Mi is az a lakáscafetéria?
A tavalyi személyi jövedelemadóról szóló törvény módosításának értelmében, a munkáltató ötévente legfeljebb ötmillió forintot juttathat adómentesen (a fizetésén kívül) a dolgozójának azért, hogy törlessze forint - vagy deviza alapú lakáshitelét.
Az adómentes támogatást új vagy használt lakásvásárlásra, és építésre is fel lehet használni. A juttatás összege nem lehet több a vételár vagy az építési költség harminc százalékánál.
Az év elején dönthetik el a munkavállalók, hogy milyen cafetéria elemeket választanak. A SZÉP-kártya, Erzsébet utalvány és helyi utazási bérlet mellett az érintetteknek érdemes megfontolni a lakáscafetériát megjelölését is.
A lakáshitel törlesztése, lakásvásárlás támogatása adómentes juttatás, amely gyakorlatban azt jelenti, hogy semmilyen közterhet nem kell fizetni utána – ismertette minap a részleteket a Nemzetgazdasági Minisztérium. A tárca szerint becslése szerint a lakáscafetéria több mint 700 ezer lakáshitelesnek jelenthet segítséget.
A munkáltató dolgát viszont megnehezíti
A vissza nem térítendő lakáscélú támogatás bevezetése mellett az új adójogszabályok kialakulása határozta meg a cafeteria piacot 2014-ben – hívja fel a figyelmet az OTP Bank. A pénzintézet szerint a 2015-ös adóváltozások egyik nagy nyertese a SZÉP-kártya lehet, hiszen a kormányzat végül enyhített eredeti tervén.
A lakáscélú hiteltámogatás egyfelől fontos könnyítés lehet a hiteltörlesztésekhez, ugyanakkor adminisztrációs kihívás elé állítja a munkáltatót – véli Kovács Antal, az OTP vezérigazgató-helyettese. Az OTP ezért tavaly májusban, elindította azt a szolgáltatást, ami megkönnyíti a munkáltatók dolgát.
Bonyolult az adminisztráció
A K&H szerint a támogatás iránt már tavaly is egyre többen érdeklődtek, az idei adóváltozások pedig még inkább fókuszba helyezték azt. A munkáltatók egy része ugyanakkor még tart a támogatástól, mivel meglehetősen bonyolult adminisztrációval jár, és komoly adókockázata van, ha nem tudják alátámasztani megfelelő dokumentációval az adómentességet. A cégeknek ezért számos dokumentumot be kell kérnie a munkavállalóktól, és ellenőrizni azok tartalmát, a lakásukra vonatkozó adatoktól kezdve a hitelszerződésükig.
„A munkáltatók számára újszerű és bonyolult feladat egy hitelszerződésről és az adott ingatlanról megállapítani, hogy megfelel-e a jogszabályi feltételeknek, egy bank számára azonban ez rutinfeladat. Ezért ajánljuk a munkaadóknak, hogy a feladatok nagy részébe vonjanak be egy pénzintézetet. A további feladatokban, mint a munkavállaló nyilatkoztatása, tájékoztatása és az ezzel összefüggő adminisztráció, pedig egy cafeteria tanácsadó cég tud szakszerű segítséget nyújtani” – mondta Németh László a K&H KKV. marketing főosztály vezetője.