Az ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) 2012 harmadik negyedévében végzett felmérése olyan szakemberek megkérdezésén alapul, akik kevesebb, mint 10 éve alapították saját vállalkozásukat és bevételük már a második üzleti év után meghaladta a 300 000 dollárt. A felmérés célja az induló kis- és középvállalkozások gazdaságra gyakorolt hatásának vizsgálata volt és a nyugat-európai ill. a BRICSA (Brazília, Oroszország, India, Kína és a Dél-afrikai Köztársaság) régiók vállalkozóit vizsgálta.
Miért vállalkoznak a vállalkozók?
Az ACCA kutatása szerint négy olyan motivációs tényező van, mely minden sikeres kezdő vállalkozóra igaz:
1. „Soha ne mondj le az álmaidról!”
A legfontosabb és a leginkább ösztönző szempont. Az összes válaszadó 68 százaléka szerint nagy hatással volt életükre egy régóta dédelgetett álom, melyet mindig is meg akartak valósítani és végül belevágtak a saját üzletbe. Oroszország kivételével – ahol mindössze a harmadik legfontosabb befolyásoló tényezőként említették – majd minden országban első vagy második helyen jelölték meg.
2. „Légy résen!”
A második legmotiválóbb tényező a piaci lehetőségek időben történő felismerése és kiaknázása. A megfelelő helyzetfelismerés az összes válaszadó 67 százaléka számára adta meg a kezdő lökést az üzlet beindításához, de a legopportunistább tagok egyértelműen az USA, Kína, a Dél-afrikai Köztársaság és Németország válaszadói közül kerültek ki, ahol több mint háromnegyedük (76 %) lépett a tettek mezejére a megfelelő alkalom felismerésekor.
3. „Légy a magad ura!”
Komoly pszichés tényezőnek bizonyult saját malmunkra hajtani a vizet valaki másé helyett. 66 százalékkal legalábbis a harmadik leggyakrabban említett ok arra enged következtetni, hogy sok vállalkozó korábban teljes foglalkoztatottságban állt, de megunta, hogy nem rendelkezik a saját idejével és tudásával.
4. „Keress sok pénzt!”
Talán a leglogikusabb indoknak tűnik egy saját vállalkozás beindításakor, mégis lecsúszott a képzeletbeli dobogóról a sok pénz keresetének lehetősége. Mindössze az összes válaszadó fele említette ugyanis ösztönző hatásként. Igaz, árnyalja a statisztikát, hogy míg az amerikai, kínai és brazil válaszadók több mint 70 százaléka gondolkozik színtiszta profitban, addig a spanyolok mindössze 18, az olaszok pedig csak alig 3 százaléka kezdett bele az üzletbe a hirtelen meggazdagodás reményében.
Európában nincsenek határok
A külföldi piacok felé történő terjeszkedés elsősorban Európában jellemző, ahol a vizsgált kkv-k háromötöde tekintett már a saját piacain is túlra. Ezzel szemben a BRICSA országok mindössze kevesebb, mint fele, az amerikai cégek pedig alig háromötöde gondolkozik külföldi terjeszkedésben. Az ACCA összeállítása szerint ennek oka vélhetően a piacok méretében tapasztalható különbségek miatt alakult ki, a kutatásból ugyanakkor kiderül, hogy a külföldi piacokon is aktív cégek alapvetően gyorsabb ütemben növekednek.
Mennyit lehet kaszálni?
A vizsgált cégeknek szerény elvárásaik vannak a jövővel kapcsolatban. A legoptimistább kkv-k Brazíliából kerültek ki, ahol a bevételek megduplázását várják a következő három évben, Kínában pedig 75 százalékos növekedést jósolnak. A leginkább borúlátóbbak a nyugat-európai vállalkozók, főleg a németek, akik mindössze 25 százalékos növekedésben reménykednek.
Miből indítsunk vállalkozást?
Az ACCA felmérésében részt vevő vállalkozók jelentős hányada (60-80 százalék) az induláshoz szükséges tőkét saját maga biztosította korábbi megtakarításaiból vagy egyéb kölcsönökből, például a családjuk, illetve barátok támogatásából. Az eurozónában ez a tendencia különösen magas arányt mutat: a belga válaszadók 97 százaléka, a franciák 89 százaléka és a németek 90 százaléka gazdálkodott a korábban félretett pénzéből (is).
A másik jellemző megoldás, hogy külső forrásokra támaszkodtak, jellemzően vállalkozói hitelek vagy pályázati pénzek formájában. Szembeötlő azonban, hogy a legtöbb válaszadó szerint a bankok nem igazán rendelkeznek kidolgozott stratégiával a startupok finanszírozására, ami hosszútávon jelentősen csökkentheti a versenyképesség javítását.
Kínában a legaktívabbak a nők
Arányaiban a legkevesebb női vállalkozó Spanyolországban (9%), míg a legtöbb Kínában figyelhető meg (26%). Európa többi országában jellemzően 20 százalék körüli volt a női válaszadók aránya, valamivel emancipáltabb ugyanakkor az USA a maga 22 százalékos mutatójával. Az átlagéletkort tekintve Kínában már 35 éves kortól a maguk lábára állnak a vállalkozók, ezzel szemben a britek, a franciák és a németek kivárnak és átlagosan csak 46 évesen mernek belevágni álmaik megvalósításába.
Az adófizetés nagy visszatartó erő
A legfőbb gátló tényezőként a kutatásban résztvevők egyértelműen a makrogazdasági helyzetet jelölték meg. Az adózás kérdése is sok fejtőrést okoz a vállalatvezetőknek, egyedül az indiai válaszadók értékelték pozitívnak adózási rendszerüket, minden más országban inkább csak hátrányként élik meg. Az ACCA felmérése szerint szintén jelentős problémának tartják a megfelelő szakemberek megtalálását és megtartását, a nyugat-európai országok 40 százaléka küszködik szakemberhiánnyal.