Idén július 31-ig volt érvényes az elvitelre vagy házhozszállítással értékesített étel- és alkoholmentesital-forgalomra vonatkozó kedvezményes áfa, amelynek bevezetéséről a kormány még a tavaly év végén döntött.
Az ágazat szereplői egyértelműen nagy segítségnek találták a teher 27 százalékról 5 százalékra történő csökkentését laptársunk, a Piac & Profit korábbi cikke szerint, hiszen a becslések szerint mintegy 100 milliárd forinttal kevesebb áfát kellett befizetni a cégeknek. A kedvezményes áfakulcs eltörlése óta eltelt több mint egy hónap, és a tapasztalatok azt mutatják, hogy a vendéglátóhelyek többnyire áthárították a 22 százalékos különbséget a fogyasztókra, ám az árakat más tényezők is feljebb srófolták.
Gendur András, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének gasztronómiai társelnöke lapunk megkeresésére elmondta, hogy az esetleges áremelkedésben több tényező is közrejátszott, hiszen az áfakulcs változásán kívül egyéb körülmények is drágítják az üzemeltetést.
A szakember szerint a megnövekedő bérigények mellett
a vendéglátóhelyek jelentős élelmiszer-alapanyag drágulást is tapasztaltak, ezért nehéz konkrétan számszerűsíteni az áfakulcs újból megemelkedésének hatásait, hiszen a megnövekedett költségek teljesen nem voltak átháríthatóak a vendégekre.
Hitelfelvételre is rászorultak a cégek
A társelnök emellett az áremelkedés lehetséges okának tartja azt, hogy a járvány alatt talpon maradó vállalkozások nemcsak a tartalékaikat élték fel, hanem sokszor komoly hitelfelvételre is szükségük volt a túléléshez, ezek törlesztése pedig szintén növelte kiadásaikat.
Gendur András kitért arra is, hogy az emelkedő üzemanyagárak és a tapasztalható munkaerőhiány mellett az üzleti tervezést nehezíti a bizonytalan helyzet is, ugyanis a szektor szereplői nem tudják, hogy várhatóak-e további korlátozások, illetve ezek lehetséges hossza is nagyban befolyásolhatja a helyzetet.
Azon kérdésünkre, hogy abban az esetben, ha ősszel megérkezik a negyedik hullám, szükségesnek látják-e a kedvezményes áfakulcs és hasonló segítő intézkedések bevezetését, a MSZÉSZ gasztronómiai társelnöke úgy fogalmazott, hogy
igen, az egészen biztosan kijelenthető, hogy az iparágunkat sújtó gazdasági katasztrófa túléléséhez komoly segítségnyújtásra lesz szükség.
Gendur András szerint alapvetően minden hullám – és a pandémiás időszak meghosszabbodása – eltérő gazdasági reakciókat igényel, ezért folyamatos a párbeszéd a szakmai szervezetekkel arról, hogy mely területeken van szükség a vállalkozások támogatására. A társelnök ugyanakkor kiemelte, hogy a kedvezményes áfakulcs mellett mindenképpen gondolkozni kell a vállalkozások működésének stabilizálásához elengedhetetlen támogatásokon is.
A NetPincér is érzékelte, hogy megnőttek a vendéglátóhelyek terhei
A NetPincér megkeresésünkre adott válaszában úgy fogalmazott, hogy bár arról nincsenek statisztikáik, hogy a partnereik árképzése hogyan változott, azt észlelték, hogy a vendéglátóhelyek költségei – elsősorban a munkaerőhiány és dráguló alapanyagok miatt - megnövekedtek az elmúlt időszakban. Így az áfakulcs visszaállításával párhuzamosan az egyéb, a házhoz szállítástól független fenntartási költségeket is belekalkulálva előfordulhat, hogy egyes éttermek az áfakulcson túl is áremelésre kényszerültek mind a kiszállítás, mind a helyszínen fogyasztott ételek árazása során – tette hozzá Blaumann Debóra marketingigazgató.
Hogyan hatnak a külső tényezők a kiszállítási díjakra?
A NetPincéren keresztül leadott rendelések esetében külön kell választani a NetPincér GO, vagyis a NetPincér saját futárszolgáltatásának díjait, valamint azon partnereink házhoz szállítási díjazását, akik saját futárral dolgoznak.
A NetPincér GO szerződött futárpartnereivel kiszállított rendelések kapcsán alkalmazott fogyasztói díjakat egy széleskörű kalkuláció alapján lett meghatározva évekkel ezelőtt, így ezek rövidtávon nem emelkednek a környezeti és gazdasági tényezők hatására. Az elmúlt időszakban a Netpincér egyébként több területen is a szállítási díj csökkentését hajtotta végre, az így kieső bevételt a cég vállalta magára, így ellensúlyozni próbálva az olyan tényezőket, mint az áfakulcs növekedése vagy az infláció.
Blaumann Debóra szerint azon partnereknél, akik saját futárral dolgoznak, előfordulhat, hogy rövidebb távon is lehetnek változások a kiszállítás díja, vagy akár a vállalt szállítási határidő tekintetében is.
A NetPincér is támogatja további, a szektort segítő intézkedések bevezetését
A vendéglátóiparban az elmúlt másfél évben a túlélésért küzdöttek és egy ilyen időszakot követően egy következő hullám nélkül is legalább hónapokba, ha nem évekbe telik a vendéglátóiparnak eljutni a pandémia előtti szintre. Éppen ezért a negyedik hullámtól függetlenül a NetPincér támogatná azt, hogy a kedvezőbb adózási feltételek maradjanak fenn hosszú távon is, és bíznak abban, hogy az iparág hosszútávú életben maradása és fejlődése érdekében a döntéshozók figyelmét sem kerülik majd el ezek a körülmények – fogalmazott a marketingigazgató.
Az 5 százalékos áfakulcs újbóli bevezetése a cég véleménye szerint túlmutatna a járványkezelésen, hiszen ez segítene a szektor kifehérítésében, és egyszerűsítené a vendéglátóhelyek működését is. A NetPincér ezért támogatja, és kiáll a kedvezményes áfakulcs hosszútávú bevezetése mellett – emelte ki Blaumann Debóra.