Bár a WizzAir bejelentette, hogy Londonban lép tőzsdére, Katona Zsolt, a Budapesti Értéktőzsde vezérigazgatója bízik abban, hogy a diszkont légicég a BÉT-re is visszaszáll majd – ha másképp nem, egy másodlagos listázás keretében. A tőzsde első embere a Napi Gazdaságnak adott nyilatkozatában beszélt arról, hogy bár egy londoni listázás kecsegtetően hangzik, de az ottani hatalmas piacon a WizzAir méreténél fogva valószínűleg nem tud olyan mértékű figyelmet magára irányítani, mint Budapesten. A BÉT-en egy ilyen méretű cég komoly súllyal bírna a BUX-indexben, emellett bekerülne olyan regionális fejlődő piaci mutatókba is, mint például az MSCI-index. Nemrég tapasztalhattuk, hogy milyen hatást váltott ki a piacon amikor a Richter visszakerült az MSCI-kosárba - mondta Katona. Egy kisebb piacon az indexkövető alapok is nagyobb figyelmet fordítanak a papírra, és a másodlagos piaci forgalom - elsősorban a lakossági befektetőknek köszönhetően - stabilabb lenne.
Bár a BÉT az új tagoknak két negyedéven keresztül elengedi a forgalmi és egyéb díjakat, ám WizzAirt vélhetően további díjkedvezményekkel sem bírták volna rá a pesti listázásra. A WizzAir esetében ugyanis pár millió forint nem tétel – mondta a Napi Gazdaságnak Katona Zsolt. |
Katona Zsolt szerint a WizzAir londoni bevezetése kapcsán egy exit folyamatnak vagyunk a tanúi, amikor a privát tőkebefektetők feladatuk elvégeztével kiszállnak a cégből. A Wizz esetében a tulajdonosok hosszú idő óta fontolgatják, hogy tőzsdére viszik a céget, a társaság eredményesen működik, újabb tőkeinfúzióra nincs már szükség, így elengedhetik a menedzsment kezét, hiszen a vállalat képes a tőkepiacról finanszírozni magát.
Katona úgy véli, a jelenlegi tulajdonosok a londoni listázással nem használják ki a lokális piac kínálta lehetőségeket, miközben a korábbi iparági példák is mutatják az ebben rejlő hozzáadott értéket. Példa erre a WizzAir konkurense, a Ryanair, amelynek részvényeit Londonban és Dublinban is jegyzik, a forgalom több mint 90 százaléka azonban az ír fővárosban zajlik.