6p
Közel 400 milliárd forintnak megfelelő bevételt produkált egyetlen évad alatt 39 színházi előadás - persze nem Magyarországon, hanem a Broadway-n. Mekkora hozamot érhetnek el a színházművészeten azok a szerencsés befektetők, akiket odaengednek a showbiznisz húsosfazekához? Milyen messzire van Budapest New Yorktól?
Forrás: Wikimedia Commons / Damzow

1,37 milliárd dolláros bevétellel zárta az évet a Broadway - ez nem csak elsőre néz ki jól, hanem valóban elég jó üzlet. Ha így könnyebb elképzelni: forintban ez közel 400 milliárd forintot jelent.

A kevesebb néha több

Ezt az összeget összesen 39 előadás produkálta. Igen, 39 különböző előadás fut egy évadban a Broadway-n, a világ legnagyobb színházi piacán, ami a félreértések elkerülése végett nem csak a musicalekről szól. Nyilván a turisták a musicaleket nézik, ezeknek megy híre, de a Broadway-n abszolút egészséges arányban vannak a musicalek és prózai előadások, a kortárs rendezések és a klasszikusok, a mély művészeti produkciók és a bulvár show-k. Szóval a színházi világ egyik fővárosában, ahol naponta több mint 20 millió ember fordul meg, 39 különböző előadás fut egy évben.

Ezzel szemben Budapesten, ami nincs rajta a világ művészeti térképén, követhetetlen mennyiségű produkciót mutatnak be, ez a szám túlszárnyalja a 100-as mágikus számot - egy olyan városban, ahol mindössze 2 millió ember kószál. Érezhető a különbség?

250 százalékos hozam kevesebb mint 1 év alatt - nem rossz befektetés

Emellett tudni kell, hogy a Broadway-n egy átlagos produkció összköltségvetése nagyjából 10 millió dollár körül mozog. Ebben benne van minden a PR-költségektől kezdve a jelmezeken át a művészek bérezéséig. Egy-egy produkció átlagos bevétele egy szezon alatt 35,1 millió dollár - a 10 milliós befektetés tehát kevesebb mint 1 év alatt a 3,5-szeresére nő. Magyarországon átlagosan egy produkció 5 millió forintba kerül és a bevétel nem hozza ki még nullára sem a befektetést.  A nagy színházak egy egy produkcióba akár 15-25 milliót is beletehetnek, de ez soha nem térül meg, a kis színházak pedig ha egy millió forintot bele tudnak adni egy előadásba, már boldogok.

Persze egy darab akár a Broadway-n is megbukhat - ez nagy ritkán valóban előfordul. De csak nagyon ritkán, ugyanis a felkészülési időszak egészen máshogy működik mint Magyarországon, ahogy már korábban is írtuk. Nem kockáztatnak: a felkészülés alatt elköltenek kb. egymillió dollárt, és ha nem tűnik megfelelőnek a produkció, másba fognak bele - és ennek bele kell férnie.

A nyereségből a Broadway-produkciók fejenként nagyjából 2 millió dollárral támogatják az off, az off-off és az off-off-off Broadway-előadásokat. Idén nagyjából 78 millió dollárt utaltak át. Ez azért fontos nekik, mert az off Broadway-ek tartják pezsgőn a város színházi életét, és ők kísérletezhetnek különösebb felelősség nélkül, ami nagyon jó hatással van az on Broadway színházakra.

Nem is olyan egyszerű ezek után befektetőként bejutni a Broadwayre. A minőség és a nézőszám biztosításáért nagyon nehéz egy új játszóhelynek akkreditációt szerezni a Broadwayre, és ha van is új játszóhely, akkor azt a már a körön belül lévő üzletemberek kapják meg. Tehát befektetőnek lenni a Broadway-n kihalásos alapon működik – de ez egy tradícionális dolog, általában minden producer kinevel egy utódot, akinek átadhatja a produkciós céget. Amikor egy produkciós cég mégis befektetőt keres, akkor olyan nagy a túljelentkezés, hogy kiválasztják a megfelelő partnereket és azokból sorsolnak, hogy ki adhat bele pár millió dollárt a produkcióba.

Egy színházi díj, ami lenyomja Oscart

Persze az egész rendszer nem csak a nagyszerű produkcióktól, és a szigorú minőségtől függ. Eszméletlen PR-gépezet működik a Broadway alatt. Nem csupán az egyes produkciók költenek hatalmas összegeket magukra. Gondoljunk bele, hogy a Tony-díjat élőben közvetíti az országos csatorna, és a díjnak olyan komoly imázst teremtettek, hogy hatására dupla áron lehet adni a jegyeket, és az adott produkció évekre a Broadway-re szögeződik, az adott művész ázsiója élete végéig megnő. Szóval a Tony-t, ami 39 New York-i előadásról szól, a teljes Amerikai Egyesült Államok nézi, túlszárnyalva az Oscar-díjátadás nézőszámát. A műsorvezető minden esetben valamilyen világsztár (utóbbi alkalmakkor Neil Patrick Harris, James Corden vagy éppen Hugh Jackman vezették).

A 2013-as díjátadót Neil Patrick Harris vezette. A megnyitó összefoglalja az összes jelölt produkciót 30 (prózai és nem prózai) társulat dolgozik együtt a színpadon. A megnyitón nem csupán a jelölt produkciók, hanem péládul a gyerekszínészek kiégése is ugyanúgy téma volt...

Ezzel szemben nekünk van egy POSZT-unk, amit a nézők alig ismernek, nem jelent valódi elismerést. Pedig nem lehetetlen a küldetés: Romániában képesek voltak a rendszerváltás óta egy nagy ázsiójú fontos díjat kreálni.

Milyen messze van Budapest New Yorktól?

A pénz önmagában tehát messze nem elég ahhoz, hogy valaki befektetőként jelenjen meg a Broadway-n. Nálunk ez elképzelhetetlen: állami támogatás nélkül nem tud életben maradni egy színház sem, állami támogatást viszont nem kaphat akárki, a pénz értelmes felhasználását pedig nem ellenőrzik, egy bukás után újra megítélik a támogatást. Ha pedig a piaci körülményektől függetlenül is életben maradhat egy vállalkozás, akkor a szakma óhatatlanul felhígul: ekkora piacon lehetetlen kitermelni és fenntartani ennyi társulatot a fővárosban és vidéken úgy, hogy azok magas színvonalon tudjanak működni; az egyenlőtlen feltételek pedig belharcokhoz vezetnek, ami valóban megmérgezte a hazai szakmát.

Hollandiában például – ami egy hasonló piac – úgy oldották meg a vidéki helyzetet, hogy a vidéki épületek csupán befogadó helyszínek. Az Amszterdamban és Hágában bemutatott előadásokat törvény szerint 2 éven belül el kell vinni az összes vidéki színházba és ott is be kell őket mutatni, hogy mindenki láthassa. Ez jó a nézőnek, mert a vidéki rajongó sem kap alacsonyabb színvonalat és jó a művésznek, hiszen sokkal nagyobb ismertségre tesz szert.

Nemzetközi példa tehát van arra, hogy a művészetből igenis lehet sikeres ágazatot kreálni, és bár a mi országunk mérete miatt mindenképpen valamiféle állami támogatásra szorul az iparág, jó lenne közel harminc év után valamit kitalálni és egy jól működő, jövedelmező modellt létrehozni.

Címkék: Kultúra

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Kultúra Másolni szabad, de a méretet tilos ugyanakkorára venni
Kenessei András | 2025. június 21. 14:27
Az utóbbi hetekben-hónapokban többször is ellátogattunk távoli országok érdekes árveréseire, ahol aukciós világcégek adtak többnyire jó példát arról, hogy miképp is kell bánni egy művészeti értékkel. Most azonban nem megyünk más kontinensekre, csak ide, a szomszédba. Mert érdekesség itt is van.
Kultúra Amikor egy félig érett banán többet ér, mint egy luxuslakás
László Éva Lilla | 2025. június 14. 14:09
Ki fizet egy gyereknagyságú műanyag figuráért 52 millió forintnak megfelelő összeget? Vagy egy hajtincsért közel 5,5 millió forintot? A kérdés prózai, természetesen vannak, akik kimondottan ezekre vágynak és meg is engedhetik maguknak. 
Kultúra Érdekes fejlemény: megfestették a születési és pénzarisztokráciát
Kenessei András | 2025. június 7. 18:22
A Sotheby’s New Yorkban rendezett árverést festményekből és kisplasztikákból, Mesterművek 1300-1900 címmel és ezen az aukción 138 tételt vitt kalapács alá, köztük négy (pontosabban 3+1) magyar művész egy-egy alkotását. Nézzük meg közelebbről, milyen üzleti sikert értek el nem is akármilyen magyar festők művei egy távoli ország jelentős városában.
Kultúra Időutazás – ahol Puskás Öcsi ma is labdába rúghat
Kenessei András | 2025. május 17. 10:44
Ha május, akkor indulnak a fagyosszentek és a tavaszi aukciók, ez a menetrendje az árverési naptárnak itthon már évtizedek óta. Összesen több mint kétezer tétel a felhozatal, amely kilenc árverési napon kerül kalapács alá. Összegyűjtöttük a legfontosabbakat és a legérdekesebbeket.
Kultúra Egy vázáért 148 ezret is adtak – kalapács alá kerültek az üvegkincsek
Kenessei András | 2025. május 10. 17:06
Egyedülálló díszüveg-gyűjtemény került kalapács alá az antikvarium.hu online árverésén – a szecesszió és az art deco jegyében.
Kultúra Gazdaggá tenné Jennifer Lopez Kazahsztánt?
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 06:27
Asztanában lép fel a sztár, a helyi vezetés szerint jókora hasznot hozhat az esemény.
Kultúra Megtalált képek – mesterművek a magyar festészetben
Kenessei András | 2025. március 3. 14:29
Egy elveszettnek hitt festészeti korszak tárul fel a Megtalált képek kiállításon. Molnos Péter kutatásai új fényt vetnek a 20. századi magyar művészetre.
Kultúra Meglepően népszerű a háborús szabotázskézikönyv
Bózsó Péter | 2025. február 15. 09:47
Amerikában a jelenleg legnépszerűbb ingyenesen letölthető könyv a Szabotázsok praktikus kézikönyve, amelyet 1944-ben írt a CIA elődje. Ez a siker nem lepi meg a hírszerzéstörténészeket, hiszen Donald Trump és Elon Musk első intézkedései ellen egyfajta ellenállás kezd formálódni.
Kultúra A legjobb befektetések nyomában
László Éva Lilla | 2025. február 6. 15:03
Elstartolt az idei Art and Antique Budapest kiállítás, amire több mint negyven klasszikus és kortárs galéria válogatta össze műalkotásainak legjavát. A rendezvény főszervezője, Tausz Ádám a megnyitó előtt a helyszínen néhány műhelytitkot is elárult.   
Kultúra A fontos épület, amelyet Szijjártó Péter is felkeresett Prágában
Privátbankár.hu | 2025. február 6. 14:34
A magyar külügyminiszter a helyi magyar közösség életében is jelentős Szent Henrik templomban járt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG