg állapotában állítsuk be, kalibrált mérőórával és legalább 2-3 hetente ellenőrizzük. Filléres, de fontos apróság még a szelepsapka, ami védi a szeleptűt a szennyeződéstől, és megakadályozza a nem kívánt légvesztést.

2. A mintázati csatornák mélysége

Különösen téli, csúszós felületeken fontos, hogy a gumiabroncsok kopását időben észleljük. Ezt bármelyik gumis ellenőrizheti nekünk egy profilmélység mérővel, de akár mi magunk is ellenőrizhetjük a gumiabroncs csatornáiban található kopásjelzők segítségével. Az optimális biztonság és teljesítmény elérése érdekében a nyári gumiabroncsokat akkor javasolt cserélni, ha a futófelületi mintamélység 2-3 mm mélység alá kopik. Ugyanis az aquaplanning (vízen felúszás) veszélye az abroncs kopásával folyamatosan növekszik.

A törvényben meghatározott minimális profilmélység 1,6 mm. Téli abroncsok esetén javasolt a minimum 4 mm profilmélység, mivel a lamellák megfelelő működése így biztosított. Ennek ellenőrzését a gyártók a téli abroncsoknál külön kopásjelzőkkel segítik.

A kerék az kerék – mi a különbség?Általában elmondható, hogy amint a hőmérséklet tartósan 7 Celsius-fok fölé emelkedik, úgy ideje lecserélni a téli kerekeket nyárira. Ahogy arról már korábban is írtunk, a két keréktípus bordázata és anyagösszetétele is különbözik, amik máshogy reagálnak a melegre. A magas hőmérséklet extrém módon roncsolja a téli gumi lágyabb anyagát, emiatt a fékút akár 15 százalékkal is növekedhet.

Ráadásul igazából nem is spórolunk rajta, mivel a nem megfelelő időjárásban használt gumik gyorsabban kopnak, így nem ússzuk meg a kerékcserét, és a fogyasztás is 10-15 százalékkal nő, ha nem a jó gumiszettet használjuk, mondta el Mikolai Béla, az Apollo Vredestein Kft. szakértője a Privátbankár.hu-nak. Így bár „keréknek kerék”, attól még nem mindegy, hogy milyen évszakban mi van az autónkon.

3. Egyenletesen kopik az abroncs?

Ha már ellenőriztük a gumikat, hasonlítsuk össze az egyes abroncsok kopását. Nem kell milliméterre egyeznie, de ha valamelyik abroncs érzékelhetően elhasználtabb, vagy féloldalas kopást mutat, mindenképp ellenőriztessük szakemberrel a futómű beállításokat. Az egyenletes elhasználódás érdekében javasolt még az abroncsok forgatása is, amit a járműgyártók általában 7-10.000 kilométerenként javasolnak. A jármű használati útmutatójában ellenőrizhetjük a gyártó javaslatát.

4. Keresd: vannak látható elváltozások az abroncson?

Amennyiben a futófelületen vagy az oldalfalon sérülést, repedést, vágást, dudort, vagy egyéb elváltozást találunk, mindenképp javasolt szakembert megkérdezni. A sérülések ugyanis elérhetik a karkaszt (az abroncs vázát), ami a szerkezetbe jutó víz okozta korrózió miatt életveszélyessé is válhat. Amennyiben látható elváltozás van bármelyik abroncson, azonnal keressünk fel egy gumiszervizt!

A te életed is veszélyben van, ha ilyen van a kocsidban. >>>

5. Fontos: kiegyensúlyozottság

Új abroncsok felszerelésénél természetes, de szezonális átszerelésnél is mindenképp javasolt az abroncsok centrírozása. Ez megszünteti a kerékpánt-gumiabroncs egység kiegyensúlyozatlanságát, így biztosítja a sima futást. Érdemes vezetés közben is figyelni a jelekre: a szokatlan vibrálást, rázkódást például okozhatják a kiegyensúlyozatlan abroncsok is, ami miatt ismét érdemes útba ejteni a szervizt.

6. Ahol a kor nem csak egy szám

A gumiabroncsok lassan ugyan, de öregszenek. Természetesen a megfelelő tárolás mellett az új abroncs több év után is megőrzi az eredeti tulajdonságait. Ugyanakkor két évszámot mindenképp érdemes megjegyezni: új abroncs esetén 6 évnél öregebb abroncsot már ne szereltessünk fel. Ha viszont a használatban lévő abroncsok elérik a gyártástól számított 10 éves kort, szintén vegyünk tőlük érzékeny búcsút. Az abroncs gyártási idejét a DOT szám utolsó négy számjegye jelöli. Pl: 0817 = 2017 nyolcadik hetében készült.

