Aki bankkártyával fizetett, visszakapta a pénzét - de kitől?
2012 február elején leállt a Malév, és több tízezer eladott, de fel nem használható repülőjegyet hagyott maga után. A jegyek mögött természetesen csalódott vásárlók százai, ezrei álltak. A hazai bankok úgy döntöttek: azok, akik bankkártyával fizettek a repülőjegyek vásárlásakor, visszakaphatják a pénzüket.
Ennek hátterében az állt, hogy amikor a fogyasztó nem kapja meg a bankkártyával fizetett árut vagy szolgáltatást, akkor visszakérheti annak árát egy visszaterhelési, úgynevezett charge back eljárás révén, a saját bankja és az érintett kereskedő vagy szolgáltató bankkártyaelfogadó partnere bevonásával. Csakhogy a Malév csődbe ment, tőle nem lehetett pénzt visszaszerezni – nem úgy az utazási irodáktól. Egy ilyen ügynek a végére került pont 4,5 év után - a részletekről az STA Travel tájékoztatta a Privátbankár.hu szerkesztőségét.
Perelt és nyert az utazási iroda
Amint a bankok szándékáról tudomást szerzett, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) a Bankszövetségen keresztül felhívta az érintettek figyelmét arra, hogy több hazai és EU-s jogszabály alapján is egyértelmű, hogy amikor egy iroda egy légitársaság járatára elad egy repülőjegyet, azt a légitársaság nevében teszi, - így a légi fuvarozási szerződés az utazó és a légitársaság között jön létre – azaz egy utazási iroda nem tehető felelőssé azért, hogy utána a jegyvásárló ténylegesen elrepülhet-e, arról a légitársaságnak kell gondoskodnia.
A K&H Bank ennek ellenére 18 vásárlás ellenértékét, több mint 1 millió forintot vett vissza az STA Traveltől, melyet amúgy is megtépáztak a Malév elvesztésének mellékhatásai.
A cég tulajdonosai az akkori PSZÁF segítségét kérték pénzük visszaszerzésére, ám kiderült: a szervezet működését szabályozó törvény csak magánemberek ügyeibe enged beavatkozást, a cégnek bírósághoz kell fordulnia. Az utazási iroda ügyét Dr. Stefanics Péter jogász vállalta el. Az ügy 4 év alatt kétszer is megjárta a bíróság első és másodfokát, s végül 2016 nyarán az STA Travel teljes győzelmével zárult - írja a társaság.
Több tízmilliós perek indulhatnak
A bank számára nyilván nem egy hazai mércével mérve kicsinek számító cég egymillió forintja volt a tét, hanem a precedens, hiszen e döntés nyomán a közeljövőben sokkal nagyobb utazási irodák több tízmilliós pereket indíthatnak a bankok ellen.
Az STA Travel úgy értékeli: a hazai vállalkozások védelme szempontjából fontos döntés született, hiszen megerősítést nyert: egy ügynök, ha szabályszerűen folytatja saját működését, nem tehető felelőssé az általa képviselt tényleges szolgáltatók munkájáért vagy éppen csődjéért. Ez pedig már jóval túlmutat az utazási irodai szektoron, elég a biztosítási vagy az ingatlan ügynökökre gondolnunk.