Homokszemek
Bemondtak néhány nagy számot: ennyivel kereshetnek többet a tanárok >>>> |
Palkovics László szerint az állami fenntartásnak és működtetésnek köszönhetően kikerülnek a fogaskerekek közül a vegyes rendszer okozta homokszemek, amelyek sok vitára adtak alkalmat. A jövőben nem fordulhat elő, hogy egy iskolában ne legyen elegendő szivacs, kréta vagy fénymásolópapír.
Az állami intézményfenntartó átszervezésével az volt a cél, hogy a minőségi oktatáshoz szükséges feltételeket az ország minden szegletében biztosítsák a diákok számára. Ezért vitték közelebb az iskolákhoz a döntéseket: bizonyos hatáskörök a központtól az új tankerületekhez, valamint az iskolaigazgatókhoz kerülnek át.
Azzal, hogy a tankerületi központok januártól a működtetői feladatokat is átveszik, megszűnnek a napi működést zavaró helyzetek, például az, hogy kinek a feladata egy projektorizzó kicserélése, vagy mi legyen a működtető tulajdonában lévő elromlott és gazdaságosan nem javítható eszközökkel.
Átszabták a Klik-et Néhány napja fogadta el az Országgyűlés azt az oktatási törvényeket módosító csomagot, amely szerint összevonják a fenntartói és működtetői feladatokat az állami iskolafenntartónál és differenciált béremelést kaphatnak a pedagógusok, valamint létrejönnek a tankerületi központok. További részletek >>>> |
Újra az igazgató a főnök
Az oktatási államtitkár megjegyezte: konfliktusforrás volt eddig az is, hogy mi számít felújításnak, karbantartásnak, hogy adhat a portásnak, takarítónőnek utasítást egy intézményvezető, miközben munkáltatói jogkörrel nem rendelkezik felettük. Ősztől újra az iskolaigazgató lesz a főnök, és ezzel a pedagógusok, igazgatók egyik legfontosabb követelése teljesült.
Szólt arról is, ugyanennyire hangsúlyos kérés volt a diákok terheinek a csökkentése, s hogy ezzel ne kelljen az új nemzeti alaptanterv elkészítéséig várni, felkérték az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetet a kerettantervekkel összefüggő javaslatok megfogalmazására.
Nőnek a fizetések is
A pedagógusok bére idén és jövő ősszel is tovább nő, a köznevelési kerekasztal tárgyalásainak eredményeként bérfejlesztés lesz a nevelési-oktatási munkát segítő, nem pedagógus végzettségűek dolgozók esetében is. Dolgoznak továbbá a vonatkozó kormányhatározat módosításán, hogy a nyugdíjas pedagógusok legfeljebb két évig az intézményvezető egyetértésével továbbfoglalkoztathatók legyenek.
Beszámolt arról is, egyértelmű cél, hogy 2018-tól a pedagógus-továbbképzés az egyetemeken legyen.
Palkovics László jóra értékelte a köznevelési kerekasztal munkáját, amelynek tagjai olyan tervekkel, javaslatokkal járulnak hozzá a köznevelés átalakításához, amely valóban lehetővé teszi, hogy néhány éven belül a magyar oktatási rendszer Európa jó példái között szerepeljen.
Nemcsak a hazai, hanem az európai jó gyakorlatokat is áttekintették, és a kerekasztal első féléves munkája ennek a meglévő tudásnak, tapasztalatnak és a beérkező szakmai kritikáknak a feldolgozásáról, ezek mentén egy új alapokon álló, szakmailag és tartalmilag is megerősített oktatási keret kidolgozásáról is szól. Mert az állam feladata nem más, mint hogy a jó oktatáshoz a kereteket megadja.
Palkovics László közölte: a pedagógustársadalom és a szakmai szervezetek által javasolt átalakítások többsége elkezdődött, a közös munkának azonban csak az elején tartanak, számos újítás kidolgozása hosszabb időt vesz igénybe. Az azonban kijelenthető, hogy a keret elkészült, tartalommal és értékkel közösen kell megtölteni - tette hozzá.
Az átalakításokat ért kritikákra reagálva azt mondta: a véleménynyilvánítás helyes és kötelező is, és minden államnak kötelessége, hogy erre kiszámítható kereteket biztosítson, a véleményeket figyelembe vegye.