A Telefonkönyv Magyarország Kft. számlalevélnek látszó dokumentumot küldött ki magyar vállalkozásoknak. Ha valaki nem olvasta el figyelmesen a megtévesztő ajánlatot, azt hihette, fizetnie kell egy már igénybe vett szolgáltatásért. Valójában azonban csak reklámozta magát a cég, azt ajánlotta, az adataikat online telefonkönyvben jeleníti meg.
A GVH döntése szerint a Telefonkönyv Magyarország Kft.
- a meglévő üzleti partnerség álcája mögé bújva igyekezett ügyfeleket szerezni – a levélen szereplő ügyfélszám is erre utalt;
- elvonta a címzettek figyelmét arról, hogy a két vállalkozás között még nincs szerződéses viszony – a „számlán” fizetési határidőt jelölt meg;
- fokozta a megtévesztő hatást azzal, hogy – a levél hátoldalán – „szerződésnek” nevezte üzleti ajánlatát;
- nem törekedett semmilyen módon arra, hogy a küldeményében található „számlát” olyan külső jegyekkel ruházza fel, amelyek legalább elbizonytalanították volna a címzetteket arra nézve, hogy valóban számlát kaptak-e – nem alkalmazott sem áthúzást, sem „minta” feliratot.
Súlyosító és enyhítő körülmények
A GVH súlyosító körülményként értékelte, hogy a vállalkozás
- a jogsértő gyakorlatot hosszú ideig folytatta;
- a megcélzott vállalkozások széles körét érte el a megtévesztő gyakorlattal;
- magatartása ellentétes volt a polgári jogi jóhiszeműség és tisztesség elvével, a kötelmi viszonyokban – ideértve a szerződések létrehozását is – érvényesülő együttműködési kötelezettséggel és a szerződéskötés kialakult gyakorlatával.
A GVH enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy a Telefonkönyv Magyarország Kft. visszafizeti a hozzá beérkező díjat azok számára, akik jelzik, hogy nem kívánják igénybe venni a szolgáltatást, és kérik a díj visszafizetését.
A jogsértésért 4 755 600 forint bírságot szabott ki a GVH, egyúttal eltiltotta a Telefonkönyv Magyarország Kft.-t a jogsértő magatartástól.