Az elmúlt évtized a televíziós sorozatok előállításának sorozatgyártásáról szólt, ami tesztelte az ezekkel foglalkozó szakemberek szellemi teljesítőképességét és produkciós cégek zsebének mélységét. Elérkezett az úgynevezett "peak tv" korszakának vége – írja a Variety magazin.
Sokan besokalltak
Ez a fogalom 2015 után jelent meg. Azt jelenti, hogy a televíziós szolgáltatók kimeríthetetlen étvággyal fogyasztják az eredeti gyártású sorozatokat. Az ezek készítésében részt vevő amerikai filmforgatókönyv-írók nemrégiben sztrájkot hirdettek, ami arra utal, hogy már a hollywoodi szórakoztatóipar sem engedheti meg magának tehetségük végeláthatatlan igénybevételét.
Ezzel párhuzamosan a nagy filmstúdiók, a Disney, a Warner Bros, a Discovery, a Paramount Global, illetve kisebb részben a Comcast jelentős pénzügyi nehézségekről számolt be. A cégek költségcsökkentési programokat hirdettek. Ez egyértelmű jele annak, hogy anyagilag sem engedhetik meg maguknak, hogy olyan tempóban gyártsák a produkciókat, ahogy az elmúlt években tették.
A lehető legrosszabbkor
A sztrájk nem jöhetett volna rosszabbul a cégeknek, mint éppen ebben az időszakban – véli Rich Greenfield a LightShed Partners technológiai és médiavállalat médiaelemzője. Megspórolhatnak egy kevés pénzt azzal, hogy kevesebb sorozatot gyártanak, ám valójában nagyobb a baj annál, hogy ez megoldást kínáljon. Az elmúlt években kialakult üzleti modell került válságba. Sok művészek, írók közvetítésével foglalkozó ügynök egyetért ezzel a megállapítással. Egyikük szerint a Netflix, amely helyi produkciókból csinál globális sikereket, jórészt figyelmen kívül hagyhatja a sztrájkoló amerikai írókat. Az Apple és az Amazon szintén kevésbé érintett, mert nem a média fő üzletáguk.
A hollywoodi stúdiók azonban bajban vannak. Több cégegyesülés, kivásárlás jöhet a következő időszakban, ami az olyan kisebb vállatokat érintheti, mint a Lionsgate vagy az AMC Nertworks. Szakértők szerint a sztrájk hónapokra vagy évekre megváltoztathatja a tévés tartalmak gyártását. A legjobban tervezett megjelentetési stratégiák is felborultak. Ugyanakkor a finanszírozási problémák miatt két számjegyű ütemben csökkenhet az új sorozatok bemutatása a következő években.
Persze minden relatív, mondhatnánk, hiszen az elmúlt két évtized bővülése után a visszaesés után is marad még elég bemutató. A nagy tévétársaságok és -szolgáltatók 2022-ben 599 angol nyelvű tévésorozatot mutattak be szemben a húsz évvel korábbi, 2002-es 182-vel.