A szerdai kormányülésen ismét elővették a BKV ügyét, és a kabinet úgy döntött, hogy segít a nehéz helyzetben lévő fővárosnak, és a kormány megadja a szükséges bankgaranciát, amivel átütemezhetővé válnak a társaság hitelei. Idén tavasszal közel 40 milliárd forintot kellene visszafizetnie a fővárosnak, a következő határidő vészesen közeleg: március 19.
Ha nem sikerül átütemezni az adósságot, és a kormány segítsége nélkül erre kevés az esély, akkor a BKV leállhat március közepére, vagyis csődbe mehet a közlekedési cég. Az InfoRádió úgy tudja, a kormány és a főváros között arról is egyezség született, hogy a 2013-13-as normatív támogatásokról minél hamarabb megegyeznek, bár konkrét határidő nincs. Ez pedig azért is érdekes, mert a kormány többek között ezen a tételen keresztül is spórolna, hogy a következő évi deficitcélt teljesíteni tudja.
Lépéskényszerben (Fotó: BKV) |
A kormányban is egye több ötlet kerül elő arra, honnan lehetne forrást találni a BKV megmentésére, a munkáltatók terhének növelése mellett (ők fizetnék a dolgozók belföldi és helyközi utazását) újabb adók bevezetése is előkerült. Konkrét döntés egyelőre nincs, Tarlós István már elkészítette a BKV hosszú távú működtetéséről szóló koncepcióját (egy hasonló tervezetet bő egy évvel ezelőtt már eljuttatott a főváros az NGM-hez, Matolcsy György azonban nem reagált a fejlesztési tervekre, a helyzet azóta változott, most már válságmenedzselésre van szükség).
Még nem tudni, hogy miként kezelik a BKV adósságállományát: vagy hosszabbítják a meglévő hitelek lejáratát vagy újabb kölcsönöket vesz fel a főváros. Tarlós István a helyzet rendezéséről 3 hete tárgyalt a Miniszterelnökséget vezető államtitkárral, Varga Mihállal. A felek álláspontja az év eleji fagyos hangulathoz képest annyit változott és közeledett egymáshoz, hogy célként fogalmazták meg: a BKV nem állhat le.