Csökkent tavaly a Renault profitja, miután negyedik éve folytatódott az európai kereslet csökkenése és élesedett az árverseny. Az adó és kamatfizetés, valami az egyszeri költségek leírása előtti eredmény 0,7 százalékkal csökkent egy év alatt, 1,09 milliárd euróra, a 2010-es 1,1 milliárd euróról. Az elemzők is nagyjából erre számítottak. Közben a nagy hazai rivális, a Peugeot Citroen még nagyobb, 27 százalékos esést könyvelhetett el 2011-ben. A nagy esés hátterében az áll, hogy a Peugeot nagymértékű készletcsökkentést hajtott végre tavaly a kereslet csökkenése miatt - írja a Bloomberg.
A Renault a folytatást illetően is egyre pesszimistább. Előrejelzésük szerint idén 3-4 százalékkal eshet vissza az európai autópiac, így ez már az ötödik csökkenő év lesz. A vállalat korábbi bejelentése szerint 1,16 eurót fizetnének osztalékként, azonban több elemző szerint is el kell kezdeni felkészülni arra, hogy az osztalékot inkább az idei és jövő évi veszteségek kompenzálására költi majd a Renault.
A cég eladási mutatói egyébként nem voltak annyira rosszak. A globális szállítások, tehát amikben benne vannak a nem európai piacok is, 3,6 százalékkal bővültek, rekordszintű, 2,72 millió személyautóra és könnyű teherautóra, több mint kompenzálva az európai visszaesés okozta kiesést. Az éves eredmény 9,4 százalékkal ugrott, 42,6 milliárd euróra. Mindeközben az összeurópai autópiac európai eladásai 1,4 százalékkal estek tavaly, 13,6 millió darabra. A Renault és Peugeot egyaránt 8 százalékkal kevesebb autót értékesített hazai terepen, mint egy évvel korábban.
Miközben az európai piacok szenvednek, jelentős fellendülés és keresletbővülés kezdődött a BRIC országok (Brazília, Oroszország, India, Kína) piacain. Tavaly Brazília a második helyre taszította le Németországot, mint a Renault legnagyobb vásárlója. A brazil eladások 21 százalékkal ugrottak éves alapon. Ennél is brutálisabb növekedést mutatott az orosz autópiac, ahol a Renault 60 százalékkal több autót adott el tavaly, mint 2010-ben. Oroszország így a francia cég negyedik legnagyobb vásárlója lett a 2010-es kilencedik hely után.
A Renault készpénzállománya 1,08 milliárd euróra bővült tavaly év végén, ez pedig bőven meghaladja a célul kitűzött félmilliárd eurót. A bővülő készpénzállomány az adósságállományt csökkenti és nem csak a Renault-nál. Az európai autógyártás nettó összes adóssága tavaly év végére 299 millió euróra esett az egy évvel azelőtti 1,14 milliárd euróról. A Peugeot, amely a német Volkswagen után a második európai autógyártó tegnap bejelentette, hogy eladja ingatlanállományának egy részét és a Gefco logisztikai cégben meglévő részesedését, miután az adóssága egy év alatt több mint megduplázódott. Míg 2010-ben még csak 1,6 milliárd, addig tavaly már 3,4 milliárd euró volt.