Egy budapesti székhelyű légitársaságra szükség lenne, de nem biztos, hogy annak állami tulajdonban kell lennie - mondta Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési kérdésekben illetékes helyettes államtitkára a parlament sport- és turizmus bizottságának hétfői ülésén. Hozzátette: a tárca külön üdvözölné azt, ha ez a társaság használná a sármelléki, debreceni és pécsi repülőteret is.
Álmodoznak
Korábban képviselői kérdésre a parlament honlapján a tárcavezető Németh Lászlóné írásban válaszolta azt, hogy a tárca tárgyal befektetőkkel egy új nemzeti légitársaságról, mely akár a Malév nevet is tovább vihetné. A miniszter azonban már akkor is jelezte, hogy nem a legmegfelelőbb a helyzet egy új légitársaság alapítására.
A Malév legértékesebb része elkelt
(Fotó: Budapest Airport) |
Negatív rekordot döntve idén már június első napjaiban átlépi a tízezres határt az éven belül közzétett felszámolások száma. Részletek >>> |
Ráadásul elkezdődött a nyári szezon, a fapadosok sikeresen vették át a Malév helyét a népszerű úticélok esetében, agresszív piacszerző magatartásukkal pedig nehéz lesz versenyezni. Schváb szerint a konkurencia annyira gyorsan foglalta el a Malév helyét, hogy a nemzeti légitársaság csődje nem is okoz olyan drasztikus visszaesést a beutazó turisták számában, Schváb szerint a korábban becsült 5%-os csökkenés a valóságban így kevesebb lehet.
Azonban ami a legnagyobb érvágás, hogy értékesítették a Malév ún. slotjait, vagyis a fel - illetve leszállási időpontjait a nagyobb reptereken. Vagyis ezt már nem tudja áthagyományozni egy utódcégre. Ha lesz is új nemzeti társaság, nem lesz hivatalosan a Malév jogutódja, hiszen akkor a Malévval szembeni követelésekért is helyt kéne állnia. Az ugyanakkor megoldható lett volna a fejlesztési tárcán keresztül, hogy a Malév legértékesebb tulajdona, a slotok az új légitársasághoz kerüljenek. De ilyen egyelőre nincs, és az idő múlásával erre egyre kevesebb az esély.
Egy új magyar légitársaságnak ráadásul erős konkurenciát jelenthet a Lufthansa által ráncba szedett osztrák légitársaság, de a régiós piacon nagy tervei lehetnek a privatizációra kínált lengyel LOT-nak is.