MTI Fotó: Bruzák Noémi |
A köznevelési helyettes államtitkár hangsúlyozta: ahogy korábban, most is konszenzus volt a kerekasztal ülésén arról, hogy a vegyes fenntartás nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket.
Fele-fele
Pölöskei Gáborné, az állami intézményfenntartó vezetője kérdésre elmondta, hogy jelenleg az önkormányzatok működtetik az intézmények 55 százalékát, és az állam a működtető közel 45 százalékuknál. Előbbi 2851, utóbbi 2303 intézményt jelent, ugyanakkor a nagyobb létszámú iskolák az önkormányzatoknál vannak.
A várható változásokat részletezve közölte: az új intézményfenntartó három szinte oszlik a jövőben: lesz egy központ - nevének a Klebelsberg Központot javasolják -, lesz 56 tankerületi központ, és harmadik szintként az intézmények.
Ami nem lesz
Kikerült a megyei szint, amely eddig lassíthatta a döntéshozatalt, illetve zavart okozhatott; az irányítás egycsatornássá válik.
A tankerületi központok július 1-jétől alakulhatnak meg.
Milyen lesz az új Klik?
A központnak stratégiaalkotó, irányító feladata van, valamint költségvetési, gazdálkodási és szakmai tervezést végez, ezen kívül ellenőrző feladata lesz a tankerületi központok felett. A tankerületi központok olyan költségvetési szervek lesznek, amelyek a fenntartás operatív feladatát látják el, támogatják az iskolákat.
Az iskolák bizonyos kiadások felett gazdálkodnak, kismértékű beszerzéseket végezhetnek, és részleges munkáltatói jogkörrel bírnak majd. Saját bevételeiknél azt kérik, azt az iskola fejlesztésére fordítsák.
Pölöskei Gáborné |
Szűkül az igazgatók joga
Az iskolaigazgatóknak - a javaslattételi jog helyett - egyetértési joga lesz a pedagógusok alkalmazásánál.
Az igazgatókat nem a miniszter, hanem a központ vezetője nevezi ki, míg a tankerületi vezetőket a szakminiszter.
Pölöskei Gáborné összegzése szerint az állami intézményfenntartásra szükség van, s az is egyértelmű, hogy ehhez központi szervezet kell. A módosításoknak pedig igazodniuk kell a közigazgatási - megyei, járási - struktúrához, és decentralizációt kell elérni, növelni az eredményességet és hatékonyságot.