Hiába a startup-őrület, a Szilícium-völgyben sokkal többen buknak el, mint ahányan megvalósítják a milliárd dolláros ötletet. A kudarcoknak számos oka van; sokan csak a gyors exit - egy nagyobb vállalat általi felvásárlás – reményében eszkábálnak össze kutyafuttában applikációkat ahelyett, hogy a hosszútávú siker alapjait fektetnék le. Mások ott rontják el, hogy egy eleve telített piacra akarnak belépni, vagy egyszerűen olyan szolgáltatást kínálnak, amire senkinek nincs szüksége. Minden 100 bukásra ítélt startup-ra jut azonban egy, ami valóban eredeti és hasznos terméket kínál, és egy valós problémára nyújt megoldást.
A CNN szokásos évi összesítésében 10 ígéretes céget vesz górcső alá, amik jó eséllyel nyomt hagynak majd a világban: iparágakat alakítanak át, nemes célokat szolgálnak, segítenek a rászorulókon vagy egyszerűen csak megkönnyítik majd mindennapjainkat.
Ezek a startupok digitális találmányokat tesznek elérhetővé olyan analóg iparágakban mint a szállítmányozás és a raktározás, vagy pedig olyan új területekre törnek be mint a drónok kereskedelmi használata vagy az emberi mikrobiom feltérképezése.
Íme a CNN 10-es listája azokról a cégekről, akikre érdemes odafigyelni!
1. Airware
A civil felhasználású drónok rövid időn belül szorgos méhek módjára fogják életünket megkönnyíteni. Fotósok, mezőgazdászok, állami szervezetek fogják használni őket. Kamerák, barométerek, és egyéb szenzorok lesznek rajtuk, sőt, némelyiket kereskedelmi kézbesítésre fognak használni.
A sokféle felhasználási körű drónban egy valami közös lesz; az Airware cég platformja fog szoftveres támogatást nyújtani nekik - írja a CNN.
Várhatóan az év végére készül el a rendelet, ami meghatározza, hogy a drónok milyen útvonalakon közlekedhetnek az Egyesült Államok légterében. Az Airware meglehetősen bátor és jövőbetekintő volt, hiszen 2011-es indulása óta erre a törvényhozási aktusra alapozta tevékenységét. Az Airware eddig összesen 40 millió dollár tőkeinjekciót kapott.
---- Hova tegyük a limlomot? Hogyan lesz a semmi közepén wifi? ----
2. Boxbee
A cég szolgáltatása az Amerikában népszerű, de nem éppen helytakarékos storage unit-okra (garázs méretű, bérelhető tárolóhelyiségek) nyújt okos alternatívát. A Boxbee ügyfelei házhoz rendelnek egy kisebb bőrönd méretű műanyag dobozt, amibe beletesszik felesleges, használaton kívüli tárgyaikat, ruháikat. A dobozt ezután a cég elszállítja egy környező raktárhelyiségbe, ahol havonta 7.5 dollárért tárolják azt. Így aki nem akar havi 100 dollárért egy teljes tárolóhelyiséget kibérelni, az kap egy sokkal gazdaságosabb megoldást.
Mint ahogy az alapító is mondja, itt mindenki csak a felhasznált helyért fizet. Egyelőre csak New York-ban és San Francisco-ban működik a szolgáltatás, viszont a nemrég megkapott 2.5 millió dolláros befektetéssel további 3-4 városban szeretnének megjelenni.
3. BRCK
A BRCK (ejtsd: „brik”) egy tégla formájú internet router. Gond nélkül kapcsolódik helyi hálózatokhoz, wifihez és mobilhálózathoz, majd osztja szét a jelet akár 20 készüléknek vezetékes vagy vezeték nélküli hálózaton. Por- és vízálló, egy feltöltéssel 8 órán át használható.
A fenti jellemzők ismeretében nem nehéz kitalálni, hogy a készüléket a világ fejletlenebb részeire tervezték, ahol instabil az áram- és internetellátás, és kevésbé kiépített a digitális infrastruktúra. Nem csoda tehát, hogy a BRCK-et gyártó kenyai cég a „Ha Afrikában működik, mindenhol működni fog” szlogennel kampányol.
Kickstarter kampányukkal 172 000 dollárt gyűjtöttek, majd további 1,2 millió dollár befektetéshez jutottak.
Persze a piac is igényli a BRCK-et; eddig összesen 42 országból rendeltek az „internet-téglából”, meglepő módon a többnyire harmadik világbeli országok mellett az Egyesült Államok városoktól távoli részein is sokaknak szükségük van a készülékre.
---- Mire készülnek már megint a törvényhozók? Ki ez az ember a telefonkönyvemben? ----
4. FiscalNote
A FiscalNote cég terméke egy elemzőprogram, ami mesterséges intelligencia használatával előrejelzi, hogy a tagállami és szövetségi törvényhozó szervek milyen törvények elfogadására készülnek. Ez az olyan nagyvállalatoknak, amelyek erősen függenek az törvényhozási aktusoktól, aranyat ér. A tavaly nyáron alapított cég először 1,3, majd további 5,5 millió dollár befektetésre tett szert, és már most egy tucat Fortune 500-as ügyfelet tudhat magáénak.
A FiscalNote következő lépése egy olyan szoftver piacradobása lesz, ami az egy-egy szektort ellenőrző hatóságok (pl: FDA – Élelmiszer- és Gyógyszeripari Hatóság) rendeletalkotását fogja előzetesen közölni.
5. Humin
Noha az okostelefonok megjelenése valóságos technológiai forradalmat indított, a mobilos telefonkönyv használata nem sokat változott az évek alatt. Továbbra is abc-sorrendben listázódik több száz név és telefonszám, sokakról azt sem tudjuk, hogy mikor és miért kerültek a telefonunkba.
A Humin csapata olyan megoldást dolgozott ki a névjegyek tárolására és keresésére, ami a számok és nevek mögötti emberi kapcsolatokat is visszaadja. Az applikáció kontaktjainkhoz hozzárendel minden információt, amit az illető a közösségi felületeken megosztott magáról (pl: munkahely, lakóhely, ismerősi kör) és szemléletesen, grafikus csempéken jeleníti meg azokat.
Az app nagyon gyorsan az iOS áruház top 100-as listájába került. Itt az ideje elkezdeni pénzt termelni, a cég már dolgozik is a fizetős változaton, egyelőre titkos új funkciókkal.
---- Startup az űrben - Csomagküldés egyszerűen ----
6. Planet Labs
A korábbi NASA-alkalmazottak által alapított Planet Labs olcsó, kis méretű műholdakat juttat az űrbe, amelyek aztán nagy felbontású fényképeket készítenek a Föld felszínéről. Az így elkészült fotókból olyan globális folyamatokra vonhatók le következtetések, mint az erdőirtás és urbanizáció, de akár a mezőgazdasági termelésre vagy a természeti katasztrófák kezelésére vonatkozó hasznos információk is kinyerhetők.
Tulajdonképpen a bolygó változását figyelik, napról napra.
Mivel a Planet Labs szatellitjei kicsik (30x10x10 cm), és potyautasként felszerelhetők más cégek vagy akár a NASA rakétáira, olyan áron tudják kínálni szolgáltatásukat, ami a kereskedelmi felhasználást is lehetővé teszi.
A Föld legfejlettebb részeit eddig is rengeteg szatellit pásztázta, viszont az új, olcsó technológia lehetővé teszi, hogy az elmaradottabb területek alakulását is monitorozzák. A cég jövőbeni tervei között szerepel, hogy a felvételekből kinyert adatokat szabadon elérhetővé tegyék, ezzel új, kreatív felhasználási módokat ösztönözve.
7. Shyp
A Shyp a csomagküldést igyekszik megreformálni. A mobilalkalmazással lefényképezzük az elküldendő tárgyat, majd megadjuk az átvevő címét. Ők a számos futárszolgálat (FedEx, UPS, DHL, stb.) ajánlatai közül kiválasztják a legkedvezőbbet, azok 20 percen belül elszállítják a küldeményt egy közeli raktárba, ott a Shyp becsomagolja, majd a futárszolgálat továbbviszi az átvevő címére.
Hogy a Shyp-nek ez miért éri meg? Mi, a feladók a futárszolgálatok teljes díját fizetjük a Shypnek, míg a Shyp a nagymennyiségű megmozgatott árura tekintettel kedvezményes árat fizet a futárszolgálatnak.
Jó startuphoz méltóan San Francisco-ban és New York-ban indult a szolgáltatás, de már most, fél évvel és 25 000 kézbesített küldeménnyel később további városok meghódításán munkálkodnak az alapítók.
---- Szemész-műszer telefonból - Vásárlás egy ujjmozdulattal - Mit árul el rólunk a székletünk? ----
8. Smart Vision Labs
A Smart Vision Labs készüléke tulajdonképpen egy iPhone-ra szerelhető szemészműszer. Teszteli a látáserősséget, a hozzá tartozó applikáció pedig egy felületet biztosít az orvosnak, hogy felírja a megfelelő szemüveget. A látáserősséget, illetve a szem ún. refraktív hibáit olyan ormótlan gépekkel mérik, amelyeknél egy keret stabilizálja a páciens állát, és onnan kell a betű- vagy számalapú skálát leolvasni. Ennek a gépnek azért hordozható verziója is létezik, akkora, mint egy pirítóssütő, és nagyjából 30 000 dollárba kerül. A Smart Vision Labs készüléke ezzel szemben kompakt, csak 4000 dollárba kerül, és legalább olyan pontos méréseket végez, mint elődje. Természetesen a hozzá tartozó applikáció felhő-alapú, így pl. a gyerekorvos által elvégzett mérés adatait a szemész rögtön elemezni tudja.
A nemes cél érdekében indított projekt szerencsére komoly figyelmet és elismerést kap; a cég nemrég nyerte el az 1 millió dolláros Verizon Powerful Answers díjat.
9. Spring
A Spring egy mobilos applikáció, ami tulajdonképpen egy látványos piacteret kínál a brandeknek. Egy Instagram-szerű, fényképes feedben pörgethetjük kedvenc márkáink portékáit, és vehetjük meg a nekünk tetszőket. A trükk éppen a veszélyesen könnyű és gyors vásárlásban rejlik; előre regisztráljuk fizetési adatainkat, majd egyetlen ujjmozdulattal választjuk ki a kívánt terméket és véglegesítjük a megrendelésünket. A cég természetesen a tranzakciókból levett jutalékból él, minden bizonnyal nem is rosszul. Eddig több mint 900 márka használja a platformot, a befektetők pedig nagy tétben fogadnak a további sikerre; a Spring a hetekben kapta meg szokatlanul nagy, 7,5 millió dolláros magvető befektetését.
10. uBiome
A cég mikrobák (az emberi sejtnél kisebb méretű élőlények) elemzésével és összehasonlításával foglalkozik. 89 dollárért küldenek nekünk egy székletminta-vételi szettet és egy, az életmódunk legkülönfélébb részleteire vonatkozó kérdőívet. A levett mintát és a kitöltött kérdőívet visszaküldjük a laborukba, ahol biológusaik nekilátnak az elemzésnek. A mintában található mikrobákat összevetik az adatbázisukban található 15 000 másik páciensével, majd a hasonlóságok és a többiek válaszai alapján csoportokba sorolnak minket (pl: mikrobáink állapota olyan, mint egy bizonyos korosztályba tartozóké/a túl sok alkoholt fogyasztóké). Az így felfedezett egyezések alapján nem diagnosztizálnak betegségeket, de figyelmeztetnek arra, hogy változtatnunk kell életmódunkon.
A uBiome bővíteni szeretné szolgáltatását, a jövőben a cég maga mellékelne életmódváltással kapcsolatos javaslatokat a visszaküldött eredményekhez.