7. Alacsony gördülési ellenállásúak az abroncsok?

Egy jól beállított, jó minőségű, rendszeresen karbantartott abroncsgarnitúra meghálálja a törődést - hosszú élettartammal, és biztonságos autózással. Ami pedig még a pénztárcánkat is kíméli - az üzemanyag-takarékos (alacsony gördülési ellenállású) abroncsokkal az autó fogyasztását is csökkenthetjük.

Tényleg most rohanjunk téli gumit venni? Elszállnak az árak?

Tavaly nyáron volt érdemes rohanni megvenni a téli gumit, a következő (mostani) szezonra ugyanis 17-20 százalékkal emelkednek majd az árak, mert az alapanyagok nagyon megdrágultak - legalábbis ezt mondta olvasónknak a gumiszervíz jólértesült alkalmazottja épp akkor, amikor a szezon elején a nyári gumikat szerelte fel olvasónk autójára. Vajon egy ügyes kereskedői trükkről van szó a beragadt előző évi készlet kiszórására, vagy tényleg az az autós a legfineszesebb, aki akkor vásárol téli gumit, amikor a többiek nem? A Privátbankár.hu cikkéért kattints ide! >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Újrakezdődik a harc a vasárnapi boltzár körül a lengyeleknél
Buksza blog | 2024. március 29. 13:03
Lengyelországban az előző kormányzati ciklusban vezették be a vasárnapi boltzárat, ám az őszi parlamenti választáson hatalomra került koalíciós pártok egy része a nyitvatartási szabályok visszaállítását ígérte.
Vásárló Hiányzik még valami? Itt vannak a hosszú hétvége "kivételei"
Buksza blog | 2024. március 29. 12:23
A benzinkutas boltokra lehet számítani, de gyógyszert is be lehet szerezni a hosszú hétvége ünnepnapjain. 
Vásárló Végleg vége a jó világnak: a 60 százalékos drágulás lassan megérkezhet a boltokba
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 15:06
A csokoládé olyan szenvedélye az embereknek, hogy az elmúlt hónapokban képes volt rácáfolni a legalapvetőbb közgazdasági törvényre, a kereslet és kínálat önszabályozó mechanizmusának működésére.
Vásárló Kellemetlen áremelkedésre ébredhetnek szerdán a magyar autósok
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 12:47
Drágul a benzin a húsvéti ünnepek előtt. 
Vásárló Hiába van vasszigor a magyar diszkontokban, erre jutott a legújabb Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 25. 05:44
Februárhoz képest 1,9 százalékkal nőtt a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára. Októberhez képest viszont bő 4 százalékos a csökkenés.
Vásárló Újra napirendre került a vasárnapi boltzár, a szomszédban
Buksza blog | 2024. március 24. 16:09
Könnyen lehet, hogy kellemetlen meglepetés érheti hamarosan a Romániába utazó magyarokat, ugyanis a bukaresti kormányt azt fontolgatja, hogy bevezeti a boltok kötelező vasárnapi zárva tartását.
Vásárló „Eldugják” a csokit a vásárlók elől egy diszkontláncban
Privátbankár.hu | 2024. március 23. 12:46
Az áruházak egyik vásárlásra csábító trükkje, hogy a pénztárak futószalagjai fölötti polcokon csábító apróságokat kínálnak a vevőknek ösztönözve az impulzus vásárlást. Ez megváltozhat a jövőben.
Vásárló Pórul járt a Tesco, a Lidl jött ki jól a veszekedésből
Buksza blog | 2024. március 21. 10:16
Mélyen a zsebébe kell nyúlnia a Tescónak azt követően, hogy a fellebbviteli bíróság is úgy találta, megtévesztő, ha úgy reklámozza Clubcardjának árait, mintha azok a Lildlénél is kedvezőbbek lennének.
Vásárló A romániai vásárlók nem ismernek tréfát
Privátbankár.hu | 2024. március 20. 15:21
Romániában győzelemre állnak a hazai élelmiszerek. Az ottani vásárlók többsége azokat választja a külföldi termékek helyett. Előbb leveszik a polcról a helyben termelt árut és csak utána nézik meg az árát. 
Vásárló Az osztrák nyugdíj igénylése
Márkázott tartalom | 2024. március 20. 09:47
Amennyiben életünk során nem csak Magyarországon dolgoztunk, hanem más országokban is, akkor jó tudni, hogy ezekből az országokból is számíthatunk nyugdíjkifizetésre. Ha Ausztriában dolgoztunk, akkor attól függően, hogy ez az időtartam mennyi volt, kaphatunk nyugdíjat egyenesen az osztrák nyugdíjfolyósítótól, vagy a magyar nyugdíjunkat emeli meg ez az időszak. Cikkünkben segítséget nyújtunk az osztrák nyugdíjrendszer megismeréséhez.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG