Anita Rachvelishvili nemrég egy live stream alkalmával elejtette, hogy a 2019-es évad elején Anna Netrebkóval fog színpadra lépni az Adriana Lecouvreur című operában a New York-i Metropolitan színpadán. Az információt a Met megerősítette.
Bár sem a premier pontos időpontjáról, sem az alkotógárdáról, a szereplőkről, a karmesterről vagy a rendezőről sem adott további információkat az operaház, mégis már most hihetetlen zsizsgés van a készülő produkció körül. Ez persze nem meglepő: komoly sansz van arra, hogy modern korunk operatörténetének legnagyobb eseménye lesz a premier. Utoljára talán az az este váltott ki hasonló várakozást a nézőkből, amikor 1955-ben a Scala évadnyitó premierjeként színpadra tűzte Az alvajárót Visconti rendezésében, Leonard Berstein dirigálásával, Maria Callassal a főszerepben. Az előadáson mindenki ott volt, aki számított - Gina Lollobrigidától kezdve Anna Magnanin keresztül a monacói hercegig. Az előadást Visconti kifejezetten Callasra szabta. A várakozás nem volt hiábavaló. Ezen az estén vált legendává Callas, aki így emlékszik az estére emlékirataiban:
„Az emberek lélegzetvisszafojtva figyelnek. A bosszúm, a győzelmem teljes. Elsöpör a tapsvihar.“
Nos, igen valószínű, hogy nem csupán megüti ezt a mércét a Met bemutatója, hanem felül is múlja azt.
Anna Netrebko és Anita Rachvelishvili jelenleg az operavilág két igazi nagyvadja. Mindketten az operatörténelem legjobbjai között vannak, napjainkban kétséget kizáróan a világ legjobb aktív szopránjáról és mezzójáról beszélhetünk, akik nem csupán hangjukkal és színészi képességeikkel váltottak ki komoly figyelmet. Két olyan celebről van szó, akiket nem csupán az opera közönsége ismer, akiket a paparazzók követnek, akik életébe a nagyközönség is belelát. Portréműsorokat készítenek róluk és könnyed talk show-kba hívják őket világszerte, a véleményükre ad a világ. Két eszméletlenül sikeres nő, akik személyisége mindig mindenen átüt. Akik mellesleg elég szépek, erotikus kisugárzásuknak köszönhetően sokan álmodnak róluk.
És ez még nem minden: a körülmények ellenére két boldog nőről beszélhetünk. Nem drámai életű dívákról, akik a színpadon élik ki szeretethiányukat, nem őszintétlen, rideg, öntelt művészekről. Két boldog, egyszerű nő, akik kellőképpen lazák, megtalálják a hangot a fiatalokkal, magánéletük is rendezett – Rachvelishvili és Netrebko is friss házas, ráadásul Netrebko anya is.
Anna Netrebko kozmetikai tanácsai:
Ez persze mind nagyon jól hangzik, de a gyakorlott színházlátogató felteheti a kérdést: nem veszélyes ez a vállalkozás? Két ilyen volumenű művészt nehezen visel el egyetlen színpadi mű – legyen szó akár zenés, akár prózai produkcióról. Mégis van az az operamű, amit sikerült úgy megírni, hogy nemhogy elbír két ilyen művészt, hanem el is várja azt. Az Aidához hasonlóan két közel azonos presztízsű kimagasló tehetséget igénylő szerepet írt meg Cilea. Egyébként a híresztelések szerint a Met kihasználja a történelmi pillanatot és egy teljes évadot szentel a két művésznő istenítésére, és később az Aidát is színpadra tűzik velük!
Az Aida is minden bizonnyal isteni lesz, azonban az Adriana Lecouvreurnek van még egy olyan komoly előnye: nincs benne az emberek fülében, hiszen egy kevéssé ismert műről van szó – nem véletlen esett Peter Gelb, a Met igazgatójának választása éppen erre a darabra, hiszen így még varázslatosabbra sikerülhet az előadás.
Are you ready guys?!
Francesco Cilea szerzeménye, mely a híres francia színésznő, Adriana Lecouvreur életén alapszik, méltatlanul van félretéve. A nagyon dallamos, olykor zeneileg is melodramatikus mű telis-tele van csodálatos áriákkal és fülbemászó kórusművekkel. A vájtfülűek lehet, hogy kiakadnak az érzékeltetésen, mégis egyszerűbb úgy fogalmazni, hogy a mű az Il trovatore és a Traviata szerelemgyereke. Cilea a Verdit követő generáció zeneszerzője, aki családi kapcsolatai révén magát Verdit is ismerte. Kényelmes és boldog életet élt, a tragédiák elkerülték – ha leszámítjuk azt, hogy bár négy művét is kiadták CD-n a hardcore operarajongók kedvéért, tulajdonképpen egyedül az Adriana Lecouvreurt szokták a mai napig is játszani.
(Persze felvetődik a kérdés, vajon Verdi mit választana: egyetlen híres opera, de boldog élet vagy megszámlálhatatlan időtlen világsiker és tragikusan szomorú élet...)
A Nagy Duett az operából:
További érdekesség, hogy mindkét művész „lepróbálja“ a darabot a Metes előadás előtt. Anna Netrebko a Mariinszkij színpadán játssza el először a darabot, míg Rachvelishvili szülővárosában, Tbilisziben lép színpadra a Lecouvreurben. Ez azért fontos, mert egészen más dolog megtanulni egy darabot és más ismerni azt. A Met pedig nem a kísérletezgetés helyszíne.