Ulszanban minden az autókról szól, nem túlzás, a város a koreai autógyártás bölcsője, ma már szimbóluma. A Hyundai 1967-ben nyitotta meg az ipari negyedet - a nagy amerikai versenytárs, a Ford segítségével.
Elképesztő kapacitás
A gyártóterület összesen 1,5 ezer négyzetméter, vagyis 150 futballstadion férne itt el, a kiszolgáló létesítményekkel, kikötővel együtt azonban 4,85 ezer négyzetkilométert foglal el az ipari centrum, amely összesen 5 nagyobb komplexumból áll. Az ulszani gyárban a Hyundai majd összes típusát gyártják (itt készül az Accent, a Veloster, az i30 és az i40), naponta 5600 darabot - ami azt jelenti, hogy a dél-koreai gyárban 8 nap alatt állítanak össze annyi autót, amennyi összesen fogyott tavaly Magyarországon.
Ulszanban tavaly 1 525 000 gépármű készült el, összehasonlításképp, a több mint 7000 főt alkalmazó győri Audi-gyárban tavaly közel 40 ezer új autó gördült le a futószalagról.
A dél-koreai Ulszan, "gyár az erdőben" |
Ahhoz, hogy ezt a mennyiséget Ulszanban tartani tudják, nem mellékesen, szükség van egy hatalmas ipari kikötőre is, a gyárhoz épített kikötőben egyszerre 3 darab, egyenként 42 ezer tonna teherbírású tengerjáró is elfér. Ezt a kapacitást ki is használják, a világ negyedik legnagyobb autógyára ugyanis az itt készülő járművek nagy részét exportálja, 193 ország 6000 célállomására indulnak el innen a szállítmányok.
Zöld gyár
A Hyundai városrészében azonban nemcsak az ipari létesítmények dominálnak, a gyárhoz saját víztisztító üzemet is építettek, valamint újrahasznosítással foglalkozó egységeket is - ez illeszkedik a Hyundai által is képviselt filozófiába, mely a fenntartható fejlődésről szól. És mindez nemcsak reklámszöveg, a helyiek az ipari zónát úgy is hívják, hogy "gyár az erdőben", az ipari parkot ugyanis 58 ezer fa veszi körül.
Az ulszani központ a legnagyobb a Hyundai gyárai közül, de nem az egyetlen. A koreai cég 196 ezer autót gyárt le évente az Egyesült Államokban, Alabamában, csak Indiában 560 ezret, Kínában két telephelyen 600 000 autó készül el, az ultramodern cseh gyárukban pedig ennek fele, vagyis 300 ezer autó gördül le a futószalagról, de megjelentek az orosz piacon is, Szentpéterváron évente nagyjából 150 ezer Accent készül el.
A legnagyobb koreai gyár nettó nyeresége tavaly meghaladta a 8 billió wont, ami közel 5,5 milliárd dollárnak felel meg - ez 35%-os növekedés a megelőző év eredményéhez képest. A gyárak teljesítménye nem elhanyagolható ebből a szempontból, a Hyundai tavaly decemberben elérte a bűvös 4 milliós eladási számot, 2011-ben a dél-koreaiak világszerte nagyjából 4,05 millió járművet értékesítettek, ami 12%-os növekedés 2010-hez képest.