A PwC első Magyarországi Vezérigazgató felmérése - melyben 9 iparág 70 hazai nagyvállalata vett részt - szerint a magyar vezérigazgatók sok szempontból hasonlóan vélekednek a világgazdasági helyzetről, mint a globális felmérésben megkérdezett igazgatók. A globális és a magyarországi kilátásokat továbbra is bizonytalanság jellemzi, emiatt hazánkban a vezérigazgatók négyötöde szkeptikus a a makrogazdasági élénkülést illetően az elkövetkező 12 hónapra vonatkozóan. A felmérés szerint a cégvezetőknek mindössze 15 százaléka reménykedik növekedésben.
A vezetők közel fele vállalatuk növekedésére számít
Lőcsei Tamás a felméréssel kapcsolatban elmondta, hogy a gazdasági kilátások ellenére a saját vállalatukkal kapcsolatban a vállalatvezetők jóval optimistábban tekintenek a jövőbe. A hazai vállalatvezetők 47 százaléka véli úgy, hogy a vállalatuk a következő 12 hónapban növekedést fog elérni, az elkövetkező 3 évben pedig 78 százalékuk számít vállalatuk fellendülésére.
A felmérés szerint a növekedési esélyeket a magyar vezérigazgatók az új termékek és új szolgáltatások fejlesztésében látják, mindezek mellett a hazai piacra kívánnak fókuszálni szemben a globális felmérés eredményeivel, ahol a vállalatvezetők a feltörekvő országokra összpontosítanak. Magyarországon is gondolkodnak a cégek összeolvadásokban és felvásárlásokban, így realizálják a vállalatok, hogy a kooperáció jelenthet megoldást a válságra.
Az eredmények alapján a hazai vállalatvezetők egy másik kiemelt fontosságú területnek az ügyfélkapcsolatok területét jelölték meg, melyre nagy hangsúlyt fektetnek a vezérigazgatók, elsősorban a meglévő ügyfelekkel való kapcsolat javítása a céljuk. Mindezek mellett a stratégia és a szervezeti hatékonyság növelésére szeretnének több időt fordítani a vezetők.
A bizonytalan gazdasági környezet jelenti a legnagyobb kockázatot
Rolek Ferenc, az MGYOSZ alelnöke |
A tehetséggondozással kapcsolatban Rolek Ferenc, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének alelnöke elmondta, hogy a hazai vállalatoknak mindössze 3 százaléka említette meg a tehetségmenedzsmentet, mint kiemelt fontosságú tényezőt, ez az arány a globális felmérés eredményétől jóval elmarad. A szakértő szerint az adat szoros kapcsolatban áll azzal, hogy rövid távon kevesen várnak növekedést, így nem akarnak több embert alkalmazni. Hozzátette, hogy ugyanakkor a vezetők tudatában vannak tehetségmenedzsment fontosságának, annak, hogy hosszútávon meghatározó tényező a vállalat fejlődése szempontjából. A vállalatvezetők jelenleg elsősorban a meglevő emberek megtartására törekednek.
A vezérigazgatók a növekedést érintő kockázatok között említették meg a bizonytalan, kiszámíthatatlan hazai és globális gazdasági környezetet. Kiemelt kockázatként értékelték az árfolyam ingadozásokat, valamint az államháztartási hiány mérséklésére irányuló adóemelési intézkedéseket. A cégvezetők a szabályozás területén a kiszámíthatóság iránti igényüket fejezték, külön tekintettel a gazdaságpolitika területére.
A létszámleépítés is terítéken van
A vezérigazgatók a létszámmal kapcsolatos terveikről elmondták, hogy a következő 12 hónapban 34 százalékuk a létszám további csökkenésre számít 30 százalékuk változatlan, 14 százalékuk még nem tudja, valamint 22 százalékuk további növekedést prognosztizált. A stratégiával kapcsolatban elmondták, hogy a vállalatok 95 százalékának létező stratégiája van 59 százalékuk pedig meg is valósította stratégiáját az elmúlt évben. Az öt legfontosabb stratégiai célként a növekedés és a piaci részesedés emelését, a profit megtartását, az üzleti innovációt és fejlődést jelölték meg. A felmérésben kiderült, hogy a vállalatok költségcsökkentő akciókba kezdtek, így a kiszervezés, a folyamat hatékonyság növelése továbbra is az első helyen áll a vállalatok stratégiájában.
Lőcsei Tamás végezetül elmondta, hogy a vállalatok a következő évben egy túlélési stratégiát fognak alkalmazni, melynek részét képezik az óvatos beruházások, az erősségekre történő koncentrálás, valamint a költségek csökkentése. A felmérés szerint a hazai vállalatvezetők olyan mértékű bizonytalanságot látnak a gazdasági, a szabályozói környezetben, hogy kivárás stratégiáját fogják alkalmazni a következő egy évben. Hozzátette, hogy a költségátstrukturálási programokat a kevésbé nehéz helyzetben lévő vállalatok is alkalmaznak gondolva a jövőre.