Nem kevesebb, mint 943 582 induló és érkező utast fogadtak és indítottak a budapesti repülőtérről az év nyolcadik hónapjában, ami 9,2 százalékkal haladta meg a tavaly augusztusi forgalom mértékét – írja a Budapest Airport. Ráadásul a növekedés motorja immár nem pusztán a repülőgépek jobb kihasználtságában, a nagyobb load factorban rejlik. Most már határozottan érződik az idén elindított új járatok hatása is, hiszen a repülőgépmozgások száma is 3,1 százalékkal lett magasabb, mint tavaly ilyenkor. Egészen pontosan 7 999 fel- és leszállást rögzítettek augusztusban.
Új járatok Keletre, Nyugatra
A megnövekedett légi forgalom számos új járat elindításához is köthető: idén startolt az Air Serbia a naponta közlekedő belgrádi járattal, a török Pegasus Airlines isztambuli járatot nyitott, új a nyári szezonban a Vueling barcelonai járata és újnak számít a Transavia France Párizs Orly-ra közlekedő járata. Emellett egy sor, már itt lévő légitársaság is nyitott új járatokat vagy bővítette a heti járatszámot, esetleg nagyobb gépeket állított forgalomba.
Több a külföldi, többet is költenek A Magyarországra látogató külföldiek háromnegyede egy napnál rövidebb ideig tartózkodott hazánkban. 2014 II. negyedévében 10,8 millió külföldi vendég érkezett, ebből 8,0 millió fő egyetlen éjszakát sem töltött el az ország területén – írja a KSH új „Statisztikai tükör” című kiadványa. A II. negyedévben 2,4 százalékkal több külföldi látogató érkezett hazánkba, mint egy évvel korábban. A turisztikai célú utak száma 6,3 százalékkal nőtt, a nem turisztikai célú utaké változatlan. A külföldiek utazási kiadásai – folyó áron – 8,9, ezen belül a turisztikai kiadások 13 százalékkal emelkedtek, az egyéb utazási célhoz kapcsolódó költések 2,0 százalékkal csökkentek. A magyar lakosság 5,7 százalékkal többet utazott külföldre, kiadásaik 13 százalékkal nőttek. Az év II. negyedévében az utasforgalmi szolgáltatások többlete 221 milliárd forint (722 millió euró) volt, 13 milliárd forinttal több, mint a bázisidőszakban. A turisztikai import és export értéke 2014. II. negyedévben – folyó áron – a szolgáltatás-külkereskedelmi forgalom 13 és 26 százalékát tette ki. Ez az arány az előző év II. negyedévében 12, illetve 25 százalék volt. |
Az Emirates már megkezdte a jegyárusítást az október végén induló napi dubaji járatára, amelyet ráadásul mindjárt egy széles törzsű Airbus A 330-assal géppel indít. A Wizz Air pedig nemrégen jelentette be, hogy jövőre újabb, sorrendben 9. gépet hoz budapesti bázisára, ami 15 százalékkal növeli a kapacitásait.
Kilencmillió utas is lehet
„Az év eleje óta masszívan növekszik az utasforgalmunk... mindenképpen meg kell említeni a gazdasági növekedést és Magyarország egyre nagyobb turisztikai vonzerejét a külföldiek számára” – írja a Budapest Airport. A Szegedi Egyetemmel közösen végzett kutatásuk azt mutatta ki, hogy minden egymillió főnyi növekedés az utasforgalomban körülbelül 1300 új munkahelyet generál a repülőtéren és a városban. A Budapest Airport előrejelzése szerint, ha a mostani trend folytatódik, úgy az év végére az utasforgalom meghaladhatja az évi kilencmillió főt, ami rekordnak számít a repülőtér történetében.
A forgalmi statisztikák élén toronymagasan vezet London a második helyezett Párizs előtt, utána Frankfurt következik, majd Amszterdam és Isztambul feljött az ötödik helyre.
A Lufthansa is szépen gyarapodott
Jelentős bővülést ért el a Lufthansa Magyarországon 2014 januárja és júliusa között: a légitársaság 393 000 utast szállított az év első hét hónapjában, ami két százalékos bővülésnek felel meg – írja a társaság közleménye. A magyarországi utasok jegyvásárlása hat százalékos többletet mutat az előző év hasonló időszakához képest. A Lufthansa Csoport többi tagja közül az Austrian Airlines hét, míg a Brussels Airlines 26 százalékkal több utast mondhat magáénak. A Lufthansa magyarországi kínálata évek óta stabil, hiszen hetente 66, a Lufthansa Csoport pedig 127 járatot üzemeltet Budapest és Európa főbb városai között.
A Brussels Airlines márciusban életbe lépő új menetrendje szerint az első járat reggel 6:30-kor indul Budapestről, míg az utolsó járat 20:50-kor száll fel Brüsszelből Budapest irányába, ennek köszönhető a Brussels Airlines 26 százalékkal magasabb utasszáma. Szeptembertől pedig nagyobb, Airbus A319-es gépek közlekedtetésével 30 százalékkal növeli kapacitását a légitársaság a belga és a magyar főváros között – írják.
Jó volt a kihasználtság
A magasabb utaslétszámot jobb kapacitás-kihasználtság mellett érték el a légitársaságok: a Lufthansa 71,3 százalékot ért el (+2 százalékpont), a Swiss 84 százalékos kihasználtsága nyolc százalékponttal magasabb, az Austrian Airlines 72 százalékos eredménye 6 százalékpontos bővülésnek felel meg, míg a Brussels Airlines gépei 87 százalékos kihasználtsággal repültek az év első hét hónapja során.
Nőtt a nyeresége is
Minden útvonalat figyelembe véve a Lufthansa 20,6, míg a Lufthansa Csoport 35,9 százalékos piaci részesedéssel továbbra is piacvezetők Magyarországon a hagyományos légitársaságok között – írja a közlemény.
A Lufthansa 114 millió eurós operatív eredménye 41 millió euróval magasabb, mint az előző év hasonló időszakának eredménye. A csoport 2014 első féléve során 196 millió euróval többet, összesen 1,6 milliárd eurót fordított beruházásra, amelyből 1,3 milliárd jutott új, korszerű repülőgépek beszerzésére, illetve a flotta modernizációjára – teszik hozzá.