A kaliforniai San Francisco és San José között közlekedő személyvonaton 2024 végén hat hétre elektromos meghajtású szerelvényekre cserélték a dízelmozdony vontatású személyvonatokat. Ez a gyors váltás lehetővé tette, hogy tudományos alapossággal összehasonlítsák a kétféle közlekedés környezeti hatásait – írta a Clean Technica hírportál. A San Franciscó-i állomáson több mérőállomást helyeztek el a váróteremben és a szabadban különböző magasságokban, és a személyvonat közlekedése közben is mérték a levegő minőségét. A dízelmozdonyok „huzi vonat” üzemmódban mozgatják az utasszállító vagonokat, így a kipufogógázuk lényegében egyenesen az utasok arcába száll.
A felmérést végző kutatók eredményeit a Science Direct tudományos híreket publikáló hírportálon hozták nyilvánosságra. Ezek megdöbbentő különbséget mutattak. A villanyvonatra váltás eredményeként a mérések szerint hajszál híján 90 százalékkal csökkent a levegő szén-dioxid-terhelése a San Franciscó-i vasútállomáson és környékén. Ezt a javulást a szigorú környezetvédelmi szabályozásnak köszönhetően a kaliforniai városokban 30 év alatt érték el – mondta Joshua Apte, a University of California környezetvédelemmel foglalkozó professzora. Ez egy újabb érv az USA vasútjainak elektromos átállítása mellett, főként hogy a dízelmozdonyok használatát lazán szabályozzák.
Az amerikai személyszállító vonatok többségét még mindig dízelmozdonyok vontatják. Apte abban bízik, hogy tanulmányuk arra ösztönzi majd a helyhatóságokat, hogy átállítsák a közlekedést az elektromos vontatásra. Ezzel a legtöbb európai és sok ázsiai ország példáját követnék. Jellemző, hogy az előző kormány támogatását a Dallas és Houston közti gyorsvasút megépítésére a Trump-adminisztráció visszavonta.