1. Mindig lakatold le kerékpárt, akkor is, ha csak öt percre szaladsz be a boltba, vagy bárhova.
2. A bicikli lezárásához válassz erős, vastag láncú vagy komolyabb U-alakú lakatokat, még ha azok drágábbak is! A tolvajok elsősorban azokat a bicikliket keresik, amelyeket vékonyabb vagy egyszerű számzáras lakattal zártak le.
3. Amennyiben hosszabb időre kénytelen vagy otthagyni kerékpárt, akkor érdemes a lámpát, kulacsot, pumpát, illetve mindent, ami mozdítható a kerékpárról levenni.
4. Ne tárold a biciklit (még lezárva sem) lépcsőházak folyosóján, pincéjében! A lezárt folyosó sem jelent különösebb akadályt a tolvajoknak. Amennyiben közterületen állítod le a kerékpárt, érdemes forgalmas, frekventált helyet választani, ahol sok ember jár.
5. Ha már közterület, figyelj arra is, mihez rögzíted a biciklit lezáráskor! Ne lakatold le könnyen elmozdítható oszlophoz, táblához vagy kerítéshez!
6. A rendőrség kéri, hogy jegyezd fel a bicikli egyedi azonosítóit (pl. típus, vázszám, sérülések, méret, szín, felszerelés), amelyekről érdemes fényképet is készíteni. Amennyiben megtörténik a baj ezen adatok segítik a rendőrség munkáját, a felderítést és a kerékpár visszaadását a tulajdonosnak.
Neked jó a zárad?
Sajnos, sokan nem fektetnek elég nagy hangsúlyt a zárakra, pedig a bringás egyik legfontosabb felszereléséről van szó. A police.hu adott némi áttekintést az elterjedt zártípusokról:
Spirálzár: nevét az alakjáról kapta, spirálisan fel van tekerve. Általában drótsodronyból készül, és műanyaggal vagy gumival van bevonva.
Kábelzár: a spirálnál egy fokkal erősebb, vastagabb, de mivel a többsége ennek is drótsodronyból készül. Megtévesztő lehet némelyiknél a vastagság, bizonyos típusoknál a drótsodrony köré alumíniumgömböket szerelnek, hogy könnyebb legyen összetekerni, szállítani. Ezek azonban könnyedén elpattinthatók, fűrészelhetők.
Lánc-lakat kombinációk: Ez a legelterjedtebb a motorosok körében is, ahol a kerékpárnál jóval nagyobb értéket kell védeni. Kétféle változat létezik, egyik az integrált záras, a másiknál külön kell feltenni a lakatot a láncra. Utóbbi előnye, hogy a lakat bármikor kicserélhető. Mivel a lánc rész nagyon erős, ezért itt a zárra kell nagyobb figyelmet fordítani, mert onnan várható inkább próbálkozás a feltörésre. Hátránya, hogy súlyra igencsak nehéz, ezért a hordozás körülményes lehet. A rövidebb típusokat fel lehet tekerni a nyeregcsőre és úgy szállítani.
U-lakat: Fűrészelni gyakorlatilag lehetetlen, és a zár részhez is elég körülményes hozzáférni, mivel bele van építve az “átfogó” részbe. A súlya is elfogadható és a legtöbb típushoz adnak rögzítőalkatrészt, amivel a vázra lehet szerelni. Legnagyobb hátránya, hogy kevés helyen használható, mert kicsi objektumot képes csak átfogni. Másik, hosszabb zárral együtt érdemes használni.
Abus Bordo: egy újfajta lakatolási módszer. A zár kicsi, könnyen szállítható és nagyon merev. A szegecsek is kellően merevek, mérete miatt pedig könnyedén használhatjuk olyan helyeken is, ahol az U-lakattal problémás lenne a lakatolás. Számzáras kivitelben is beszerezhető.
Körkulcsos zár: a legegyszerűbben feltörhető zárak közé tartozik.
Hagyományos kulcsos zár: ma már nagyon kevés bringazáron használják könnyű feltörhetősége és sokszorosíthatósága miatt.
„Lapkulcsos” zár: ez a legelterjedtebb, és egyben legbiztonságosabb megoldás. A zár csak a pontosan belepasszoló kulccsal nyílik, ezeket már nem lehet tollal kinyitni.
Számzár: klasszikus megoldás, amikor a lakat csak a saját kódjával nyílik.