5p

Itt az ideje a tavaszi fogyókúrának – legalábbis így vélik a légitársaságok. Nem most pattant ki a légiközlekedés vezetőinek fejéből az ötlet, hogy nemcsak a bőrönd súlya fontos – méghozzá dekára – de az utasé is.

Nagy felháborodás követte tíz évvel ezelőtt az első hasonló kezdeményezést, még akkor is, ha a mérés névtelen és – legalábbis egyelőre – nem kötelező. Sokan attól tartottak, hogy többe kerül majd a jegye annak, aki 130 kiló, mint annak, aki ennek a fele. Ez egyben kínos megkülönböztetést is okozna, egyfajta büntetést mérnének arra, aki nem sovány. Erről nincs szó, viszont tény, hogy az energia egyre drágább, a súlyosabb géptest célba juttatásához több kerozinra van szükség, miközben az utasok meg egyre ducibbak: az USA-ban például a lakosság negyede elhízott.

Nem mindegy, mekkora súlyt kell felemelnie a repülőgépnek. Fotó: Depositphtoos
Nem mindegy, mekkora súlyt kell felemelnie a repülőgépnek. Fotó: Depositphtoos

A Travel and Leisure amerikai turisztikai szaklap szerint más kontinensen is tapasztalható hasonló kezdeményezés. A Finnair a legújabb légitársaság, amely a három tavaszi hónapban felkéri az utasokat, hogy mérjék le magukat a beszállás előtt, hogy a cég szakemberei adatokat gyűjthessenek a repülőgépek terheléséről. (Ez persze felszerelést, személyzetet és időt is igényel.) A teszt nem kötelező. Akik hajlandók rá, segítenek a Finnairnek, ismét – ez a jelszó. A légitársaság ugyanis 2017-ben és 2018-ban már végzett hasonló felmérést.

A mérés névtelen, ám fontos a biztonság miatt

A kilókban számított adatokat a járatok biztonságos lebonyolításához szükséges átlagos számításokhoz használjuk. Az összegyűjtött adatok semmilyen módon nem kapcsolódnak az ügyfél személyes adataihoz – nyugtatta meg az utasokat Satu Munnukka, a Finnair földi folyamatokért felelős vezetője.
 Majd hozzátette: a korábbi, öt évvel ezelőtti mérések során jelentős számú önkéntes vett részt az akcióban, és reméljük, ezúttal is elegendő mintát kapunk – persze a névtelenséget most is megőrizve -  az üzleti és szabadidős utasoktól egyaránt. A cél, hogy a lehető legpontosabb információt kaphassuk meg arról, mennyire van leterhelve a gép.

Az utasok súlya nem kapcsolódik a jegyükhöz, és csak az ügyfélszolgálati munkatárs láthatja a kilók számát. Bár a neveket nem kérik, az önkénteseknek meg kell adniuk életkorukat, nemüket és fedélzeti osztályukat.

A légitársaság szerint a tanulmány elkészülte után az adatokat elküldik a Finn Közlekedési és Kommunikációs Ügynökségnek, amely felméri a gépek leterheltségét, és következtetéseket von le belőle az energiaigény és a távolság, valamint a jövedelmezőség szempontjaihoz.

Belföldön is mérlegre állították az utasokat

Tavaly az Air New Zealand és a Korean Air is hasonlóképpen felkérte az utasokat, hogy álljanak a mérlegre, biztonsági szempontok miatt. Az Air New Zealand képviselője akkor azt mondta a Travel + Leisure-nek , hogy a kutatás részeként több mint 10 ezer ügyfelet várnak hogy igent mondanak a kérésre, ami szerinte a repülőgép biztonságos és hatékony üzemeltetéséhez elengedhetetlen. A súlymérést most csak nemzetközi járatokra való felszállás előtt végezték el, amely egy hasonló, 2021-ben végzett projekt folytatása. Akkor az Air New Zealand belföldi járatainak utasait mérlegelte.

Mindent lemérünk, ami a repülőgépre kerül – a rakománytól a fedélzeti étkezésig, a raktérben lévő poggyászig” – mondta Alastair James, az Air New Zealand terhelésszabályozás fejlesztésének szakértője. - Az ügyfelek, a személyzet és a kézipoggyászok esetében átlagos súlyokkal számolunk, amelyekhez ebből a felmérésből kapjuk meg az adatokat.
A felmérés itt is önkéntes és névtelen volt.

Tudjuk, hogy a mérlegre lépés ijesztő lehet” – jegyezte meg akkor James, de rögtön hozzátette: Senki sem kötheti össze az utas nevét a súlyával. A mérlegelés minden alkalommal hozzásegít minket ahhoz, hogy biztonságosan és hatékonyan repülhessünk.

Minél könnyebb a gép, annál nagyobb a profit

A repülőgép súlya és egyensúlya egyaránt fontos. Minél könnyebb egy gép, annál kevesebb munkát kell végeznie a hajtóműveknek, így kevesebb üzemanyagot fogyaszt, és messzebbre tud repülni – állítják a szakemberek. A távolság és az energiaigény kiszámítása különösen fontos az Air New Zealand számára, amely tavaly elindította a világ egyik leghosszabb távú járatát New Yorkból Aucklandbe, és amely egyébként is naponta számos alkalommal repül az amerikai kontinensre.

Mindeközben próbálnak kedvezni az utasoknak: az Aucklandből New Yorkba és Chicagóba tartó járatokon innovatív és szuperkényelmes ágyakat vezettek be. Ezen kívül az Economy osztályon az utasok Economy Skycouchot foglalhatnak , amely egy üléssort rögtönzött ággyá alakít. Az év elején bevezette az új kabinokat, amelyek 39 százalékkal tágasabb lábteret kínálnak az utasoknak.

A Korean Air már tavaly hasonló gyakorlatot vezetett be. Augusztusban és szeptemberben biztonsági teszt keretében lemérték az utasokat és poggyászukat, belföldi és nemzetközi járatokon egyaránt. Az utasok leiratkozhatnak a tesztről, ha előtte értesítik a légitársaság alkalmazottját.

Nem kell többet fizetni senkinek a jegyért

Az utasokat megkérjük, hogy minden beszállókapunál lépjenek mérlegre, a magukkal vitt tárgyaikkal együtt" - mondta a Korean Air egyik illetékese az egyik helyi lapnak.- Ez nem jelenti azt, hogy a túlsúlyos utasoknak többet kell fizetniük.

Az átlagos tömeg és az egyensúly nagyon fontos lehet egy repülőgép esetében. Minél könnyebb a légiközlekedési eszköz, annál kevesebb munkát kell végezniük a hajtóműveknek, ezért kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, és a gép messzebbre tud repülni” – állítja a Nemzeti Légi- és Űrmúzeum illetése.  - A súly és annak elosztása már a repülőgép tervezésénél is szerepet játszik, végső soron ez is befolyásolja a légitársaság nyereségét - tette hozzá a szakember.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Közérdekű Gulyás Gergely: Nem titkolta a kormány a kínai gigahitelt
Privátbankár.hu | 2024. július 26. 11:43
Ezekről a témákról esett szó a rendhagyó módon péntek reggel 9 órakor megtartott Kormányinfón. 
Közérdekű Még kevesebb pénzt kell a benzinkúton hagyni
Privátbankár.hu | 2024. július 22. 15:31
Mindkét üzemanyagtípus olcsóbb lesz.
Közérdekű Munkás hónapokon vannak túl a kiberbűnözők az EU-ban
Privátbankár.hu | 2024. július 22. 15:17
 Naponta több millió áldozatuk volt tavaly - közölte az Europol hétfőn.
Közérdekű Bezzeg Bécsben lassabban drágul a Wiener Schnitzel
Privátbankár.hu | 2024. július 19. 15:37
Ausztriában lassult az infláció júniusban.
Közérdekű Vigyázzon, ha a szomszédunkba megy, Covid-veszély van
Privátbankár.hu | 2024. július 19. 14:28
Romániában egy hét alatt csaknem duplájára emelkedett az újonnan diagnosztizált koronavírus-fertőzések száma, ami a szakemberek szerint az omikron vírustörzs egy új alváltozatának megjelenésével áll összefüggésben - írta pénteken a Hotnews.ro hírportál a román közegészségügyi intézet (INSP) heti jelentését ismertetve.
Közérdekű Peter Pellegrini: "Szlovákia sehol nem fogja bojkottálni a soros magyar elnökséget"
Privátbankár.hu | 2024. július 18. 14:12
Sulyok Tamás Facebook-oldalán jelentette be, hogy katonai tiszteletadás mellett fogadták Peter Pellegrini szlovák köztársasági elnököt.
Közérdekű Tovább nőtt az üres háziorvosi és fogorvosi praxisok száma
Kormos Olga | 2024. július 18. 09:09
Tovább nőtt a megüresedett háziorvosi praxisok száma. Mindeközben az Országos Kórházi Főigazgatóság portálján közel 200 álláshirdetésben keresik a szakembereket. Ezek 25 százaléka olyan orvosoké, akik praxisukat kínálják megvételre. Van aki azt mondja, döntésében az új ügyeleti rendszer is közrejátszott.  
Közérdekű 2022-ben csak Bicske támogatta Tusványost az önkormányzatok közül
Kormos Olga | 2024. július 16. 09:15
Idén sem maradhat el Tusványoson a Bálványosi Nyári Szabadegyetem és Diáktábor, amely immár 33. a sorban. Az állam mindig bőkezű az eseménnyel, de az önkormányzatok közül már csak épp az elhíresült Bicske támogatta minimális összeggel. A kiemelt támogatók pedig egy ideje nem közlik, mennyivel támogatják az erdélyi dzsemborit. 
Közérdekű A magyar kormány elleni újabb uniós eljárás lehet a vége egy bírói beadványnak
Privátbankár.hu | 2024. július 15. 08:11
Egy magyarországi bírónak elege lett abból, hogy miközben a kormány háza táján szépen emelkednek a fizetések, élükön a miniszterelnökével, az igazságszolgáltatásban nem ez a helyet.
Közérdekű Íme az új státuszszimbólum: egy lakás árába kerül a "kommandós" kutya
Buksza blog | 2024. július 13. 16:55
A különleges fajták tenyésztése már kevés a sikerhez a kutyabizniszben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG