Macerás és bonyolult – ezekkel a szavakkal jellemezték a deviza alapú befektetési alapokat a Fidelity kérdőívének kitöltői, akik főleg a devizaváltás költségei miatt ódzkodnak a nem forintos lehetőségektől, nem kevesen még kockázatosnak is tartják azokat. A befektetőknek csupán harmada tart vegyesen forint és deviza alapú termékeket, és csak pár százalékuk tartja kizárólag külföldi pénznemben a befektetéseit.
Magasak a hozamvárakozások
A válaszadók fele olyan befektetési alapot választ legszívesebben, ahol nincs tőkevédelem, magas a kockázat, a hozamvárakozás pedig 15-25 százalék. (Nyilván más a befektetői kör, de hazai alapok eladási statisztikái viszont rendszerint nagyobb kockázatkerülésről árulkodnak – a szerk.)
A közepes kockázatú és hozamú befektetések a Fidelity-felmérés szerint a legkevésbé népszerűek. A magyar és az európai alapok a kedvencek, de a befektetők negyede már szívesen válogat az amerikai vagy ázsiai alapok között is. Az ágazatok közül a legnépszerűbbek a pénzügy és a nyersanyagok, de az energia és az ingatlan is kedvelt a válaszadók körében.
Már majdnem ezer alap van nálunk
A befektetők több mint 60 százaléka gondolja úgy, hogy biztosan vannak a piacon jobb lehetőségek annál, mint amit ő vásárolt, de egy másik 30 százalék sem teljesen biztos a döntésében. A szakértők szerint nem árt időnként újra körülnézni a piacon, hiszen sok olyan külföldi termék érkezik hazánkba is, amelyet korábban csak privátbankárok használtak itthon, de ezek ma már a kisebb összegeket befektetők számára is elérhetőek.
A Magyarországon bárki számára elérhető alapok száma lassan közelíti az 1000-t, ugyanakkor ezzel csak a válaszadók alig több mint harmada van tisztában. A megkérdezettek közül 33 százalék csak 1-2 alapot tart, a szakértő szerint amennyiben csak ennyi alappal diverzifikálunk, érdemes olyat választani, amely alap több lábon áll, és akár könnyen változtathat a kitettségein, mint például a rugalmas multi-asset alapok.
Van, aki már forintosít
„Már négy alapunkat is forintosítottuk, hogy a hazai befektetők komfortosabban érezzék magukat” – mondta el Al-Hilal István, a Fidelity hazai értékesítési vezetője. „Egy kellően körültekintően összeállított portfólióban helye van a devizás termékeknek is és a legtöbb szolgáltatónál könnyen lebonyolíthatóak a devizás alap tranzakciók.”
A hazai alapkezelőket a megkérdezettek 75 százaléka favorizálja. „Meglepő üzenet számunkra, hogy a megkérdezettek közel harmada alig bízik a külföldi nagy alapkezelőkben. A globális befektetési lehetőségek megtalálásában a globális háttér mindenképpen előny lehet. Jó hír viszont, hogy a magyar befektetők nagy része nyitott a globális befektetések irányába, ezen a területen mi is számos új lehetőséget kínálunk forint és deviza alapú termékeinken keresztül”– tette hozzá Al-Hilal István.
A rövid távot jobban kedvelik
A befektetők harmada a tanácsadója javaslatait követve választ alapot, de egy jó cikk vagy elemezés hatására is jobban vásárolnak termékeket, a válaszadók 60 százaléka pedig az interneten keres információt. A megkérdezettek elsősorban online vásárolnak, és leginkább a diverzifikáltság miatt választják a befektetés ezen formáját. Érdekes tény, hogy közel 40 százalék azért dönt az alapok mellett, hogy könnyebben élhessen a globális piacok adta lehetőségekkel, másik 15 százalék pedig azért, mert az egzotikusabb termékeket keresi.
A Fidelity kérdőívét kitöltő 601 befektető háromnegyede a rövid és középtávú befektetéseket kedveli, 40 százalékuk már több mint 5 éve használ alapokat megtakarításai között. A megkérdezettek 36 százaléka rendelkezik 2 millió forint alatti befektetéssel, negyedük 2-5 millió között invesztált alapokba, 40 százalékuk pedig 5 millió forint feletti értékben rendelkezik befektetési alapokkal.
Osztrákok, csehek, szlovákok és magyarok
A Fidelity Worldwide Investment világszerte 192,8 milliárd euró értékben kezel eszközöket (Assets under Management) és 51,3 milliárd euró értékben adminisztrál eszközöket (Assets under Administration). Az osztrák, cseh, szlovák és magyar ügyfelek összesen 1,24 milliárd eurós alap-vagyonát kezeli. A Fidelity Worldwide Investment márkanév alatt az osztrák, a cseh, a szlovák és a magyar kooperációs partnereken keresztül 138 nyilvános alapot értékesítenek.