Velencébe minden európainak el kellene látogatnia életében legalább egyszer. A velencei kultúra, építészet, gasztronómia ismeretével közelebb jutunk saját modernkori Európánk megértéséhez. Persze ez nem olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik, hiszen egy ilyen turisztikai célpontot valóban megismerni és megérezni úgy nem lehet, ha csupán a turisták hadaival együtt fotózkodunk a Szent Márk téren, hanem csak úgy, ha belevetjük magunkat az igazi Velencébe, a kis sikátorokba, az éjszakákba és hajnalokba. Akkor is közelebb jutunk Velencéhez, ha nem a karnevál alatt és nem nyáron megyünk, hanem kora tavasszal vagy késő ősszel. Erre most apropót is találtunk, ugyanis a világhírű magyar zseni, Nánási Henrik ad koncertet a La Fenice színházban november 24-én és 25-én.
De ki is az a Nánási Henrik?
A berlini Komische Oper Főzeneigazgatója, már a zeneakadémiát is Bécsben végezte el, majd Klagenfurtot már első karmesterként hagyta el. Később zeneigazgató-helyettes lett a Theater Augsburgban majd a müncheni Staats Theaterben. Innen már egyenes volt az út a világ egyik legelőremutatóbb és legjobb operájának főzeneigazgatói címéig.
Fotó: Komische Oper - Jan Windszus Photography |
A mindössze 41 éves karmestert jelenleg a világ egyik legjobbjaként tartják számon. Vezényel - a teljesség igénye nélkül - az Arena di Veronában, a Covent Gardenben, Zürichben, az összes A kategóriás német házban, így a Bayerische Staatsoperben is, Chicagóban, Valenciában és hamarosan a New York-i Metropolitanben is premiert dirigál. Az ő nevéhez fűződik az a Varázsfuvola, melynek premierje a Komischében volt, de azóta szó szerint bejárta a világot (egyetlen egy alkalommal a 2017-es Budapesti Tavaszi Fesztiválon, a Müpában is látható lesz a produkció, így a magyar közönség is élvezheti a világhírű magyar karmester munkáját - ha valakit érdekel, akkor nagyon figyeljen, mert valószínűleg a jegyértékesítés első órájában el is fognak fogyni a jegyek). Nánási Henrikről eképp nyilatkozik a rettegett kritikus, James L. Zychowicz:
“Likewise, conductor Henrik Nánási led with consummate style. Without ever wandering from the score, Nánási brought out details with subtly effective tempos and satisfying phrasing. The overture built dynamically to the concluding bars to coincide with the stage action. For the brass contingent, the trumpets and horns fit nicely with the richly voiced string textures, just as the woodwinds had the full burnish of the Chicago Symphony Orchestra. Continuity was remarkable; the orchestral passages and recitative from the keyboard were seamless. Nánási allowed stylish decoration, as with Amanda Majeski’s masterful reading of the third-act aria “Dove sono.”” Seen and Heard International
Fájdalmunk, hogy a neves művészt a Magyar Állami Operaházban még nem hallhattuk vezényelni - remélhetőleg mihamarabb meghívják hozzánk is.
Sajnos Magyarországon nem tettük ki a karmestert a polcra, de szerencsére Madarász Zsolt a Bartók Rádió Lemezelő című műsorában készített egy nagyinterjút a művésszel, melyet itt a műsor oldalára kattintva meghallgathatnak.
A Főnix mindig feltámad hamvaiból
A hírhedt velencei La Fenice színház nem csupán turistalátványosság, hanem egy nagyon komoly érdemekkel büszkélkedő, mára egészen progresszívvé vált A kategóriás operaház. Barokk nagytermével, klasszicizáló homlokzatával Velence egyik legikonikusabb, legfontosabb épülete lett, melyet 1792-ben adtak át az 1774-ben leégett San Benedetto színház helyén. A nagyterme barokk, homlokzata klasszicizáló. 1836-ban porig égett a színház, de két év múlva ismét megnyitotta kapuit. 1996-ban szándékos gyújtogatás miatt ismét hamuvá lett a nagy múltú operaház, majd 90 millió euróból megint feltámadt hamvaiból, és 2003-ban újra szárnyalásba kezdett. Számos dokumentumfilm is készült a színházról.
A La Fenicét jelenleg Cristiano Chiarot igazgatja, kiváló ízléssel. Izgalmas és mégis közönségbarát repertoárral rendelkező opera és koncertterem, minden produkciót bátran ajánlunk, ha valakinek éppen nem felelne meg a már említett két novemberi időpont.
Nyughatatlan dallamok
Egészen izgalmas, ritkán hallható és a színház zaklatott múltjához kiválóan passzoló programot állított össze Nánási és a La Fenice vezetősége. Tulajdonképpen ezért a programért egy pincébe is érdemes volna elmenni, nemhogy a La Fenice nagytermébe...
Nánási a La Fenice zenekarával a nemrégiben elhunyt olasz zeneszerző, Goffredo Petrassi vészjósló darabjával nyitja az estet, majd Kodály olykor diszharmonikus, izgalmas szépségű Galántai Táncok című művével szögezi székbe a nézőt, végül Dvořák vad, ugyanakkor felemelő 8. szimfóniájával zárja az estet.
Mindenképpen egy feszültségekkel teli vérpezsdítő estére készüljön, aki teheti.
Jegyek 25 és 66 euró között kaphatóak.