1p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A budapesti Városházán nem a reformkori békeidők nyugalmát igyekeznek felidézni, hanem a korszak ma már sajátosnak tűnő megoldásait.

A főpolgármester már korábban is jelezte, dugódíj mindenképp lesz Budapesten, hiszen arra a 4-es metró beruházás kapcsán az előző városvezetés ígéretet tett az Európai Uniónak. A kerületek és a városvezetés azonban nem tudott mindez idáig közös platformja jutni abban a kérdésben, hogy hol húzódjanak a zónahatárok a városban és pontosan mekkora terhet is jelentsen a díj az autósoknak. A kerületi vezetők és a főpolgármester múlt héten tanácskoztak a kérdésről. Az akkori álláspont szerint két fizetős zónát alakítanának ki, de külső zóna határa semmiképpen sem lenne a városhatár. Tarlós István "személyes meggyőződése" szerint 300-400 forintos díjat szednének a behajtóktól.

Kétzónás rendszer: drága és választási évre készülne csak el



A személyes meggyőződésre készült azonban előtanulmány, ilyen díjterhelés mellett a városnak 3 év alatt 30 milliárdos bevétele keletkezne a dugódíjból. Korábban úgy lehetett tudni, hogy a cél, hogy Budapest legfeljebb évi 20 milliárdos bevételre tegyen szert a díjból, ami közel 7 milliárdos tiszta nyereséget jelentene évente. Ebből is látszik, hogy a zónahatárok felhúzása és a kamerás figyelőrendszer kiépítése és fenntartsa nagyon drága. Ráadásul időigényes feladat, eddig a városházán úgy számoltak, hogy 2014-ben vezethetik be a rendszert. Csakhogy 2014 választási év, ilyenkor Budapesten leginkább utakat újítanak fel, sétálóutcákat adnak át és zajvédő falakat emelnek...

 

BKK: szó sincs hídpénzről?
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerint a dugódíj koncepciója szeptemberre készül el, ebben pedig semmiféle hídpénz nem szerepel - írja az Index.hu.

A dugódíj napi összege 500 forint lehet, de havi bérletet is lehet majd váltani, ami közel annyiba kerül majd, mint egy felnőtt BKV-bérlet, vagyis 10 ezer forintba.

A BKK szerint 15 milliárdba kerülhet a rendszer kiépítése és már folynak a tárgyalások arról a bankokkal, hogyan lehet ezt majd hitelből finanszírozni. Az Index szerint a Tarlós által felvetett hídpénzzel csak ideiglenesen számolna a főváros, ha nem lenne elég pénz arra, hogy teljes zónarendszert kiépítsék (ezt persze politikai szempontok még felülírhatják).

A BKK koncepciója szerint egy zóna lenne, Pesten a Hungária körűt, Budán a Margit körút jelentené a határt - kérdés, hogy ezt le tudják-e majd nyomni az érintett kerületi polgármesterek torkán.



Kevesebb bosszúság az autósoknak: miért is?

A közteherviselés kezdete
A korabeli nagyságok közül páran ellenezték Széchenyi István tervét, miszerint Pestet és Budát híddal kellene összekötni. Az ellenzők egyik érve az volt, hogy már a híd megépítése előtt tudható volt, hogy azon minden áthaladónak vámot kell még fizetnie. Még a nemeseknek is. Ezt pedig a közteherviselés részleges bevezetéseként értékelték a kritikusok. A Lánchidat végül 1849. november 20-án adták át, a budai hídfőnél feltüntetett időpont, november 21-e, a vámszedés kezdetét jelzi. Az elkészült hídon vám gyanánt a gyalogosok 1 krajcárt, a teherrel közlekedő gyalogosok 2 krajcárt, tehenet kísérők 3, kis szekérrel közlekedők 5, nagy szekérrel közlekedők 10 krajcárt fizettek.
Wikipedia

Tarlós István szerint a hídpénzt a budapesti hidakon átvezető autósoknak kellene megfizetniük, tulajdonképpen a fizetős övezetet a hídfőkre korlátoznák le, esetleg valamilyen napi limittel. A felvetés gyerekcipőben jár még, először is azt kell megvizsgálni, hozna-e annyi bevételt, mint a 2 zónás dugódíj. A kivételek kérdése itt is felmerül, ez a kerületekkel folytatott tárgyalásokon is nagy hangsúlyt kapott: ki az, akinek nem kell fizetnie? A hidak esetében a "helyi lakos" elég nehezen értelmezhető, de elképzelhető, hogy nem minden hídra terjedne ki a fizetési kötelezettség.

Tarlós a hírt megszellőztető Népszavának azt mondta, az elképzelés kevesebb bosszúságot okozna az autósoknak és a forgalomban is kevesebb zavart okozna. A fizetési rendszer ugyanaz lenne vélhetően, mint a tágabb zónák esetében - ez az autósok idegállapotát nem fogja befolyásolni, viszont politikailag könnyebben felvállalható és olcsóbb is csak a hidakat bekamerázni.

A P+R parkolókban van a kutya elásva?

Egy nagy terhet ugyanakkor levenne a főváros válláról, ha csak a hidakra kellene áthajtási díjat fizetni. A tágabb zónahatárok mellé ugyanis mindenképp P+R parkolókat kellene építeni, ebből Budapesten meglehetősen kevés van. Ha hely lenne is rá, a pénz kérdéses, ráadásul az sem egyértelmű, hogy ezeket az ingyenes parkolókat a kerületeknek vagy a fővárosnak kellene-e biztosítania. A dugódíj bevezetésének eredeti célja ugyanis nem a fővárosi költségvetés konszolidációja (bár ez kétségtelenül mellette szól és jól jön most az önkormányzatnak), hanem a belső kerületek tehermentesítése, a forgalom csillapítása. Ez Budapest szmogterhelése miatt is fontos, ráadásul a zónahatárokon parkolók valószínűleg nagy számban vennék igénybe a közösségi közlekedést (így a 4-es metrót majd), ami a BKV-nak plusz bevételt jelenthet. Bús Balázs, a III. kerület polgármestere például pont attól tartott, hogy a körútnál húzódó zónahatár miatt még többen parkolnának a kerület ingyenes parkolóiban, így a helyieknek nem jutna hely - miközben a dugódíja fővárosi kasszát gyarapítja, a parkolókat pedig a kerület hozta létre.

A forgalom miatt is problémáztak eddig a kerületek, éppen a fent említett Bús Balázs vetette fel, hogy a külső zóna határa a Budapest tábláknál kezdődjön. A körút melletti területeken így ugyanis megnőtt volna a forgalom: a belső zóna mellett nyilván sok autós megpróbálná kikerülni a fizetési kötelezettséget. A hídpénz ezt a "problémát" is orvosolhatja.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Adó Vannak esetek, amikor a munkaadónak kell biztosítania a védőfelszerelést
Privátbankár.hu | 2020. március 29. 12:30
A szemétszállítók, illetve a szennyvízkezeléssel foglalkozók biztonságáról a foglalkoztatónak kell gondoskodnia.
Adó Trükközött a jelentésekkel egy betegszállító cég
Privátbankár.hu | 2015. május 13. 11:58
Hatvanmillió forint értékű egészségpénztári támogatást vett fel jogosulatlanul egy Szabolcs megyei betegszállító vállalat.
Adó Vizsgálódott a NAV – sok szabálysértés a külföldiek éttermeiben
Privátbankár.hu | 2015. május 13. 11:08
A Dél-Alföldön ellenőrzött, külföldiek által üzemeltetett szegedi éttermek több mint kétharmadánál találtak szabálytalanságokat az adóellenőrök.
Adó Késésben vagy az adóbevallással? Van egy jó hírünk!
Privátbankár.hu | 2015. május 13. 08:42
A NAV négy legnagyobb fővárosi ügyfélszolgálata a május 20-áig hátralévő valamennyi munkanapon hosszabb nyitva tartással várja a bevallókat.
Adó Óriási adócsökkentési pakkot kapunk
Privátbankár.hu | 2015. május 13. 07:57
Összességében 220 milliárdos köztehercsökkentést indítványoz a kormány a jövő évi adócsomagban – mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára.
Adó Túlzottan is félünk az áfacsalástól
Privátbankár.hu | 2015. május 12. 15:08
Évente közel 200 milliárd euró áfától, az összes lehetséges áfabevétel közel hatodától esnek el az uniós tagállamok az áfacsalások miatt.
Adó Ha a disznóknál bejön, másutt is csökkenhet az áfa?
Privátbankár.hu | 2015. május 11. 18:23
Nemcsak a sertéságazatnak, de az agráriumnak és az egész gazdaságnak kedvezőbb lenne az alacsonyabb áfakulcs - ezt akarja bizonyítani az 5 százalékos áfa bevezetését követően a Terméktanács.
Adó Így enyhítené a reklámadót a szakmai szervezet
Privátbankár.hu | 2015. május 11. 11:55
Megszüntetné a saját célú reklám adóztatását az Országos Kereskedelmi Szövetség. Az ötszázalékos kulccsal képtelenek tervezni a kkv-k.
Adó Tényleg olcsóbb lett a hús? Komoly ellenőrzés vár a kereskedőkre
Privátbankár.hu | 2015. május 11. 08:41
Jövőre 27-ről 5 százalékra csökken a sertéshús áfája, az NGM is ellenőrizni fogja, hogy a kereskedők nem nyelik-e le.
Adó Matekozzon velünk: hányan tudnak felöltözni ennyi hamisítványból? - képek
Privátbankár.hu | 2015. május 9. 10:02
Szép nagy fogása volt a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak, mintegy 230 millió forintnyi gagyi utánzatot találtak egy ganz-telepi raktárban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG