|
| Forrás: Wikimedia Commons / Damzow |
1,37 milliárd dolláros bevétellel zárta az évet a Broadway - ez nem csak elsőre néz ki jól, hanem valóban elég jó üzlet. Ha így könnyebb elképzelni: forintban ez közel 400 milliárd forintot jelent.
A kevesebb néha több
Ezt az összeget összesen 39 előadás produkálta. Igen, 39 különböző előadás fut egy évadban a Broadway-n, a világ legnagyobb színházi piacán, ami a félreértések elkerülése végett nem csak a musicalekről szól. Nyilván a turisták a musicaleket nézik, ezeknek megy híre, de a Broadway-n abszolút egészséges arányban vannak a musicalek és prózai előadások, a kortárs rendezések és a klasszikusok, a mély művészeti produkciók és a bulvár show-k. Szóval a színházi világ egyik fővárosában, ahol naponta több mint 20 millió ember fordul meg, 39 különböző előadás fut egy évben.
Ezzel szemben Budapesten, ami nincs rajta a világ művészeti térképén, követhetetlen mennyiségű produkciót mutatnak be, ez a szám túlszárnyalja a 100-as mágikus számot - egy olyan városban, ahol mindössze 2 millió ember kószál. Érezhető a különbség?
250 százalékos hozam kevesebb mint 1 év alatt - nem rossz befektetésEmellett tudni kell, hogy a Broadway-n egy átlagos produkció összköltségvetése nagyjából 10 millió dollár körül mozog. Ebben benne van minden a PR-költségektől kezdve a jelmezeken át a művészek bérezéséig. Egy-egy produkció átlagos bevétele egy szezon alatt 35,1 millió dollár - a 10 milliós befektetés tehát kevesebb mint 1 év alatt a 3,5-szeresére nő. Magyarországon átlagosan egy produkció 5 millió forintba kerül és a bevétel nem hozza ki még nullára sem a befektetést. A nagy színházak egy egy produkcióba akár 15-25 milliót is beletehetnek, de ez soha nem térül meg, a kis színházak pedig ha egy millió forintot bele tudnak adni egy előadásba, már boldogok.
Persze egy darab akár a Broadway-n is megbukhat - ez nagy ritkán valóban előfordul. De csak nagyon ritkán, ugyanis a felkészülési időszak egészen máshogy működik mint Magyarországon, ahogy már korábban is írtuk. Nem kockáztatnak: a felkészülés alatt elköltenek kb. egymillió dollárt, és ha nem tűnik megfelelőnek a produkció, másba fognak bele - és ennek bele kell férnie.
A nyereségből a Broadway-produkciók fejenként nagyjából 2 millió dollárral támogatják az off, az off-off és az off-off-off Broadway-előadásokat. Idén nagyjából 78 millió dollárt utaltak át. Ez azért fontos nekik, mert az off Broadway-ek tartják pezsgőn a város színházi életét, és ők kísérletezhetnek különösebb felelősség nélkül, ami nagyon jó hatással van az on Broadway színházakra.
Nem is olyan egyszerű ezek után befektetőként bejutni a Broadwayre. A minőség és a nézőszám biztosításáért nagyon nehéz egy új játszóhelynek akkreditációt szerezni a Broadwayre, és ha van is új játszóhely, akkor azt a már a körön belül lévő üzletemberek kapják meg. Tehát befektetőnek lenni a Broadway-n kihalásos alapon működik – de ez egy tradícionális dolog, általában minden producer kinevel egy utódot, akinek átadhatja a produkciós céget. Amikor egy produkciós cég mégis befektetőt keres, akkor olyan nagy a túljelentkezés, hogy kiválasztják a megfelelő partnereket és azokból sorsolnak, hogy ki adhat bele pár millió dollárt a produkcióba.
Egy színházi díj, ami lenyomja Oscart
Persze az egész rendszer nem csak a nagyszerű produkcióktól, és a szigorú minőségtől függ. Eszméletlen PR-gépezet működik a Broadway alatt. Nem csupán az egyes produkciók költenek hatalmas összegeket magukra. Gondoljunk bele, hogy a Tony-díjat élőben közvetíti az országos csatorna, és a díjnak olyan komoly imázst teremtettek, hogy hatására dupla áron lehet adni a jegyeket, és az adott produkció évekre a Broadway-re szögeződik, az adott művész ázsiója élete végéig megnő. Szóval a Tony-t, ami 39 New York-i előadásról szól, a teljes Amerikai Egyesült Államok nézi, túlszárnyalva az Oscar-díjátadás nézőszámát. A műsorvezető minden esetben valamilyen világsztár (utóbbi alkalmakkor Neil Patrick Harris, James Corden vagy éppen Hugh Jackman vezették).
A 2013-as díjátadót Neil Patrick Harris vezette. A megnyitó összefoglalja az összes jelölt produkciót 30 (prózai és nem prózai) társulat dolgozik együtt a színpadon. A megnyitón nem csupán a jelölt produkciók, hanem péládul a gyerekszínészek kiégése is ugyanúgy téma volt...
Ezzel szemben nekünk van egy POSZT-unk, amit a nézők alig ismernek, nem jelent valódi elismerést. Pedig nem lehetetlen a küldetés: Romániában képesek voltak a rendszerváltás óta egy nagy ázsiójú fontos díjat kreálni.
Milyen messze van Budapest New Yorktól?
A pénz önmagában tehát messze nem elég ahhoz, hogy valaki befektetőként jelenjen meg a Broadway-n. Nálunk ez elképzelhetetlen: állami támogatás nélkül nem tud életben maradni egy színház sem, állami támogatást viszont nem kaphat akárki, a pénz értelmes felhasználását pedig nem ellenőrzik, egy bukás után újra megítélik a támogatást. Ha pedig a piaci körülményektől függetlenül is életben maradhat egy vállalkozás, akkor a szakma óhatatlanul felhígul: ekkora piacon lehetetlen kitermelni és fenntartani ennyi társulatot a fővárosban és vidéken úgy, hogy azok magas színvonalon tudjanak működni; az egyenlőtlen feltételek pedig belharcokhoz vezetnek, ami valóban megmérgezte a hazai szakmát.
Hollandiában például – ami egy hasonló piac – úgy oldották meg a vidéki helyzetet, hogy a vidéki épületek csupán befogadó helyszínek. Az Amszterdamban és Hágában bemutatott előadásokat törvény szerint 2 éven belül el kell vinni az összes vidéki színházba és ott is be kell őket mutatni, hogy mindenki láthassa. Ez jó a nézőnek, mert a vidéki rajongó sem kap alacsonyabb színvonalat és jó a művésznek, hiszen sokkal nagyobb ismertségre tesz szert.
Nemzetközi példa tehát van arra, hogy a művészetből igenis lehet sikeres ágazatot kreálni, és bár a mi országunk mérete miatt mindenképpen valamiféle állami támogatásra szorul az iparág, jó lenne közel harminc év után valamit kitalálni és egy jól működő, jövedelmező modellt létrehozni.
Az Egyesült Államok „hallja és támogatja Ukrajnát”?




