Amióta hihetetlenül alacsony szintre esett a belépési küszöb a vállalkozók világába, a pénz, mint szűrő eltűnt, lehetőséget adva rengeteg embernek arra, hogy a saját álmaiknak dolgozzanak és egyszer valósággá kovácsolják azokat. Az ehhez szükséges mentalitás azonban nem mindenkiben van meg, bár minden tanulható. Az Entrepreneurship cikke alapján megnéztük, melyik nyolc embertípusnak lehet a legnehezebb egy vállalkozás felvirágoztatása:
Az "ötletember"
Ők azok, akik szeretnek arról beszélni, hogy mennyi nagyszerű ötletük van, és mindegyik megváltaná az emberiséget. Egy baj van csak: sosem kezdik el a megvalósításukat, így ezek a forradalmi ötletek megmaradnak annak, amik: gondolatnak.
Aki nem akar tanulni
Azok, akik azt hiszik a vállalkozásfejlesztés csak az iskolapadból elsajátítható tudás, valószínűleg egy kő alatt éltek eddig: az internet rengeteg lehetőséget kínál a tanulásra, és akár a legnagyobb egyetemeken is hallgathatunk előadásokat a hálószobánkból.
Aki fél a bukástól
Megírtuk már mi is sokszor: az európai vállalkozói mentalitás egyik rákfenéje a bukástól való félelem. Aki itt elveszíti a vállalkozását, az egy megbélyegzett ember. Ezzel szemben az Egyesült Államokban van olyan befektető, aki kifejezetten olyan vállalkozót keres, aki már bukott el céget. Miért? Mert aki átesett a tűzkeresztségen tudja, milyen felelősséggel jár egy vállalkozás működtetése és van kellő tapasztalata ahhoz, hogy ne kövesse el még egyszer ugyanazokat a hibákat. Másrészt azok, akik legyőzik a félelmeiket, jobban kedvelik a kockázatokat. Kockázat nélkül pedig nincs nyereség.
Aki fél a sikertől
A siker kapujában a legkönnyebb minden eddigit elbénázni: megnövekedett terhelés, a közvélemény figyelme, a sokasodó partnerek hatásai mind alááshatják az eddigi teljesítményünket egész addig a pontig, hogy a célvonal előtt esünk össze. Egy vállalkozó hidegfejjel kezeli a sikert és tudja, hogy tanulhat ebből is.
A tökéletességet választja a gyakorlatiasság helyett
Rengeteg vállalkozó dolgozik ugyanazon a projekten éveken át, hogy újra és újra és újra és újra megpróbáljon valami hangyányival jobb terméket letenni az asztalra. A nagy munkában csak azt felejtik el a perfekcionisták, hogy a világ közben elmegy mellettük: mire elkészülnek, már senkit sem érdekelnek. A pragmatikus megoldás azonban az agilis fejlesztés: az alaptermék piacra dobása, majd annak fejlesztése a visszajelzések alapján, egészen a sikerig.
Aki ágyúval lő a verebekre
Az egyik kulcsfontosságú képesség egy vállalkozás életében a fókusz: az a cég, amely túl sok mindenben akar jó lenni, végül semmiben sem lesz az. Válasszuk ki a megfelelő szegmensünket, állítsunk fel egy fontossági sorrendet és fejlesszünk így.
Aki áthárítja a felelősséget
Mint az életben is, itt is könnyebb másokat és mást hibáztatni, ha kudarcot vallunk. A legjobb hozzáállás viszont az elfogadás és a tanulás. Nincs olyan akadály, amit ne lehetne elhárítani egy kis kreativitással és átszervezéssel.
Aki nem vezető, önindító, vagy döntésképtelen
Ők azok, akik még az előző kor szerint élnek: elfogadják azt, amit mondanak nekik, és szeretik a hibákat keresni, hogy aztán áldozatok lehessenek. A vállalkozói attitűd ezzel szemben teljesen más. Saját magának kell megoldania a problémákat, másokat kell vezetnie és példaként kell állnia a többiek előtt.
Ha sikerül elkezdeni kiküszöbölni a fenti hibákat, máris elindultunk a vállalkozóvá válás útján. Ha magunkévá tettük a mentalitást, már csak szorgalom és szenvedély kérdése a siker.