Tarlós István hangsúlyozta: 2012-ben az üzembiztonságot garantáló intézkedéseket tudják megtenni, ezek során az elsődleges az utasok biztonsága. Hangsúlyozta, hogy nem "bagatellizálják el" a 3-as metró problémáját, a vonal nagyon leromlott állapotban van részben a kora, részben pedig építési hiányosságok miatt, a teljes felújítás megkezdése azonban 2013-ban nem lehetséges. Megjegyezte: a jövő évi felújításhoz már 2006-ban meg kellett volna kezdeni az előkészítést, de előző városvezetés mindent alárendelt a 4-es metróprojektnek.
Túl sok forrást kötött le a 4-es metró
A főpolgármester kifejtette: a 4-es metró első szakaszának költségeiből megoldhatták volna többek között a 3-as metró teljes felújítását és járműcseréjét, villamosvonalak felújítását, HÉV-szerelvényeket és ezer buszt tudtak volna lecserélni. Tarlós István azt mondta, a 4-es metró 2013-ig az összes fejlesztési forrást lekötötte, miközben a fővárosnak egyre nagyobb forrásokat kellene a BKV-ra költenie, több felújítás, beruházás pedig elmaradt a BKV-nál és a fővárosban is.
A főpolgármester beszámolt arról, hogy kérték a Nemzeti Közlekedési Hatóság segítségét is, valamint elrendelték a 3-as metró infrastruktúrájának felülvizsgálatát. A korlátozások egy része megszüntethető, ha idén a teljes vonalon, összesen 600 méter hosszan kicserélik a legrosszabb állapotú vágányokat - tette hozzá.
A jövőbeni felújításokkal kapcsolatban kifejtette, fokozzák a tűzvédelmet az állomásokon, felgyorsítják a járműcserét a 2-es vonalon, így a 3-ason több, régebbi szerelvényt is le tudnak selejtezni. Közölte továbbá: 2011-ben felkérték a Budapesti Közlekedési Központot (BKK), hogy kezdjék el az uniós források igénybe vételéhez a pályázati dokumentáció elkészítését, így a 2014-től induló új ciklusban közösségi forrásokra is pályázhatnak.
Egyre nagyobb kockázattal működik a 3-as vonal
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója azt mondta, elképzelhető, hogy több átmeneti intézkedést meg kell hozni, így sebességkorlátozásokat és járműkivonásokat is, hogy az üzembiztonságot fenntartsák. Hozzátette: egyre többet kell a metróvonalra költeni és egyre nagyobb kockázattal működik a 3-as vonal.
Mint mondta, ultrahangos vizsgálatot végeztek, a legkritikusabb állapotban a sínszálak vannak, ezeket jövőre 35 kilométer hosszan le kell cserélni, ez mintegy 2 milliárd forintból megvalósítható. Ekkor jó állapotú, de használt szálakat építenek be, mert teljes felújítás előtt nincs értelme újakat használni. A BKV-nak minden évben van 8-10 milliárd forint beruházási kerete, ebben a 3-as metró most prioritást élvez, ebből az összegből szeretnék kigazdálkodni a felújítás összegét - tette hozzá.
Tarlós István kérdésre válaszolva azt mondta, reméli, nem kerül sor arra, hogy a leromlott műszaki állapot miatt le kell zárni, vagy korlátozni kell a 3-as metró forgalmát, de mivel a pálya általános műszaki átvizsgálása előtt állnak, nem meri kijelenteni, hogy ez kizárható. A főpolgármester szombaton elrendelte a hármas metró teljes pályaszakaszának felülvizsgálatát és az esetleges felelősség megállapítását a hármas metró "évtizedes általános elhanyagolt állapotáért".