Korábban a városfejlesztési irányokat felvázoló Podmaniczky-programban is helyet kapott a 2-es metró és a HÉV vonalának összekapcsolása, megkönnyítve ezzel az agglomerációból ingázók közlekedését. A terv megvalósítása helyett végül a metró végállomását újították fel, 1,2 milliárd forintért, az összekapcsolásból nem lett semmi. Azt több szakmai anyagában is támogatta a VEKE, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) mostani vezérigazgatójának, Vitézy Dávidnak az "alma matere". Az eredeti elképzelések szerint a sínpárokat a föld alatt kapcsolták volna össze.
Vitézy Dávid (fotó: Wikipedia) |
Az igazgató most a Blikknek nyilatkozva erősítette meg, valóban készülnek arra tervek, hogy a föld felett pár méterrel összekapcsolják végre a HÉV-et és a metrót. A tervek elkészítésére a BKK az Európai Uniótól kapott támogatást. A legújabb elképzelések szerint a sínpályát már a Pillangó utcánál megemelnék és egy hídon keresztül jutna át a Fehér út felett az Örs vezér térre, ahol a HÉV mostani végállamosa van. Az összekötéssel nemcsak az átszállás lenne egyszerűbb, a tervek szerint ugyanis a szerelvények egy része a metró budai végállamosától egészen Gödöllőig közlekedne, egy részüket pedig visszafordítanák Rákosfalvánál a város irányába. A 2007-ben átadott felújított Örs vezér téri metróvégállomás ezzel megszűnne, vagy a felüljárón, vagy a mostani HÉV-végállomáson alakítanának ki új állomásokat.
Csak az összekapcsolás 10-15 milliárd forintjába kerülne a városnak, de ez még nem minden. A gödöllői HÉV Európa-szerte egyedülálló abban, hogy a bal oldalon közlekedik - vagyis a pályát teljesen át kellene állítani a jobb oldali közlekedésre, hogy a metró szerelvények tovább haladhassanak. Le kellene cserélni a kiöregedett HÉV-szerelvényeket is - a projekt költségeit ezek az elemek már alaposan megdobják.
Idén 500 millió forintot biztosít a főváros a 3-as metró infrastruktúrájának javítására, ebből egyebek mellett 600 méter hosszan kicserélik a legrosszabb állapotú vágányokat. Elképzelhető, hogy több átmeneti intézkedést meg kell hozni, így sebességkorlátozásokat (erre már eddig is volt példa) és járműkivonásokat is, hogy az üzembiztonságot fenntartsák a 3-as vonalon. Részletek >>> |
Vitézy szerint nincs még konkrét terv, amelyet elfogadtak volna a pályák összekötésére, vélhetően a legolcsóbb megoldást fogják választani majd. A vezérigazgató szerint a magasvasút nem zavarná a környék városképét és nem lenne zajosabb a mostani állapotoknál.
Szinte biztos, hogy egy ideig csak álom marad a projekt, a budapesti költségvetésnek a 4-es metró befejezése is igen nagy teher. A most induló legnagyobb városfejlesztési projekt, az 1-es és 3-as villamosok vonalának meghosszabbítása és felújítása is döntően uniós pénzből történik, a város nem tudná kigazdálkodni a 41 milliárdos fejlesztés árát.